Etteplan investoi automaatio- ja robotiikkakehitykseen – rekrytoi jopa 30 osaajaa

Etteplan lehdistötiedote 12.1.2021 klo 12.30

Teknologinen kehitys tuo automaation ja robotiikan järkeväksi vaihtoehdoksi yhä useammalle yritykselle. Robotti on jo monen työkaveri.

Globaali suunnitteluyritys Etteplan panostaa vahvasti automaatio- ja robotiikkaosaamisen kasvattamiseen ja rekrytoi 20–30 automaatioinsinööriä Suomessa ja Ruotsissa.

Helsingin pörssiin listattu Etteplan on auttanut useita kymmeniä asiakkaitaan automatisoimaan tuotantoa, ja nyt tavoitteena on kiriä tuotantoautomaation ja robotiikan globaaliin etulinjaan.

Yritysten kiinnostus automaatioon ja robotiikkaan on kasvanut nopeasti viime vuosina. Robottien hinta on laskenut, ja tekninen kehitys on ollut hyvin nopeaa. Maailmantaloutta ravistellut koronakriisi osoitti, että monelle mantereelle hajautettu arvoketju on häiriötilanteessa riski.

”Robotin hinta on sama Kiinassa ja Suomessa, ja teknologian kehityksen myötä yhä useamman työvaiheen voi automatisoida. Yrityksen kannattaakin aina ajoittain tarkastella tuotantoprosessiaan. Automaatio ei säästä vain kustannuksia, vaan se parantaa laatua ja vähentää työn rasittavuutta sekä tapaturmia”, Etteplanin Suunnitteluratkaisut- palvelualueesta vastaava johtaja Riku Riikonen sanoo.

Tyypillisesti automaation mielletään sopivan tuotantoon, jossa on korkea volyymi ja matala vaihtelevuus. Viime aikojen nopea kehitys on kuitenkin tuonut automaation vaihtoehdoksi yrityksille, joiden tuotannossa on enemmän vaihtelevuutta ja tuotekohtaiset volyymit voivat olla pienempiä.

”Uusi trendi on, että robotti toimii yhä useammin yhteistyössä ihmisten ja muun prosessin kanssa tuoden joustavuutta ja tehokkuutta tuotantoon. Uudet tehokkaat turvakomponentit yhdessä robotiikan kanssa parantavat merkittävästi tilankäyttöä ja materiaalilogistiikan joustavuutta”, Riikonen sanoo.

Etteplan on alansa johtavia yrityksiä. Sen laaja asiakaskunta koostuu niin asiakas- kuin yritysrajapinnassa toimivista yrityksistä, kuten ABB, Boliden, Fortum, Husqvarna, Kone, Neste, Sandvik, Siemens ja Wärtsilä. Etteplan toimii tiiviissä yhteistyössä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa.

”Etteplanin monipuolinen asiakaskunta tekee myös työpäivistä monipuolisia. Osa työntekijöistämme tekee laajasti töitä eri asiakkaille, osa puolestaan haluaa toimia tiiviimmin tiettyjen asiakkaiden kanssa. Etteplanilla pääsee työskentelemään niin teorian kuin käytännön parissa. Valmiita ratkaisuja ei ole, vaan rakennamme ne jokaisen asiakkaan tarpeisiin”, sanoo Riikonen.

Riku Riikonen, Suunnitteluratkaisut-palvelualueesta vastaava johtaja, Etteplan, puh. 050 522 8255

Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2019 Etteplanin liikevaihto oli noin 263 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com