Paluumuuttaja Marko Soikka: ”Muutos vanhaan Esperiin on melkein käsinkosketeltava”

Marko on alanvaihtaja. Lisäksi hän on sairaanhoitaja ja esihenkilö - ja paluumuuttaja Esperille.

Markon työt ravintolatyöntekijänä päättyivät allergian takia vuonna 2000 ja edessä oli alan vaihto. "Olin silloin kolmekymppinen ja hoitoala kiinnosti minua", Marko kertoo. "Allergian takia seinä meinasi nousta pystyyn hoivatyössäkin, mutta sitten Marko sai vakuutettua valitsijat, että suuntautuisi allergian kannalta turvalliseen työhön, mielenterveyskuntoutujien pariin.

Marko valmistui lähihoitajaksi vuonna 2002, ja vuonna 2005 hänet palkattiin psykiatriseen sairaalaan vakituiseksi mielenterveyshoitajaksi. Opinnot eivät kuitenkaan päättyneet siihen, vaan vuonna 2012 hän valmistui vielä sairaanhoitajaksi ja sitten terveydenhoitajaksi. Saatuaan johtamistaidon opinnot päätökseen 2017, Marko hakeutui ensimmäisen kerran pieneen Esperi Koti Koskikaraan yksikönpäälliköksi vuonna 2018.

"Silloin vuonna 2018 tulin aivan toisenlaiseen Esperiin kuin mitä yritys on nyt. Koskikarassa oli vain muutama asukas, eikä työntekijöistä ollut läheskään samanlaista pulaa kuin nyt", Marko kertoo. "Sitten iski hoivakriisi, ja moni asia muuttui".

Marko ehti työskennellä Koskikarassa kolmisen vuotta, ennen kuin hänet houkuteltiin toisen yrityksen vastaperustettuun yksikköön esihenkilöksi vuonna 2021.

"Olin vain vuoden poissa ja kun palasin, huomasin että, minulla oli ollut koko ajan piilossa ikävä Koskikaraan. Nyt tunnen olevani oikeassa paikassa ja tiedän, että työtäni arvostetaan. Myös yhteistyö asukkaiden kanssa sujuu saumattomasti. Olen palannut jäädäkseni", Marko vahvistaa.

Kaikki lähtee asukkaan tarpeista

Suurempana muutoksena vanhaan Marko mainitsee sen, että nyt Esperillä tavoitteena on entistä selkeämmin nostaa asukas ja asukkaan tarpeet esille.

"Näen, että Esperin nykyinen johto on nyt selvästi tosissaan tavoitteissaan Suomen onnellisimmista asukkaista ja parhaimmista työkavereista. Halutaan, että sekä asukkaat että henkilöstö viihtyvät ja ollaan valmiita tekemään muutoksia tämän tavoitteen eteen", Marko sanoo.

Koskikarassa yksi näkyvä muutos on yhteisen MIELI-toipumisorientaation käyttöönotto. Toimintafilosofian periaatteiden mukaisesti jokaisen asukkaan tulee tuntea itsensä tärkeäksi ja kuuluvansa yhteisöön. "Meillä ei varmasti kukaan pääse sanomaan, että olisimme jättäneet jonkun asukkaan huomiotta, tai häntä olisi loukattu tai vähätelty", Marko vakuuttaa.

Pomokin voi olla väärässä

Kun Marko palasi tehtäväänsä Koskikaran yksikönpäälliköksi vuoden 2022 lopussa, kodissa työskenteli monta tuttua hoitajaa. "Tuli tosi hyvä mieli, kun moni heistä kävi sanomassa, että hyvä kun palasit", Marko kertoo.

"Oma johtamistyylini on keskusteleva. Yhdessä löydämme varmasti ratkaisut kaikkiin haasteisiin ja sitä usein painotan, että "pomokin voi olla väärässä". "Minulla on varaa antaa periksi, jos perustelut löytyvät", Marko sanoo.

Pilke silmäkulmassa Marko lähettää kuitenkin pienen nöyrän pyynnön Esperin johdolle:

"On hyvä, että toimintaa kehitetään määrätietoisesti, mutta voisiko välillä pysähtyä ihan hetkeksi ja vetää henkeä", Marko nauraa.

Esperi Koti Koskikara Kouvolassa tarjoaa apua mielenterveyskuntoutujille. Kodissa on yhteensä 20 asukasta. Lisäksi kodin palveluihin kuuluu tuetun asumisen palvelut kotona asuville. Tutustu verkkosivuillamme kodin toimintaan

MIELI-toipumisorientaatiosta kerromme lisää videolla katso video (2:40).