Remonttireiskojen LEL-työeläkemaksut kuntoon

17.6.2004 Maria Peltokallio/Viestintä Puh. 010 55 33 524 maria.peltokallio@etera.fi www.etera.fi Remonttireiskojen LEL-työeläkemaksut kuntoon Omakotirakentaminen sekä korjaus- ja rakennustyöt ovat kiivaimmillaan keväällä ja kesällä. Rakennuksille ja remonttityöhön palkataan usein lyhytaikaisia työntekijöitä, joiden työeläkemaksuasiat on syytä laittaa kuntoon alusta saakka. Omakotirakentaminen sekä korjaus- ja remonttityöt kuuluvat LEL:n eli lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijöiden eläkelain piiriin. Niiden maksut hoituvat vaivattomasti Eterassa. LEL-maksu maksetaan jokaisesta palkkaeurosta. Eli eläkemaksut pitää aina maksaa, vaikka veroa ei tarvitsisi pidättää. Kotitalouden ei tarvitse pidättää veroa eikä maksaa sosiaaliturvamaksua, jos samalle työntekijälle maksettujen palkkojen määrä kalenterivuoden aikana ei ylitä 1 500:a euroa. Tämän rajan alle jäävät palkat täytyy kuitenkin muistaa ilmoittaa verottajalle. LEL-maksut kuntoon kätevästi internetissä LEL-maksu pitää maksaa viimeistään palkanmaksua seuraavan kuukauden 20. päivänä. Tänä vuonna LEL-maksu on 22,4 prosenttia työntekijän bruttopalkasta. Työnantajan osuus maksusta on 17,8 prosenttia ja työntekijän 4,6 prosenttia. Työnantaja maksaa koko vakuutusmaksun (sekä työnantajan että työntekijän) Eteraan ja pidättää työntekijän osuuden palkanmaksun yhteydessä. Eläkemaksun maksamista varten ei tarvitse tehdä erillistä vakuutussopimusta, vaan omakotirakentaja tai kotitalous voi ilmoittaa tiedot työsuhteista LEL-vakuuttamista varten kätevästi Eteraan internetissä, puhelimitse tai lomakkeilla. Erityisesti Eteran Renkipalvelu osoitteessa www.renki.org on suunniteltu helpottamaan LEL- vakuuttamista. Rengin sähköiset lomakkeet laskevat LEL-maksun automaattisesti ja tekevät verkkopankkiin esitäytetyn pankkisiirtolomakkeen, jolla maksut voi hoitaa. Palvelun käyttöä varten tarvitsee tunnukset Nordean, OKO:n, Sammon tai Aktian verkkopankkipalveluun. Vakuuttamisen voi hoitaa myös soittamalla Eteran asiakaspalveluun, p. 010 55 33 032, jolloin saa eläkemaksujen maksamista varten laskun kotiin. Palvelumaksua ei ole. LEL-maksujen ilmoittaminen onnistuu vielä lomakkeellakin, tosin niiden käytöstä ollaan vähitellen luopumassa. Lomakkeita saa muun muassa posteista ja pankeista. Lisätietoa pienrakennuttajille löytyy Eteran internet-sivuilta osoitteesta www.etera.fi. Kaikissa LEL-vakuuttamiseen liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä myös Eteran asiakaspalveluun puh. 010 55 33 030 . Numero palvelee arkisin kello 8-18. Asiakaspalvelun sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@etera.fi Omakotirakentajalle on hyödyllistä tietoa myös Pienrakennuttaja työnantajana -esitteestä , jota saa verotoimistosta, Kelasta tai Eterasta. Siitä selviävät verojen, eläkkeiden, sosiaaliturva- ja muiden vakuutusmaksujen hoitamiseen liittyvät asiat. Lisätietoja: osastopäällikkö Jukka Lindfors 010 55 33 435, GSM 040 594 9783 Omakotirakentajan maksut pähkinänkuoressa vuonna 2004 Työnantaja maksaa: · LEL-maksu 22,4 % ja TaEL-maksu 18,6 %, joista työntekijän osuus 4,6 % · Sotu-maksu, luokka I 2,964 % (omakotirakentajat, pientyönantajat). Lisätietoja saat oman kuntasi verotoimistosta. · Tapaturmavakuutusmaksu on otettava, jos palveluksessasi on työsuhteisia työntekijöitä kalenterivuoden aikana yhteensä yli 12 päivää. Vakuutus otetaan tapaturmavakuutusyhtiöstä, jotka kertovat tarkemmin vakuutuksesta ja maksun suuruudesta. · Työttömyysvakuutusmaksu koskee niitä kotitalouksia, joiden on vakuutettava työntekijät tapaturmavakuutuslain mukaan. Peritään tapaturmavakuutuksen yhteydessä · Työnantajan työttömyysmaksu on 0,6 % · Työntekijän työttömyysmaksu 0,25 % palkasta (työnantaja pidättää palkasta) · Ryhmähenkivakuutusmaksu 0,081 %, peritään tapaturmavakuutuksen yhteydessä. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/17/20040617BIT00260/wkr0001.pdf