Näin voit edetä urallasi lähihoitajana

Millaisia urapolkuja sinulle on tarjolla lähihoitajan työssä ? Millaisia lisävastuita voit saada lähihoitajan työhösi? Tässä artikkelissa tarjoamme sinulle inspiraatiota siihen, miten voit kehittää omaa osaamistasi sinulle mieluisaan suuntaan.

Kun sinulle on karttunut työkokemusta lähihoitajana muutamien vuosien ajan ja perushoitotyö sujuu rutiinilla, voit kasvattaa osaamistasi työpaikallasi omien toiveidesi mukaan. Saatat ehkä haluta kasvaa itsenäisempään rooliin aktiviteettien tai päivätoiminnan suunnittelussa tai ottaa vastuuta tarviketilauksista ja -inventaarioista.

Lähihoitajana voit suorittaa työpaikkaohjaajakoulutuksen ja ohjata lähihoitajaopiskelijoita työpaikallasi. Voit kouluttautua yksikkösi saattohoitovastaavaksi, johon me koulutamme täällä Esperillä parhaillaan lähes kolmeasataa hoitajaa.

Ehkä myös validaatiokoulutus kiinnostaa sinua? Sen avulla opit kohtaamaan ja tukemaan muistisairaita asukkaita ja heidän läheisiään syvemmin tunnetasolla sekä vahvistamaan muistisairaan asukkaan omia voimavaroja. Voit myös suorittaa FIM-, TUVA- tai RAI-koulutuksen asukkaiden toimintakyvyn arvioinnin tueksi ja jakaa osaamistasi muillekin´työkavereillesi.

Jos haluat päästä vaikuttamaan laajemmin oman alasi ja työpaikkasi asioihin, kuten työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen, voit lähihoitajana asettua ehdolle työsuojeluvaltuutetuksi tai luottamusmieheksi.

Voit valita oman suuntautumisesi lähihoitajana aina uudestaan

Vaikka olet jo opiskeluaikanasi päässyt tutustumaan työssäoppimisjaksoilla erilaisiin asiakasryhmiin ja työympäristöihin sekä valinnut itsellesi sillä hetkellä sopivimmalta tuntuvan urapolun, saatat myöhemmin inspiroitua pienestä vaihtelusta urallasi. Onkin innostavaa tietää, että lähihoitajaopintojesi suuntautumisesta huolimatta voit aina valita uudenlaisen asiakasryhmän tai työympäristön. Esimerkiksi meillä Esperillä sinulla on mahdollisuus työskennellä kehitysvammaisten, mielenterveyskuntoutujien tai ikäihmisten parissa.

“Hyvällä perehdytyksellä pääset varmasti kiinni uudenlaiseen työhön, ja voit myöhemmin suorittaa ammatillisia täydennyskoulutuksia työsi ohessa. Jos olet opinnoissasi suuntautunut esimerkiksi lasten ja nuorten kasvatukseen, voit rohkeasti hakeutua vaikkapa mielenterveystyöhön”, kertoo Esperi Caren rekrytointipäällikkö Johanna Nykänen.

Jos sinulla on mahdollisuus käydä kokeilemassa muutaman keikkavuoron tekemistä eri toimipaikassa, tämä tilaisuus kannattaa hyödyntää. “Esimerkiksi Esperillä ikäihmisten parissa töitä tehnyt lähihoitaja voi tulla tutustumaan vaikkapa kehitysvammaisten yksikköömme”, Johanna vinkkaa.

Jatkokouluttautuminen avaa uusia työtilaisuuksia lähihoitajalle

Moni lähihoitajistamme päättää jatko-opiskella urallaan myöhemmin esimerkiksi ammattikorkeakoulututkinnon, kuten geronomi-, sosionomi- tai sairaanhoitajatutkinnon. “Kannustamme lähihoitajiamme jatkokouluttautumaan, kun se tuntuu heistä inspiroivalta. Silloin pyrimme mahdollisuuksien mukaan järjestämään osa-aikaista työtä siksi aikaa, että työntekijämme saa opintonsa hoidettua”, Johanna kertoo.

Jatkotutkinnot laajentavat lähihoitajan etenemismahdollisuuksia moniin eri tehtäviin, kuten tiiminvetäjäksi, yksikönjohtajaksi tai vaikkapa palveluasiantuntijaksi. Myös urapolku esihenkilötehtäviin aukeaa helpoiten jatkokouluttautumisen myötä.

Jos hallinnolliset tehtävät kutkuttavat, lähihoitajatutkinnon lisäksi voit opiskella esimerkiksi liiketaloutta. Tulevaisuudessa myös digitaidot ja lähihoitajakokemus ovat kysytty yhdistelmä, joten miltä kuulostaisivat vaikkapa terveysteknologian opinnot?

“Lähihoitajan tutkinto luo loistavan pohjan jatkokouluttautumiselle, sillä lähihoitajalla on äärimmäisen arvokas ymmärrys päivittäisestä asiakastyöstä. Toivoisin, että jo vastavalmistuneet lähihoitajat kertoisivat uratoiveistaan, jotta oman yksikön esihenkilö voi
auttaa toteuttamaan niitä”, Johanna painottaa.