Valvira päättää Esperi Caren valtakunnallisen valvonnan

Valvira on päättänyt Esperin vanhustenhuollon yksiköitä koskeneen valtakunnallisen valvonnan. Valvontapäätös annettiin 17.4.2019 ja sen pohjana käytettiin aluehallintovirastojen vuosina 2017-2018 tehtyjä valvontaratkaisuja tai vireillä olleita valvontoja. Valvira totesi jo tuolloin Esperin ryhtyneen korjaaviin toimenpiteisiin.

Valvira kertoo valvonnan päättämistä koskevassa päätöksessään Esperin ryhtyneen palvelujen laadun kehittämistoimenpiteisiin ja aluehallintovirastojen valvontojen määrän vähentyneen määräyksen antamisen jälkeen. Aluehallintovirastot ja kunnat valvovat normaalisti niiden yksiköiden toimintaa, joissa tarvitaan lisäkorjaustoimenpiteitä.

Osana muutostamme vaihdoimme fokustamme vuoden 2019 alussa kasvustrategiasta panostuksiksi henkilöstöön ja laatuun. Muutos ei tapahdu hetkessä. Olemme kuitenkin jo hyvässä vauhdissa. Valtakunnallisen valvonnan päättyminen on yksi tärkeä osoitus kehitystoimiemme edistymisestä,” sanoo Esperin toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi.

Esperi ryhtyi mittaviin toimenpiteisiin jo vuonna 2019

Hoivahenkilöstön lisäämiseksi Esperi rekrytoi vuoden 2019 aikana yhteensä 2055 uutta työntekijää. Yksiköiden vastuuhenkilöiden työaikaa johtamiseen lisättiin ajalla, joka vastaa yhteensä noin 90 uuden esimiehen lisäystä konsernitasolla. Esperi lisäsi merkittävästi myös ns. tukitehtävien (avustavat tehtävät) määrää yksiköissään.

Viime vuoden aikana yhtiö uudisti ja selkeytti työvuorosuunnittelua, esimiesten toimenkuvia sekä esimiesperehdytystä ja kartoitti esimiesten osaamisen kehittämisen tarpeet.

Edellytämme jokaiselta esimieheltämme johtamiskriteerien mukaista arjen johtamista. Juuri käynnistämämme Esimiesakatemia tarjoaa esimiehille johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon, joka toteutetaan yhteistyössä Omnian kanssa,” Wentjärvi kertoo työstä johtamiskulttuurin kehittämiseksi.

Hoivan laadun parantamiseksi Esperi otti vuonna 2019 käyttöön laatuindeksin, jolla yhtiö seuraa hoivan laatua neljästä eri näkökulmasta: asiakastyytyväisyyden, henkilöstötyytyväisyyden, hoivan laadun sekä hoivan vaikuttavuuden kautta. Hoivan tarpeen arvioinnissa Esperillä on pääasiallisesti käytössään uuden vanhuspalvelulain mukainen RAI-arviointijärjestelmä, jonka avulla voidaan arvioida luotettavasti asukkaan kulloinenkin hoivan tarve. Esperin viime vuonna käyttöön ottamien vastuullisen sopimisen periaatteiden mukaisesti yhtiö on neuvotellut kuntien kanssa siitä hoitajamitoituksesta, mikä asukkaiden hyvään hoivaan todellisuudessa ja arjessa tarvitaan.

Mittaamme onnistumistamme tänä päivänä monin tavoin ja haluamme toimia läpinäkyvästi. Viime keväänä julkaisimme vastuullisuusraportin ensimmäistä kertaa Esperin historiassa. Sekin kertoo toimintamme parantuneen monien käytössämme olevien mittareiden avulla,” Wentjärvi päättää.

Tehtävämme on tarjota inhimillistä ja laadukasta hoivaa asiakkaillemme, mielekästä ja merkityksellistä työtä osaavalle henkilöstöllemme sekä kehittää uusia asumisen, tuen ja hyvän hoivan malleja yhteistyössä kuntien kanssa.

Haluamme olla hoiva-alan laadun suunnannäyttäjä ja osa ratkaisua suomalaisissa hoiva-alan kysymyksissä. Siksi työskentelemme paitsi oman, myös koko hoiva-alan laadun kehittämiseksi. www.esperi.fi