Hannu Alanoja 60-vuotta

Anitta Hellgren/Eteran viestintä Vapaa julkaistavaksi 1(2) Puh. 010 553 3408, 040 501 4298 Hannu Alanoja, 60 vuotta Vakuutusjohtaja Hannu Alanoja syntyi 28. marraskuuta Hämeessä, Janakkalassa. Hän valmistui puusepäksi Hämeen ammattikoulusta ja työskenteli useiden rakennusliikkeiden palveluksessa. Käytyään Kiljavan ammattiyhdistysopiston hän toimi 60-luvun lopulla Rakennusliiton toimitsijana Pohjois-Hämeessä, mutta palasi takaisin alansa töihin. Vuonna 1974 Alanoja valittiin Sosiaalidemokraattisen Puoleen ay-jaostoon ja vuotta myöhemmin hänestä tuli Rakennusliiton liittosihteeri. Liittosihteerin tehtävistä hän siirtyi vuoden 1994 alusta silloisen LEL Työeläkekassan (nykyään Etera) kenttäjohtajaksi. Ennen nimittämistään hän oli toiminut kassan hallituksessa useamman vuoden toimien myös sen puheenjohtajana. Nykyisin Alanoja vastaa Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiön Eteran asiakas- ja vakuutuspalveluista. Etera vakuuttaa rakennus- ,maatalos-,metsä ja satama-alojen työntekijät. Se hoitaa myös TaEL- alojen eläketurvaa, johon kuuluvat taiteilija-ammattien lisäksi kaikki yksityisalojen lyhyet työsuhteet, ns. pätkätyöt. Alanoja viettää 60- vuotispaiviään Helsingissä, Käpylän työväentalolla 28.11., klo 14-17. Hannu Alanoja: Arvostan keskustelun ja kuuntelemisen taitoa Vakuutusjohtaja Hannu Alanoja on yhteiskunta-asioiden osaaja ja pitkänlinjan mies. Hän on ollut aikanaan myös niitä harvinaisia ay- johtajia, jotka ovat tehneet alansa töitä. Alan tuntemuksesta on ollut hänelle paljon hyötyä myöhemmissä tehtävissä. Urallaan hän on luonut hyvät suhteet eri tahoihin ja päättäjiin. Nuoren puusepän ensimmäinen työpaikka oli Keravalla Stockmannin tehtaalla. Puu on ollut hänelle aina luonteva materiaali. Vuosien varrella se on saanut vääntyä osaavissa käsissä moneen muotoon. Keravalla hän sai myös kipinän ja halun vaikuttaa ammattiyhdistysasioihin. "Ne ovat olleet minulle aina vaistonvaraista toimintaa. Aatteen paloni on ollut tilannekohtaista. Kun jokin asia on ottanut enemmän päähän, olen halunnut siihen myös vaikuttaa, sanoo rennonoloinen ja helposti lähestyttävä Alanoja. Alanoja keskustelee mielellään ja ennen kaikkea hän arvostaa kuuntelemisen taitoa. Hän ei pidä jyräämisestä. "Sillä tyylillä ei saa ihmisiä sitoutumaan asioihin. Kaikessa johtamisessa on tärkeää löytää parhaat menettelytavat. On oltava malttia kuunnella ja tarkalla korvalla. Muillakin on jokin viisaus sanottavanaan." Yhteiskunnassa käytävään työmarkkinavaltakeskusteluun hän toteaa: "Valta on sellainen väline, ettei ole tilaa, jossa se kaikki olisi jo käytetty. Jos joku sen jättää käyttämättä, niin joku toinen sen ottaa kuitenkin. On kysymys tasapainon hakemisesta ja kaikkien osapuolien kuuntelemisesta. Näin vältetään törmäykset", Alanoja puhuu kokemuksella. Keskustelijana hän itse ilmaisee asiat selkeästi ja jämptisti unohtamatta huumoria. Suomalaista eläkejärjestelmää Alanoja pitää hyvänä. "Sen suurin etu on, ettei se elä kädestä suuhun, vaan rahastoi. Se on ehdoton edellytys, kun elämme markkinataloutta, johon kuuluvat niin laskut kuin nousutkin. 90- luvun lama osoitti järjestelmän toimivuuden. Joku toinen järjestelmä olisi ollut jo nurin. Sijoittaminen on tärkeää ja aina voidaan keskustella, onko sijoituskohde ollut hyvä vai huono. Pitää kuitenkin muistaa, että meille on uskottu varat ja tavoitteenamme on saada niille mahdollisimman hyvä tuotto ottamatta liian suurta riskiä. Minusta tämä periaate on hyvä ja toimiva" , Alanoja toteaa. Hän ei usko palkansaajien ja tulevien eläkeläistenkään pitävän ajatuksesta lisätä riskiä. Eläkejärjestelmä on Alanojasta osoittautunut tarvittaessa myös uudistuskykyiseksi ja joustavaksi. Tulossa on selkeämpi järjestelmä, kun TEL, LEL ja TaEL yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi TYELksi vuonna 2007. Sen tarkoituksena on yhdenmukaistaa eläkejärjestelmää, yksinkertaistaa eläkkeen määräytymisen perusteita ja kannustaa suomalaisia jaksamaan työssä pidempään. "Kaikkiin ansioihin perustuva eläkkeen laskutapa on yksi uudistuksen ydinasioista. Se on oikeudenmukaisempi kuin viimeisten työvuosien palkkoihin perustuva laskutapa. Kun eläkejärjestelmä luotiin vuonna 1962 se tehtiin pysyviä työsuhteita varten. Nyt elämme aikaa, jossa työsuhteet ovat lyhentyneet ja pirstaloituneet. On oikein, ettei työsuhteen pituus ole se kriteeri, jolla eläke määrätään. Ymmärrän toki niitäkin, jotka sanovat tässä häviävänsä. Tutkimusten mukaan näitä ihmisiä on kuitenkin vähän", Alanoja toteaa. Nykyään ihmiset elävät pidempään. Eläkeuudistuksella pyritään kannustamaan heitä eri keinoin jatkamaan työssä kauemmin, jopa 68- vuotiaaksi. "Eläkejärjestelmälle se on eduksi. Sillä pyritään myös tasaamaan eläkemaksujen korotuspaineita. Kun puhumme vanhemmista työntekijöistä ja heidän jaksamisestaan työssään, työt pitää järjestää uudelleen. Olosuhteet eivät saa olla sellaiset, joissa ihmiset palavat loppuun. Kysymys on pitkälti työn organisoimisesta ja tavasta johtaa. Näihin edellytyksiin ollaan nyt heräämässä. Iäkkäiden työpanosta tarvitaan. Kyllä kokemus ja nuoruus ovat harvoin samassa persoonassa. Sellaista en ole tavannut, jos tapaan, nostan heti hattua", Alanoja kiteyttää. Omaan jaksamiseensa Hannu Alanoja hakee vauhtia vapaa-aikanaan Raisiosta. Siellä on rakenteilla uusi omakotitalo. "Tiukkoihin aikatauluihin en ole rakentamisessa sitoutunut. Kaikki rakentamiseen liittyvä on minulle harrastus ja hyvä vastapaino työlleni", Alanoja kertoo. Mieluisinta luettavaa hänelle ovat historian kirjat ja taloushistoriaa käsittelevät teokset. Niissä häntä kiehtoo pohdinta sotien synnystä, sillä yleensä taloudellisista intresseistähän niitä on käyty ja käydään. Hannu Alanoja on myös innokas keräilijä. Kohteena ovat etiketit, pullonkorkit, urheiluun liittyvät rahat ja erilaiset työkalut, joita löytyy joka lähtöön. Alanojan työhuoneen seinän täyttää iso ja kaunis öljyvärimaalaus, jonka on maalannut puoliso Tuulikki. "Ihailen ihmisiä, jotka saavat väreillä niin kaunista aikaan. Itse en siihen pystyisi. Minä maalaan vain valkoista seinää." Anitta Hellgren Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32146 Lisätiedot: vakuutusjohtaja Hannu Alanoja, puh. 010 553 3400, 040 536 4273 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00330/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00330/bild.html Pictures