Omahoitaja on ikäihmisen luottohenkilö

Jokaisella Esperin ikäkodin asukkaalla on omahoitaja. Omahoitaja tuntee asukkaan parhaiten ja pystyy välittämään asukkaan toiveita ja tarpeita koko työryhmän tietoon. Esperi Hoivakoti Kolmisoinnussa Haminassa omahoitajuutta on kehitetty erityisen ansiokkaasti.

”Omahoitaja on asukkaillemme tärkeä. Monet tunnistavat omahoitajansa ulkonäöltä, vaikka eivät nimeä muistaisikaan. Asukkaat mielellään kertovat omahoitajalle asioita, joita eivät välttämättä kerro kaikille”, Esperi Hoivakoti Kolmisoinnun yksikönjohtaja Riikka Tuupanen sanoo.

Esperi Hoivakoti Kolmisointu valittiin Esperin Kuukauden onnistujaksi omahoitajuuden kehittämisestä ja toimintakykyarviointien ja palvelujen toteuttamissuunnitelmien ajantasaisuuden parantamisesta.

”Omahoitajuutta ja mittareiden käyttöä lähdettiin kehittämään, koska meillä oli täällä erityisesti toimintakykyarvioiden osalta isoja haasteita. Se ei ollut hoitajien ajasta kiinni, vaan enemmänkin ajankäytön suunnittelusta”, Riikka toteaa.

Tiimivastaava-sairaanhoitaja Renja Hovi kertoo, että toimintakykyarvioinnit on nyt aikataulutettu omahoitajien arkeen ja he vastaavat, että ne tulevat ajallaan tehtyä.

”Kehittämiseen otettiin heti avuksi Esperin palveluasiantuntija Sirpa Laukala sekä alueemme HR business partner Krista Turunen. Heidän kanssaan yhteistyössä henkilöstölle pidettiin yhteispalavereja, joissa kehitettäviä asioita ja niiden tärkeyttä käytiin läpi”, Riikka kertoo. Nopealla aikataululla RAI-arviointien ajantasaisuuteen saatiin selkeä parannus.

”Olimme todella iloisia Kuukauden onnistujaksi valitsemisesta. Tuntuu hienolta, että tekemäämme työtä asioiden parantamiseksi arvostetaan ja muutkin huomaavat, että on tärkeää hoitaa nämä asiat kuntoon”, Riikka toteaa.

Kemioiden on kohdattava

Renja Hovilla on kaksi omahoidettavaa. Omahoidettavien lisäksi hoivasuhteeseen kuuluvat asukkaiden läheiset. He kuulevat mielellään läheisensä kuulumisia ja esimerkiksi mahdollisista asukkaan tarpeista hankintojen suhteen. Omahoitaja toimii luottohenkilönä niin hoidettavaan kuin läheisiinkin nähden.

Renja kahvittelee ja juttelee usein omahoidettavien kanssa. Omahoitaja tuo turvaa ja on henkilö, jolle voi helposti purkaa sydäntään. Aina omahoitajan ja asukkaan suhde ei lähde toimimaan. Tällöin on mahdollista, että asukkaalle etsitään henkilö, jonka kanssa kemiat kohtaavat.

”On tärkeää, että hoivasuhde toimii. Pyrimme jo valintatilanteessa saamaan asukkaalle hoitajan, jonka kanssa kemiat pelaavat”, Renja kertoo.

Kuvassa: Omahoitaja tuntee asukkaan ja pystyy vahvistamaan tämän turvallisuuden tunnetta.Renjalla ja asukkaalla on hyvä suhde. ”Hän on hoitajista parhaita”, Marja-Leena Pakkanen kiittelee.

Elämää Esperi Hoivakoti Kolmisoinnussa voi seurata verkkosivuiltamme Kodin Kuulumisista.

Mediadesk (ark. 9-16)