• Etteplan/

Etteplan julkistaa rAIse-tekoälyratkaisukokonaisuuden vaativaan teolliseen suunnitteluun

ETTEPLAN OYJ, lehdistötiedote, 24.10.2024, klo 14:00

Teknologiapalveluyritys Etteplan tuo markkinoille teolliseen tekoälyyn pohjautuvan Etteplan rAIse -ratkaisukokonaisuuden. Etteplan rAIse tuo tekoälyn ammattilaiskäyttöön teollisuuden vaativissa ympäristöissä, kuten valmistuksessa, tutkimus- ja kehitystoiminnassa, omaisuuden hallinnassa, ylläpidossa, tuotannossa ja huoltoliiketoiminnan palveluissa.

“Olemme nyt siirtymässä teollisessa kehityksessä uuteen vaiheeseen”, Juha Näkki, Etteplanin toimitusjohtaja, toteaa. “Kehitys alkoi tietokoneiden käyttöönotosta T&K:ssa ja tehtaissa ja jatkui verkkoon liitetyillä järjestelmillä ja yhä automatisoituneimmilla prosesseilla. Nyt kehitys suuntaa kohti tekoälyavusteista prosessi- ja tuotesuunnittelua yhdessä itseoppivien digitaalisten algoritmien kanssa. Olemme kehittäneet Etteplan rAIse -ratkaisukokonaisuuden auttaaksemme asiakkaitamme saavuttamaan teollisen kehityksen seuraavan tason.”

Etteplan rAIse tarjoaa sarjan räätälöityjä tekoälyratkaisuja, joita on kehittänyt globaali tiimi insinöörejä, suunnittelijoita ja datatieteilijöitä, tarjoten myös asiantuntevaa tekoälykonsultointia. Palvelumuotoilun, datateknologian, ohjelmistokehityksen ja koneoppimisen kautta Etteplan rAIse vastaa monenlaisiin teollisiin tarpeisiin, kuten suunnittelustandardien noudattamiseen, sisällöntuotantoon, tuotetiedonhallintaan, varaosatiedonhallintaan ja perustietojen poimimiseen. Tarkkuuden ja kyberturvallisuuden varmistaminen on keskeisessä osassa immateriaalioikeuksien ja käyttäjäturvallisuuden suojaamisessa

Etteplan rAIse:n ensimmäisiä käyttötapauksia ovat:

• Generatiivista tekoälyä hyödyntävä palveluratkaisu teknisille suunnittelijoille, joka on kehitetty yhteistyössä SFS:n, Suomen standardoinnin keskusjärjestön, kanssa. Ratkaisu nopeuttaa tuotesuunnittelua tarjoamalla ajankohtaista standarditietoa vaivattomasti ja tarkasti.

• Tekoälyavusteinen ratkaisu Valmetille, joka automatisoi tiedon tunnistamisen ja poimimisen vanhoista piirustuksista ja kuvituksista, mikä optimoi olemassa olevia prosesseja.

• Kuopion Energian hyödyntämä tekoälyratkaisu, joka parantaa tiedonhallintaa poimimalla tietoja erilaisista piirustuksista ja rikastamalla dokumenttien hallintajärjestelmiä, mikä merkittävästi vähentää tietojen hakemiseen käytettyä aikaa.

“Uskomme, että käytännöllinen teollisuuden tekoäly antaa teollisuusyrityksille paremmat mahdollisuudet ratkaista todellisia ongelmia ja tehostaa operatiivista toimintaa ennennäkemättömällä tavalla”, Eric Tengstrand, Etteplanin Solutions and Technologies -yksikön johtaja, sanoo. “Digitalisaation jo liiketoiminnassaan omaksuneet tulevat näkemään kasvavia etuja tekoälyn hyödyntämisestä tulevina vuosina lisääntyvän tehokkuuden, innovaation ja uusien liiketoimintamallien kehittämisen kautta. Samanaikaisesti yritykset, joilla on vähemmän digitaalista kypsyyttä, voivat hyödyntää tekoälyratkaisuja kyvykkyyden lisäämiseksi ja vauhdittaa matkaansa tulosten saavuttamiseksi.”

Lisätietoja Etteplan rAIse:sta saat verkkosivuiltamme täältä: https://www.etteplan.com/services/etteplan-raise-pragmatic-industrial-ai-for-smarter-businesses/

Eric Tengstrand, Solutions and Technologies -yksikön johtaja, Etteplan, tel. +46 70 757 74 40
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, tel. +358 10 307 3302

Etteplan on kasvava teknologiapalveluyritys, joka yhdistää ihmiset ja teknologiat muuttaakseen asioita paremmiksi. Yhdessä asiakkaidemme kanssa rakennamme maailmaa, jossa järjestelmät, prosessit ja tuotteet ovat älykkäämpiä, tehokkaampia ja vastuullisempia. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä.

Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 360,0 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 4 000 Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com