Etteplan ja SFS kouluttivat insinööritiedon tekoälyn, joka tuntee standardit

ETTEPLAN OYJ, Lehdistötiedote, 13.8.2024 klo 9:00

Etteplan ja SFS kouluttivat insinööritiedon tekoälyn, joka tuntee standardit

Teknologiapalveluyhtiö Etteplan on kehittänyt luovaa tekoälyä hyödyntävän palveluratkaisun teknisille suunnittelijoille yhteistyössä standardoinnin suomalaisen keskusjärjestön SFS:n kanssa. Erilaisissa suunnittelutehtävissä, kuten vaikkapa laitesuunnittelussa tai prosessisuunnittelussa on tärkeää, että suunnitelmat perustuvat ajantasaisiin standardeihin ja hyödyntävät olemassa olevia suunnitteluohjeita. Jo pelkästään standardeja on kuitenkin käytössä kymmeniä tuhansia, ja oikean tiedon etsintä vie arvokasta suunnitteluaikaa.

Etteplanin tekoälytiimi otti yhteyttä SFS:ään ja ehdotti yhteistyötä, jonka tuloksena syntyi käänteentekevä verkkopohjainen tekoälyä hyödyntävä palvelu. Palvelussa suunnittelija voi kirjoittaen keskustella tarpeistaan puhekieltä ymmärtävän botin kanssa, joka etsii oikean standardin tai suunnitteluohjeen käden käänteessä valtavasta tietomassasta ja eri lähteistä. Palvelu auttaa jäsentämään ja ymmärtämään tietoa.

”Tavoitteenamme oli luoda helppokäyttöinen ja ennen kaikkea luotettava tekoälypalvelu, jota suunnittelijamme ja jatkossa myös asiakkaamme voisivat hyödyntää. Halusimme palvelun hyödyntävän luovan tekoälyn parhaita puolia, mutta välttävän sen, ettei joukkoon eksy mitään tekoälyn itse keksimää tietoa. Suunnittelijan täytyy voida luottaa tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuuteen”, Etteplanin tekoälytiimin vetäjä Tero Hämeenaho sanoo.

Tiedon luotettavuus ratkaistiin lähdeviitteillä. Kun suunnittelija on syöttänyt tietopyynnön järjestelmään, palvelu tuottaa otteen standardista ja linkin lähdetietoon.

Käänteentekevää palvelussa on myös sen kyky etsiä tietoa kuvista.

”Kaikki palveluun syötetty data on vektoroitu. Sekä suunnitteluohjeissa että standardeissa on paljon kuvia, kaavioita ja piirustuksia, joten oli keskeistä, että tekoäly löytää niistäkin olennaiset tiedot,” Hämeenaho kertoo.

100-vuotisjuhlaansa tänä vuonna viettävä SFS innostui heti hankkeesta ja auttoi Etteplanin tiimiä suljetun standardikokoelman rajapintojen avaamisessa.

”Yhteistyö Etteplanin kanssa on ollut todella innostavaa. Luova tekoäly on vahvimmillaan seuloessaan valtavia tietomassoja, jollainen standardikokoelmammekin on. Tähän räätälöidyllä teknologialla on tarkoitus alkaa tarjota palvelua, jossa haku pystytään rajaamaan tarkasti ja varmistamaan tietolähteet sekä tiedon ajankohtaisuus saman tien. Tämä parantaa asiakkaan käyttökokemusta,” SFS:n tekoäly-standardointiryhmästä vastaava asiantuntija Meri Valtiala visioi.

Palveluun on syötetty tuhansia standardeja sekä Etteplanin omia suunnitteluohjeita ja -dokumentteja. Työkalua tulee jatkossa hyödyntämään valtaosa Etteplanin 4000 hengen globaalista henkilöstöstä ja sitä kehitetään koko ajan tehokkaammaksi työkaluksi.

“Palvelu on rakennettu Microsoft Azure -pilvipalveluun päälle suljettuun ympäristöön. Sujuvan kehitystyön mahdollisti se, että työryhmässä voitiin hyödyntää sekä Etteplanin pilviarkkitehtien että tekoälykehittäjien osaamista”, Hämeenaho kertoo.

Etteplan räätälöi vastaavia palveluratkaisuja myös asiakkailleen, jolloin standardeja rikastetaan asiakkaan omilla suunnitteludokumenteilla.

Lisätietoa:
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302
Tero Hämeenaho, tekoälytiimin vetäjä / Head of Additive Manufacturing & Optimization, Etteplan, puh. 010 307 2757
Outi Rask, kehitysjohtaja, SFS, puh. 050 4491 585, sähköposti: outi.rask@sfs.fi

Etteplan on kasvava teknologiapalveluyritys, joka yhdistää ihmiset ja teknologiat muuttaakseen asioita paremmiksi. Yhdessä asiakkaidemme kanssa rakennamme maailmaa, jossa järjestelmät, prosessit ja tuotteet ovat älykkäämpiä, tehokkaampia ja vastuullisempia. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä.

Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 360,0 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 4 000 Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com