Tuija Vänskä järjestää levyraateja ja aivojumppaa – Esperi Koti Soinnun arki on tekemistä täynnä!

Esperi Koti Sointu tarjoaa turvallisen kodin eri tavoin vammautuneille aikuisille Helsingin Kannelmäessä. Kuntouttava työote kulkee arjessa mukana, voimistaen ja vahvistaen jokaista asukastamme itsenäiseen ja aktiiviseen elämään.

Soinnun ohjaaja Tuija Vänskä istahti kanssamme alas toviksi juttelemaan. Miten Tuija oikein päätyi ohjaajaksi? Entä mitä kaikkea Tuijan ja Esperi Koti Soinnun arkeen kuuluukaan? Kaikki lähtee yhdessä tekemisestä!

Lähihoitaja Tuija Vänskä on toiminut 22-paikkaisen Soinnun ohjaajana neljä vuotta. Vaativa, mutta äärimmäisen antoisa ja monipuolinen työ on ollut Tuijalle tervetullut siirtymä määräaikaisuuksista vakityöhön, jonka loppumista ei tarvitse pelätä.

Monipuolinen arki vie mennessään

Aiemmalta koulutukseltaan Tuija on graafinen järjestelmäasemoija, joka on tehnyt töitä myös muun muassa ympäristöneuvojana. Hoitoalalla Tuijaa kiinnosti sen ihmisläheisyys.

“Alalle tulijoita ja uusia lähihoitajia yllättää aina ohjaajan työn moninaisuus! Työmme ei ole pelkästään perushoitoa, vaan arkeen kuuluu työtehtäviä opiskelijoiden ohjaamisesta lääkejakeluun, vapaa-ajan ohjaajien kontakteihin ja ennen kaikkea aktiviteettien ja harrasteiden järjestämiseen, mikä haukkaakin leijonanosan työpäivästä”, Tuija valottaa.

Esperi Koti Soinnun asukkaiden päivät koostuvat monipuolisesta ohjelmasta, jota Tuija mielellään suunnittelee ja toteuttaa. Levyraati, bingo ja musavisa ovat luonnollisesti aktiviteeteista suosituimpia, mutta myös sunnuntain leffaillat, leipomishetket ja aivojumppa ovat asukkaille mielekästä tekemistä. Paikallisuus ja kannelmäkeläisyys ovat myös tärkeitä – Soinnun väki on ollut mukana esimerkiksi Kannelmäkipäivässä.

Kokeilemalla löydetään toimivat tavat

“Paitsi fyysinen, myös henkinen hyvinvointi on kaiken a ja o. Meille on tärkeää, että asukkaiden on kiva herätä aamulla. Tämä inspiroikin kaikkia Soinnun työntekijöitä. On hienoa, että saamme vapaasti testata aktiviteetteja ja tekemisen malleja, jos joku tapa osoittautuu toimivaksi niin sitä sitten jatketaan! Esihenkilöllä on tärkeä rooli kuunnella, tukea ja antaa vapautta toteuttaa toimenpiteitä”, Tuija painottaa.

Tuija arvostaa Esperillä vakituisen työpaikan lisäksi juuri sitä, että välillä hektisessä arjessa on mahdollisuus myös toteuttaa itseään – vaikka aina kaikki kokeilut eivät osoittautuisikaan voitokkaiksi.

“Viime kesän vaivalla viljellyn puutarhapalstan söivät citykanit. Ehkä ensi kerralla muistamme laittaa palstan ympärille aidan“, Tuija virnistää.

“Mutta monipuolinen työ, ihmisten kanssa yhdessä tekeminen ja hauskat kohtaamiset arjessa on se juttu, mikä lopulta palkitsee“, Tuija lisää.

Esperi tarjoaa monipuolisia ja laadukkaita asumispalveluita ikäihmisille, mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille ympäri Suomen. Tehtävämme on tarjota turvallinen koti ja auttaa asukkaita elämään onnellista elämää omilla ehdoillaan. Pyrimme ennakoimaan hoitoalan ja yhteiskunnan tarpeita ja kehittämään toimintaamme siten, että pystymme tarjoamaan asukkaillemme hyvän elämän ainekset myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on Suomen onnellisimmat asukkaat. www.esperi.fi

Tutustu Vastuullisuusraporttiimme 2021.