Suomen kielen opetusta ei tulisi jättää vain yritysten vastuulle

Ulkomaalaisen hoivahenkilöstön suomen kielen taito on noussut keskusteluun eri yhteyksissä. ”Ulkomaalaisten ammattilaisten perehdyttämiseen suomen kieleen ja kulttuuriin tulisi panostaa yhteistyössä eri yhteiskunnan sektoreiden kesken, eikä sitä tulisi jättää vain yritysten vastuulle”, korostaa blogissaan Varpu Ahtonen. Hän vastaa Esperillä kansainvälisistä rekrytoinneista.

Ulkomaalaisten osuus suomalaisista työikäisistä on kasvussa, ja joka kymmenes Suomessa asuva on nyt tilastojen mukaan vieraskielinen. Kaikista työntekijöistä yhä useampi on ulkomaalainen.

Suomen kielen osaaminen helpottaa kotoutumista monipuolisesti elämän eri osa-alueilla, ja tukee näin päätöstä jäädä Suomeen töihin ja rakentamaan elämää. Urakehityksen myötä ulkomaalaiset työntekijät liikkuvat eri työnantajien välillä, ja hyvälle suomen kielen taidolle on tarvetta pitkin matkaa. Ulkomaalaisten työntekijöiden suomalaiseen työelämään sopeutumisen tukeminen on yhä merkityksellisempää!

Kielen oppiminen vie aikaa

Hyvä työyhteisö tarjoaa monenlaista tukea kotoutumiseen ja suomen kielen oppimiseen. Esperiläisistä noin 10 % on ulkomaalaisia ja 90 % suomalaisia, joten on selvää, että jokaiselle suomen kielen oppijalle riittää suomenkielisiä työkavereita kielen harjoittelun tueksi. Eri kansallisuuksia esperiläisillä on yli 70, Alankomaista Zimbabween. Suuri osa ulkomaalaisista puhuu suomea jo hyvin, mutta harjoitus tekee mestarin ja avaa ovia tulevaan. ​

Avoin, yhteisöllinen ja monimuotoisuutta arvostava työyhteisö luo turvallisen ympäristön kielen oppimiseen, jossa kieltä uskaltaa harjoitella ilman virheiden pelkoa. Uuden kielen oppimisessa tärkeintä on oppijan oma valmius ja sinnikkyys, mikä esperiläisissä suomen kielen oppijoissa laajasti näyttäytyykin. Suuri kiitos suomen kielen oppimisen hyvästä tuesta kuuluu myös niille työpaikkaohjaajille ja työyhteisöille, jotka mahdollistavat turvallisen oppimisen erinomaisella asenteellaan uusien työkavereiden tukemiseen ja tsemppaamiseen. Onnistumisia kannattaakin juhlistaa yhteisesti!

Esperi on rekrytoinut ulkomailta hoitoalan ammattilaisia vuodesta 2021 lähtien, ja kielen opetukseen on panostettu eri tavoin. Ulkomailta rekrytoitavat aloittavat suomen kielen opiskelun jo ennen saapumistaan, jonka jälkeen oppiminen jatkuu työssä sekä osana oppisopimusopiskelua. Työntekijöitä ohjataan myös toivottujen itseopiskelumateriaalien äärelle, ja lisäksi tarjoamme työajalla järjestettäviä kielikursseja. Työyhteisöille on pidetty kielitietoisuuskoulutuksia ja kotoutusinfoja kielen merkityksen korostamiseksi ja oppimisen tukemiseksi, sillä kielitaito kehittyy parhaiten työssä yhteisön tuella. Sopeutumista tukee myös uusi englanninkielinen intrasivu, joka auttaa uutta työntekijää saamaan nopeasti kiinni Esperin työohjeista ja toimintatavoista.

Kielikoulutuksiin tarvitaan enemmän tukea koko yhteiskunnalta

Maaliskuussa 2024 teimme kyselyn kansainvälisille työntekijöillemme Esperi-kodeissa. Kyselyn vastausten perusteella Esperin oppisopimusopiskelijat pitivät opintojaan keskimäärin erinomaisina. On hienoa, että koulutuksen tarjoajat ovat kehittäneet monimuotoisia, hyvin toimivia koulutusmuotoja, jotka järjestetään suomen kielellä. Olisi kuitenkin kaikkien etu, jos työntekijöiden suomen kielen koulutusta ja kotoutumista tuettaisiin enemmänkin julkiselta taholta ja kolmannen sektorin toimesta. Näin vastattaisiin esimerkiksi kyselyissä nousseisiin työntekijöiden tarpeisiin.

Ammattisuomen kursseja voisi olla tarjolla eri muodoissaan: etänä, paikan päällä, työn osana, itseopiskeluna, peleinä ja niin edelleen. Hyödynnämme jo nyt opetusministeriön alaisessa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksessa (Jotpa) tuotettua hoivaasuomeksi.fi -kurssia. Kurssia voisi jatkokehittää räätälöitynä kielen oppimisen eri vaiheisiin: alkuun, työssäoppimisen rinnalle, intensiivikurssia vaiheeseen, jossa joillakin suomen kielen etenemisessä nousee haasteita sekä uralla kehittymisen tueksi. Tästä esimerkkinä suosiota varmasti saisi sairaanhoitajan ammattisuomi -kurssi. Itseopiskelun lisäksi live-etäkurssit hyödyttäisivät laajasti työntekijöitä koko Suomessa. Valtakunnallisesti tarjottava suomen kielen opetus ja testaus tasaisi oppimisen laatua eri puolilla maata ja eri työnantajilla.

Kolmannen sektorin järjestöille toivoisi varoja myös maahan muuttaneiden työntekijöiden - ei ainoastaan työttömien - kotouttamiseen. Tällä hetkellä työlliset maahan muuttaneet on harmillisen usein rajattu pois järjestöjen tarjoamista yhteisöllisyyttä, kielitaitoa ja kotoutumista tukevista palveluista, jotka ovat Suomessa erinomaisella tasolla. ​

On selvää, että ulkomaalaiset ammattilaiset ovat koko vanhenevan Suomen - eikä ainoastaan joidenkin työnantajien - mahdollisuus vastata Suomea kohtaavaan työntekijäpulaan nyt ja tulevaisuudessa. Työntekijät liikkuvat eri työnantajien välillä, ja he tarvitsevat suomen kieltä myös arjessaan ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuessaan. Suomen kielen osaaminen lisää työntekijöiden ja heidän perheidensä halua ja mahdollisuuksia kiinnittyä Suomeen ja kehittyä työssään. On kaikkien etu, että ulkomaalaisten suomen kielen kehittymistä ja kotoutumista Suomeen tuetaan monitahoisesti, kaikkien yhteiskunnan sektoreiden yhteistyössä.

Blogin kirjoittaja on HR-asiantuntija Varpu Ahtonen, joka vastaa kansainvälisistä rekrytoinneista Esperillä.

Hyvänä esimerkkinä tuesta, jota ulkomaalaiset työntekijämme ovat saaneet kotoutumiseensa, on Esperi hoivakoti Sigrid. Tästä kerromme uutisartikkelissamme: Hoivakoti Sigridissä monimuotoisuus on ehdoton rikkaus

Työpaikkaohjaaminen on erittäin antoisaa, mikä ilmenee lähihoitaja Tanja Mahmodin haastattelussa Hoivakoti Pietarissa: Tanja Mahmod on työpaikkaohjaaja, joka luo opiskelijalle pohjan menestyä.

Mediadesk (ark. 9-16)