• Etteplan/

ETTEPLAN 2020: Liikevoitto (EBITA) ja kassavirta uusiin ennätyksiin pandemiasta huolimatta

ETTEPLAN OYJ  Tilinpäätöstiedote 11.2.2021 klo 13:00

Avainasiat loka-joulukuussa 2020

• Konsernin liikevaihto laski 2,1 prosenttia ja oli 70,3 (10-12/2019: 71,8) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla liikevaihto laski 2,6 prosenttia.
  • Liikevoitto (EBITA) parani ja oli 8,1 (6,5) miljoonaa euroa eli 11,5 (9,0) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) parani ja oli 7,1 (5,6) miljoonaa euroa eli 10,1 (7,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 17,5 (17,5) miljoonaa euroa.
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,23 (0,16) euroa.
  • Etteplan antoi joulukuussa positiivisen tulosvaroituksen ja nosti ohjeistustaan vuodelle 2020.
  • Etteplan aloitti toimintansa Tanskassa ja osti ohjelmistoyhtiö TekPartnerin tammikuussa 2021.

Avainasiat tammi-joulukuussa 2020

• Konsernin liikevaihto laski 1,4 prosenttia ja oli 259,7 (1-12/2019: 263,3) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla liikevaihto laski 1,4 prosenttia.
  • Liikevoitto (EBITA) parani ja oli 26,2 (26,0) miljoonaa euroa eli 10,1 (9,9) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) heikkeni ja oli 22,4 (22,8) miljoonaa euroa eli 8,6 (8,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta parani merkittävästi ja oli 38,0 (32,9) miljoonaa euroa.
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,69 (0,70) euroa.
  • Hallituksen osinkoehdotus on 0,34 (0,35) euroa osakkeelta.

Etteplan seuraa myös ei-IFRS tunnuslukuja, koska ne antavat lisätietoa Etteplanin kehityksestä. Lisätietoa tunnusluvuista sivuilla 19-20.

Avainlukuja
1 000 EUR 10-12/2020 10-12/2019 1-12/2020 1-12/2019
Liikevaihto 70 295 71 798 259 702 263 292
Liikevoitto (EBITA) 8 085 6 471 26 172 25 964
EBITA, % 11,5 9,0 10,1 9,9
Liikevoitto (EBIT) 7 092 5 553 22 380 22 819
EBIT, % 10,1 7,7 8,6 8,7
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR 0,23 0,16 0,69 0,70
Omavaraisuusaste, % 40,5 38,9 40,5 38,9
Liiketoiminnan rahavirta 17 512 17 525 37 997 32 884
ROCE, % 20,3 19,1 16,0 19,9
Henkilöstö kauden lopussa 3 267 3 447 3 267 3 447

Toimitusjohtaja Juha Näkki:

Aluksi haluan erityisesti kiittää koko henkilöstöämme erinomaisesta työstä koko vuoden aikana. Vuosi oli vaikea, ja pandemian edetessä jouduimme tekemään kipeitäkin ratkaisuja. Onnistuimme kuitenkin puolustamaan markkina-asemaamme ja hyvän operatiivisen tehokkuuden ansiosta saavutimme erinomaisia tuloksia kaikilla palvelualueillamme. Vuoden viimeinen neljännes oli tuloksellisesti konsernin historian paras, ja myös koko vuoden liikevoitto (EBITA) ja kassavirta nousivat uusiin ennätyksiin.

Pandemia vaikutti vuoden aikana kysyntätilanteeseen merkittävästi, ja jouduimme sopeuttamaan toimintaamme vastaavasti vuoden mittaan. Vuoden loppua kohti kysyntätilanne parani kuitenkin selvästi positiivisten rokoteuutisten ja rokotusten käynnistymisen siivittämänä. Investointeja tuotekehitykseen ja tuotantoon lähti liikkeelle, mikä antaa uskoa myös tulevaan markkinakehitykseen. Erityisesti digitalisaatioon liittyviä investointeja käynnistyi runsaasti, mikä näkyi Ohjelmistot ja sulautetut ratkaisut -palvelualueemme vahvassa suorituksessa.

Markkinatilanteen paraneminen ja hyvä taloudellinen kehitys antoivat meille mahdollisuuden jatkaa investointeja myös oman liiketoimintamme kehittämiseen. Jatkoimme loppuvuonna palveluntarjontamme kehittämistä ja olemme pandemiasta huolimatta tehneet kaksi yritysostoakin: Tegema Alankomaista vahvistaa tarjontaamme tuotantoratkaisuissa ja TekPartner Tanskasta avaa meille uuden markkinan luoden uusia kasvumahdollisuuksia.

Vaikka markkinatilanne on parantunut, lähdemme kuluvaan vuoteen edelleen pandemian keskellä. Tällä on varmastikin vielä vaikutuksia liiketoimintamme kehitykseen ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Rokotusten edetessä uskomme kysyntätilanteen kuitenkin kehittyvän positiivisesti ja vuoden 2021 aikana palaamme kannattavan kasvun tielle.

Markkinanäkymät 2021

Maailmanlaajuisen COVID-19 -pandemian pitkittyminen vaikuttaa edelleen merkittävästi globaaliin talouteen ja markkinatilanteeseen. Etteplanin liiketoimintaan vaikuttaa keskeisimmin globaali kone- ja metalliteollisuuden kehitys, ja pandemian vuoksi kysyntä on heikentynyt. Rokotusten käynnistyminen on kuitenkin vähentänyt epävarmuutta markkinoilla ja käynnistänyt investointeja tuotekehitykseen ja tuotantoon. Uskomme että kysyntätilanne kehittyy vuoden aikana myönteisesti kun koronarokotusten määrä kasvaa.

Taloudellinen ohjeistus vuodelle 2021

Etteplan muuttaa taloudellisen ohjeistuksen käytäntöään ja antaa jatkossa ohjeistuksen liikevaihdolle ja liikevoitolle (EBIT) numeerisena vaihteluvälinä:

Vuoden 2021 liikevaihdon arvioidaan olevan 280-300 miljoonaa euroa.

Vuoden 2021 liikevoiton (EBIT) arvioidaan olevan 23-26 miljoonaa euroa.

Julkistamismenettely

Tämä pörssitiedote on yhteenveto Etteplan Oyj:n vuoden 2020 tilinpäätöstiedotteesta. Tilinpäätöstiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Etteplan-konsernin internetsivuilla osoitteessa www.etteplan.com.

Puhelinkonferenssi ja suora webcast-lähetys tänään 11.2.2021

Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki esittelee yhtiön vuoden 2020 tuloksen englanninkielisessä puhelinkonferenssissa ja suorassa webcast-lähetyksessä 11.2.2021 kello 14.30 alkaen.

Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 8171 0310 ja syöttämällä PIN-koodin 88533253#. Suomen- ja englanninkielisten kysymysten esittäminen toimitusjohtajan alustuksen jälkeen on mahdollista ainoastaan puhelinkonferenssiyhteyden kautta.

Juha Näkin esitystä voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa https://www.inderes.fi/fi/videot/etteplan-q420-112-kello-1430. Suora lähetys alkaa kello 14.30 Suomen aikaa. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa myöhemmin osoitteessa www.etteplan.com.

Espoossa, 11. helmikuuta 2021

toimitusjohtaja Juha Näkki, puh. 010 307 2077
markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Torniainen, puh. 010 307 3302

Tilinpäätös on tilintarkastamaton.
Tiedotteet ja muu yritysinformaatio löytyvät Etteplanin internetsivuilta osoitteesta
www.etteplan.com.

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2020 Etteplanin liikevaihto oli noin 260 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 3 300 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com