Tanja Mahmod on työpaikkaohjaaja, joka luo opiskelijalle pohjan menestyä

Varsinais-Suomen ammatillinen oppilaitos palkitsi hyvästä yhteistyöstä työpaikkoja ja työpaikkaohjaajia. Tämän vuoden teemana oli hyvä ohjaus, joka korostuu työelämässä oppimisessa. Esperi Hoivakoti Pietarin tiimivastaava Tanja Mahmod oli yksi palkituista.

Työnantaja vastaa koulutus- ja oppisopimusopiskelijoiden ohjauksen suunnittelusta työpaikalla ja nimeää vastuullisen työpaikkaohjaajan. Tanja toimii tällaisena Esperi Hoivakoti Pietarissa Turussa.

Tanja korostaa, että koko tiimi ottaa opiskelijan vastaan ja osallistuu ohjaamiseen.

”Olen nimetty ohjaaja ja käyn harjoittelun ja näytön kriteerit ja vaatimukset läpi. Huolehdin, että opiskelijoilla on näytöissä mahdollisuus parhaaseen arvosanaan”, Tanja toteaa.

Tanja ja Hoivakoti Pietari ovat suosittuja opiskelijoiden keskuudessa ehkä juuri tästä syytä. Tanja on rauhallinen ohjaaja ja käy asiat selkokielellä ja perusteellisesti läpi.

”Tehtäväni on varmistaa, että näytön kriteerit täyttyvät ja ihminen oppii tekemään asioita oikealla tavalla. Haluan ettei näytön hyväksyminen ole kiinni meistä, joten varmistan, että ihminen on valmis näyttöihin”, hän toteaa.

Näyttöön täysi tuki

Näyttöä kohden lähdetään valmistautumaan pikkuhiljaa.

”Opiskelija otetaan ystävällisesti vastaan ja mukaan tiimiin. Lähdemme alusta liikkeelle: miten laitamme villat asukkaan varpaiden väliin, miten rasvataan jalat ja pestään hiukset. Aamutoimet tehdään itsenäisesti, ja vakituinen työntekijä varmistelee vieressä. Pikkuhiljaa laajennetaan vastuuta. Jokaisen opiskelijan tavoite on, että voi tehdä osastolla työtä siinä missä vakituinen henkilö.”

Kun on näytön paikka, Tanja rahoittelee opiskelijaa: ei tarvitse jännittää, tehdä vain töitä normaalisti.

”Minä tarkkailen ja saatan esittää kysymyksiä. Teen arvion lopuksi ja opiskelija myös itse arvioi näyttönsä.”

Työkaverit kannustivat tiimariksi

Tanjalla on pitkä ura yliopistomaailmassa ja hän vaihtoi ammattia aikuisiällä. Hän valmistui vuonna 2021 lähihoitajaksi, suoritti harjoittelun Hoivakoti Pietarissa ja teki myös keikkaa opiskelujen ohella.  Lähihoitajaksi valmistumiseni jälkeen hän on suorittanut kaksi erikoisammattitutkintoa, saattohoitajan erikoisammattitutkinnon ja muistihoitajan erikoisammattitutkinnon.

Vuonna 2022 hän aloitti tiimarin työt työkavereiden toiveesta.

”Ajattelin, että se on todella suuri luottamuksen osoitus”, hän toteaa kiitollisena. Lähiesihenkilön työ oli sinänsä tuttua yliopistoajoilta, kuten myöskin ohjaaminen ja opettaminen.

Tanja opiskelee parhaillaan lähiesimiestutkintoa eli LAT:ia, josta hän valmistuu vuoden loppuun mennessä. Hän haaveilee myös geronomin opinnoista, ja odottaa parhaillaan tietoa pääsykokeiden tuloksista.

”Ikä ei ole este itsensä kehittämiselle”, hän toteaa.

Tanja on iloinen, että Hoivakoti Pietarissa on mahdollisuus kehittää ja kehittyä, sillä se heijastuu myös suoraan asukastyytyväisyyteen. Kun tiimissä on kehittymishaluisia ihmisiä, saadaan yhdessä aikaan asioita ja asukkailla on hyvä olla.

Tanjasta alalla tarvitaan entistä enemmän toisten kunnioittamista. Oli minkä taustainen tai missä työtehtävässä tahansa, kaikki ovat yhtä arvokkaita.

Mediadesk (ark. 9-16)

Esperi tarjoaa monipuolisia ja laadukkaita asumispalveluita ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ympäri Suomen. Tehtävämme on tarjota turvallinen koti ja auttaa asukkaita elämään onnellista elämää omilla ehdoillaan. Pyrimme ennakoimaan hoitoalan ja yhteiskunnan tarpeita ja kehittämään toimintaamme siten, että pystymme tarjoamaan asukkaillemme hyvän elämän ainekset myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on Suomen onnellisimmat asukkaat. www.esperi.fi

Tutustu Vastuullisuusraporttiimme 2003