Muistiystävällistä asumista ja tiivistä läheisyhteistyötä Esperin uudessa hoivakodissa Lempäälässä

Hoiva- ja asumispalveluita ikäihmisille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille sekä vammaispalvelun asiakkaille tarjoava yritys Esperi Care avaa Lempäälään uuden ikäihmisten hoivakodin tulevana talvena.

Esperi Hoivakoti Kanavanrannassa on 42 paikkaa tehostetun ympärivuorokautisen hoivan tarpeessa oleville ikääntyneille sekä aloitusvaiheessa 19 palveluasumisen asukaspaikkaa itsenäisemmin toimeen tuleville ikääntyneille. Meillä on mahdollisuus tarjota myöhemmin palveluasumista 24 asiakkaalle. Hoivakoti tarjoaa myös lyhytaikaista asumispalvelua esimerkiksi omaishoitajan lakisääteisen loman tai sairaalasta kuntoutumisen ajaksi. Itse toiminta tulee työllistämään 30 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista sekä useita paikallisia alihankkijoita.

Hoivakoti sijaitsee Lempäälän keskustan tuntumassa, Kanavanrannan välittömässä läheisyydessä. Tilat on suunniteltu ikäihmisten lähtökohdista muistiystävällisyys, esteettömyys ja turvallisuus etunenässä. Huoneet ovat asukkaiden koteja, jotka jokainen sisustaa oman makunsa mukaan. ”Yhteisissä tiloissa sisällä ja ulkona tullaan elämään toiminnallista arkea ja juhlaa. Koronan jälkeisenä aikana toivotamme tutustumaan myös alueella toimivat vapaaehtoiset, päiväkodit ja koululaiset, jotta tulevat asukkaat voivat kokea laajempaakin yhteisöllisyyttä”, Esperi Caren aluepäällikkö Mia Von Bagh kuvailee tulevaa asumista.

Tavoitteena on myös pitää asukkaiden läheiset tiiviisti mukana hoivakodin ja sen asukkaiden elämässä ja toiminnassa. Siksi hoivakodissa otetaankin jo heti alussa käyttöön uusi läheisviestinnän työkalu (linkki).

Lempäälässä yli 75-vuotiaiden määrän ennustetaan nousevan voimakkaasti

Tilastokeskuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen väestöennusteen mukaan yli 75-vuotiaiden määrä yli tuplaantuu vuoden 2017 puolesta miljoonasta 1,1 miljoonaan henkilöön vuonna 2065. Lempäälän alueella yli 75-vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan vuodesta 2019 vuoteen 2030 mennessä noin 74 prosenttia nykyisestä.

Vaikka kotihoitoa tehostamalla ja omaishoitoa tukemalla osa hyväkuntoisista iäkkäistä voi pärjätä kotona entistä pitempään, osa tulee jatkossakin tarvitsemaan niin lyhyt- kuin pitkäaikaistakin hoivapalvelua ja siihen liittyvää palveluasumista. Hoivakodin rakennuttaminen on iso investointi ja pohjautuu tietoon alueen väestönkehityksestä pidemmällä aikavälillä. Tässä kohtaa riskin tulevaisuuden tarpeisiin varautumisesta kantaa Esperi, eikä kunta ja sen asukkaat.

”Olemme luottavaisia tarjoamamme hoivan ja asumisen hinta-laatu-suhteeseen. Esperi Hoivakoti Kanavanranta toivottaa asukkaat lämpimästi tervetulleeksi”, Von Bagh päättää.

Tehtävämme on tarjota inhimillistä ja laadukasta hoivaa asiakkaillemme, mielekästä ja merkityksellistä työtä osaavalle henkilöstöllemme sekä kehittää uusia asumisen, tuen ja hyvän hoivan malleja yhteistyössä kuntien kanssa.

Haluamme olla hoiva-alan laadun suunnannäyttäjä ja osa ratkaisua suomalaisissa hoiva-alan kysymyksissä. Siksi työskentelemme paitsi oman, myös koko hoiva-alan laadun kehittämiseksi. www.esperi.fi