• Etteplan/

Digitaalinen kaksonen mullistaa teollisen laitevalmistajan myyntiä ja jälkimarkkinointia

Etteplan ja Mevea kehittivät Sleipnerin tuotteesta digitaalisen kaksosen, joka edesauttaa jälkimarkkinointitoimintojen digitalisointia ja luo kilpailuetua.

Suunnittelutoimisto Etteplan Oyj ja simulointiohjelmistoihin erikoistunut Mevea Oy ovat kehittäneet Sleipner Finland Oy:n tuotteesta digitaalisen kaksosen, jota Sleipner hyödyntää markkinointi- ja jälkimarkkinointiprosessiensa digitalisoinnissa.

Jyväskyläläinen Sleipner Finland Oy valmistaa ja markkinoi globaalisti innovatiivisia ja turvallisia siirtojärjestelmiä tela-alusteisille laitteille esimerkiksi kaivos-, louhos- ja maansiirtoalojen asiakkaille. Sleipnerin siirtojärjestelmän avulla kaivinkoneita voidaan siirtää paikasta toiseen kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.

Etteplanin ja Mevean kehittämässä sovelluksessa kaivinkonetta ja Sleipnerin siirtojärjestelmää voidaan käyttää simulaatiomallissa, joka vastaa toiminnallisilta ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään täysin fyysisiä laitteita. Simulaatiomalliin on myös luotu täysin todenmukainen kaivosympäristö. Simulaatiomallilla voidaan antaa loppukäyttäjille tarvittava koulutus, ilman että asiakkaan tuotanto häiriintyy.

Sleipnerin tavoitteena on kehittää digitaalinen alusta eli portaali, joka tuo asiakkaalle kaikki jälkimarkkinoinnin palvelut yhteen käyttöliittymään. Digitaalinen kaksonen on osa Sleipnerin digitaalista kokonaisuutta, joka palvelee ensi vaiheessa loppuasiakkaiden ja jälleenmyyjien kouluttamisessa. Konsepti on kaivosteollisuudessa jo tuttua, mutta Sleipner tuo nyt digitaalisen kaksosen ensimmäistä kertaa maailmassa kaivoslaitteiden siirtologistiikkaan. Sleipner hakee digitaalisella kaksosella entistä parempaa asiakastyytyväisyyttä ja erottautumista markkinoilla.

Yhteistyötä digitaalisen kaksosen alueella tekevät Etteplan ja Mevea ovat yhdessä kehittäneet Sleipnerin ratkaisun Mevean ohjelmistoa hyödyntäen. Etteplan ja Sleipner ovat pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita Sleipnerin tuotteiden mekaniikkasuunnittelussa ja teknisessä dokumentoinnissa.

Asiakkaan liiketoiminnan digitalisointi on yksi Etteplanin strategisista kasvualueista. Etteplan on panostanut merkittävästi digitaalisen kaksosen ja muiden asiakkaan liiketoiminnan digitalisointia tukevien uusien teknologioiden kehittämiseen ja käyttöönottoon.

-   Digitaalisella kaksosella on merkittävä rooli käyttäjäkoulutuksen kehittämisessä asiakastarpeitten mukaan. Simulaattoripohjaisella koulutuksella pystymme varmistamaan loppukäyttäjien osaamisen tason ja varmistamaan ratkaisujemme turvallisen ja tehokkaan käytön. Jatkossa se tulee myös mahdollistamaan uusia tapoja myydä ja markkinoida tuotettamme. Etteplanin ja Mevean kokonaisvaltainen asiantuntemus teknologiasta ja sen mahdollisuuksista liiketoimintamme kehittämisessä on ollut meille ensiarvoisen tärkeää. Yhteistyömme on mahdollistanut sen, että olemme voineet itse keskittyä ydinliiketoimintamme kehittämiseen, Sleipner Finlandin toimitusjohtaja, Tomi Korhonen kiittää.

Digitaalinen kaksonen on simulaatiomalli tuotteesta, koneesta tai tuotantolinjasta. Se on ominaisuuksiltaan ja toiminnallisuudeltaan ympäristöä myöten täsmälleen samanlainen kuin olemassa oleva fyysinen sisar. Kaksosta voidaan hyödyntää kaikissa tuotteen elinkaaren vaiheissa kuten esimerkiksi tuotekehityksessä, tuotannon suunnittelussa tai jälkimarkkinoinnissa. Sen avulla voidaan simuloida laitteen tai tuotantolinjan toimintaa virtuaalisesti ennen kuin tehdään päätös sen valmistamisesta. Teolliselle laitevalmistajalle digitaalinen kaksonen soveltuu erityisen hyvin koulutuskäyttöön, koska koneita ei tarvitse siirtää tai ottaa pois tuotannosta koulutuksen ajaksi.

Sleipner Finland esittelee ratkaisuaan FinnMateria-messuilla Jyväskylässä 21-22.11.2018.

Lisätietoja antavat:

Riku Riikonen
Palvelualuejohtaja, suunnittelupalvelut, Etteplan Oyj

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan Oyj

Raimo Nikkilä
Director, Sales, Marketing and Business Development, Mevea Ltd.

Tomi Korhonen
Toimitusjohtaja, Sleipner Finland Oy
Puh. 0400 817 693

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2017 Etteplanin liikevaihto oli noin 215 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 000 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Mevea lyhyesti

Mevea Oy:n ohjelmistoratkaisut soveltuvat reaaliaikasimulointiin ja niiden avulla on mahdollista luoda tuotteen käyttöä ja käyttäytymistä kuvaava Digitaalinen Kaksonen (Digital Twin). Digitaalista Kaksosta voidaan käyttää koko tuotteen elinkaaren ajan, sisältäen tuotesuunnittelun, myynnin/markkinoinnin, tuotekoulutuksen ja käytössä olevan tuotteen tukemisen. Näin saadaan sekä kustannussäästöjä että luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Mevean asiakkaita ovat useat maailman johtavat kone- ja laitevalmistajat. www.mevea.com

Sleipner lyhyesti

Sleipner Finland Oy kehittää, valmistaa ja markkinoi innovatiivisia ja turvallisia siirtojärjestelmiä tela-alusteisille laitteil-le. Yrityksen asiakkaat toimivat globaalisti kaivos, louhos, - ja maansiirtoaloilla. Sleipnerin siirtojärjestelmät tuovat käyttäjilleen merkittäviä säästöjä lisäämällä tuottavuutta, vähentämällä huoltokustannuksia, polttoaineen kulutusta sekä hiilidioksidipäästöjä vähintään 85 % kuljetusten aikana.

Sleipner videot löydät YouTube kanavaltamme ja nettisivuiltamme www.sleipner.fi

Avainsanat: