Hoivatyön monet kasvot: koskettava valokuvanäyttely Helsingin rautatieasemalla

Valokuvaaja Kaisa Löyskä on taltioinut mieleenpainuviin valokuviin hoivatyön monet kasvot. Tunteita herättävä valokuvanäyttely aukeaa Helsingin päärautatieasemalla kansallisena lähihoitajapäivänä 27. tammikuuta klo 17. Jokaiseen valokuvaan on kytketty elämänmakuinen tarina hoitajien arjen iloista ja suruista.

On ilo kohdata sinut -valokuvanäyttely antaa hoivatyön tekijöille kasvot. Näyttelyssä 18 hoitajaa kertoo 18 omanlaistansa arjen tarinaa.

”Heidän koko elämänsä tapahtuu pääosin työpaikoillamme. On iso vastuu olla asukkaiden rakkauden arvoinen.” – Helen

Näyttelyn tavoitteena on osaltaan nostaa hoiva-alan kiinnostavuutta – kuitenkaan sitä kaunistelematta. Aidoissa tarinoissa on läsnä kohtaamisen kauneus, luopumisen haikeus, onnistumisen riemu, arjen todellisuus ja hetkien herkkyys.

”Toivoin kovasti, että he ehtisivät paikan päälle, sillä näin, miten asukas sinnitteli. Asukkaan läheiset eivät valitettavasti ehtineet paikalle. Se oli koskettava ja surullinen hetki.” – Sanna

Hoitajia tarvitaan yhä enemmän. Sosiaali- ja terveysalalle on tarve löytää 200 000 uutta hoivatyön osaajaa vuoteen 2030 mennessä. Alalle hakeutuvien määrä on kuitenkin uhkaavasti vähentynyt. Työ on tärkeää, ja se koskettaa läheisesti lukuisten ihmisten päivittäistä elämää.

”Kannustin häntä ottamaan yhteyttä tyttäreensä ja yrittämään saada välit selvitettyä. Se helpottaisi miehen elämää ja tulevaisuutta, kun ei olisi menneisyyden haamuja kummittelemassa. Mies otti yhteyttä tyttäreensä ja jossain välissä he näkivätkin toisensa. Ajan myötä tytär antoi isälleen anteeksi.” – Lumi

Näyttely tuo esille myös sen, kuinka hoivatyön kasvot ovat tänä päivänä hyvin moninaiset. Hoivatyön arki on elämänmakuista ja opettavaista.

”Asukkaiden huoneissa olevissa valokuvissa ovat heidän rakkaimpansa ja kuvista välittyy heille tärkeitä hetkiä ja muistoja.  Ehkä hyvä oppi elämässä on se, että tekee sen, mitä pitää tehdä oikeaan aikaan. Elämä on arvaamatonta. Voi olla, että myöhemmin elämässä on levättävä ja muut huolehtivat silloin sinusta, ja voit antaa sen vain tapahtua.” – Hakeem

Näyttelyn takana on Esperi, jossa työskentelee noin 6 400 hoiva-alan ammattilaista. Kaisa Löyskän tekemät haastattelut on koonnut tarinoiksi viestintäpäällikkö Kaisu Lehtomaa-Digha.

”Uskon, että alan toimijoiden välisellä yhteistyöllä voimme vahvistaa koko alan kiinnostavuutta. Tekemällä yhteistyötä voimme parhaiten vastata valtakunnalliseen sosiaali- ja terveydenhuollon haasteeseen”, toteaa Esperin toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi.

On ilo kohdata sinut -valokuvanäyttely hoivatyöntekijöistä Helsingin rautatieaseman postihallissa 27.1. klo 17 alkaen aina 3.2.2023 asti. Vapaa pääsy.

Sitaatit ovat katkelmia valokuvanäyttelyn 18 tarinasta.

Esperi tarjoaa monipuolisia ja laadukkaita asumispalveluita ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ympäri Suomen. Tehtävämme on tarjota turvallinen koti ja auttaa asukkaita elämään onnellista elämää omilla ehdoillaan. Pyrimme ennakoimaan hoitoalan ja yhteiskunnan tarpeita ja kehittämään toimintaamme siten, että pystymme tarjoamaan asukkaillemme hyvän elämän ainekset myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on Suomen onnellisimmat asukkaat. www.esperi.fi

Tutustu Vastuullisuusraporttiimme 2021.