Haapahovin haasteet ratkaistiin luottamuksella ja läsnäololla

Viitasaarella sijaitseva Esperin Hoivakoti Haapahovi oli vielä puoli vuotta sitten paikallislehden otsikoissa. Työyhteisössä oli eripuraa ja se näkyi myös ulospäin. Nyt samainen paikallislehti kirjoitti jälleen hoivakodista jutun, mutta hyvin erilaisella äänensävyllä. Kodin kehityksessä on tehty jättiharppaus eteenpäin ja hyvä fiilis on silminnähtävissä.

Jaana Taipale aloitti yksikönjohtajana haastavassa tilanteessa. Hän kiinnitti erityistä huomiota työilmapiiriin ja työhyvinvointiin ja tätä kautta tilanne alkoi purkautua.

”Luottamuksen tulee olla saumaton. Sillä saa paljon aikaiseksi, kun olet läsnä oleva esimies. Haluan, että työntekijät tuovat omia toiveita ja ideoita rohkeasti esiin. Ei tarvitse olla muodollinen palaveri missä kertoa ideoita, vaan voi vain nykyistä hihasta”, Jaana Taipale sanoo.

Arvot yhdistävät

Työyhteisö koostuu erilaisista ihmisistä ja yhteisöön on haettu tarkoituksella erilaisia ihmisiä toisiaan täydentämään.

Tällä hetkellä Haapahovissa on töissä 14 henkilöä, lähiviikkojen aikana aloittaa toinen sairaanhoitaja ja kaksi lähihoitajaa. Asukkaita 30-paikkaisessa kodissa on 21.

Rekrytointia on tehty yhdessä tiimiesimiehen kanssa. ”Yhdessä olemme aina miettineet, onko henkilö meille sopiva”.

”Olen itse rauhallinen ja tiimarimme on hyvin aktiivinen. Olemme ihmistyyppeinä hyvin erilaisia, mutta meille on silti samat asiat hyvin tärkeitä: asukkaat, työhyvinvointi ja työilmapiiri.”

Joustavuus lisää vetovoimaa

Haapahovissa on huomioitu työntekijöiden henkilökohtainen elämäntilanne ja se on myös rekryilmoituksissa kerrottu.

”Tämän kautta saimme lähihoitajan, joka ei voinut kuvitellakaan, että omalta paikkakunnalta saa töitä näin joustavasti. Hän on aivan mahtava tyyppi ja tekee muun muassa webiin Kodin kuulumisiamme.”

Jaana Taipaleella on myös hyviä kokemuksia oppisopimuskoulutuksista.

”Oppisopimusopiskelijat tuovat koulusta uutta tietoa ja saamme heti perehdyttyä heidät asioihin hyvin. Koulun kanssa meillä on tosi hyvä suhteet”, Taipale kertoo.

Oppisopimus voi motivoida opiskelijoita myös taloudellisesti, sillä palkka tulee tilille kerran kuukaudessa. Varsinkin perheellisille tämä on mainio keino opiskella ja yhdistää perhe-elämä.

Haapahovi etsii vielä pari keikkalaista tiimiä täydentämään ja ”sitten on hyvä”. Tarkoitus on minimoida vuokrafirmojen käyttö. Vuokratyöntekijöiltä Jaana on aina edellyttänyt samaa kuin omilta vakituisiltaan. ”Silloin kun he ovat esperiläisiä, he tekevät samoja asioita kuin esperiläiset.”

Lue myös Hoivakoti Haapahovista: Hoitajan oman persoonan, vahvuuksien ja toiveiden esilletuominen työpaikalla kasvattaa työhyvinvointia >>>>>

Sinustako Esperin uusi hoiva-avustaja? Lue kuinka voit opiskella oppisopimuksella Varsinais-Suomessa >>>>>

Kuva: Haapahovin yksikönjohtaja Jaana Taipale (vas.) ja tiimiesimies Hannele Kemppainen ovat tehneet hienoa yhteistyötä rekrytoinneissa. Asukkaat, työhyvinvointi ja työilmapiiri ovat kaiken keskiössä.

Esperi Care tarjoaa monipuolisia asumispalveluita ja laadukasta palveluasumista ikäihmisille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vammaispalvelun asiakkaille ympäri Suomen. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä. Kehitämme uusia, entistä monimuotoisempia asumisen ja tuen malleja. Pyrimme ennakoimaan hoitoalan ja yhteiskunnan tarpeita ja kehittämään toimintaamme siten, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme hyvän elämän ainekset myös tulevaisuudessa. Esperi investoi vuonna 2020 yhteensä yli 2 miljoonaa euroa toimintaansa laatua parantaviin hankkeisiin.www.esperi.fi