Etteplan kasvaa Ruotsissa ostamalla Sorona Innovationin

Insinööritoimisto Etteplan laajentaa toimintaansa Ruotsissa ostamalla teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin erikoistuneen Sorona Innovation AB:n. Yritysjärjestely vahvistaa Etteplanin asemaa yhtenä teknisen dokumentoinnin johtavista tarjoajista ja avaa uusia kasvumahdollisuuksia paitsi Ruotsissa, myös globaalisti.

– Sorona Innovations vahvistaa Etteplanin strategista osaamista teknisessä dokumentoinnissa ja dokumentointiprosessien kehittäjänä. Yhtiöllä on hienoa osaamista erityisesti digitalisaation vauhdittamassa dokumenttien uudenlaisissa jakelukanavissa, kuten pilvipalveluissa, kertoo Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki.

– Lundissa sijaitseva Sorona laajentaa Etteplanin toiminnan uuteen paikkaan Ruotsissa. Nyt tehtävällä yrityskaupalla vahvistammekin jalansijaa erityisesti eteläisessä Ruotsissa, mutta kauppa parantaa tarjontaamme teknisen dokumentaation osaamisessa myös globaalisti, kertoo Etteplanin Keski- ja Länsi-Euroopan toiminnoista vastaava johtaja Mikael Vatn.

Soronalla on vahvaa osaamista vaativissa dokumentoinnin ratkaisuissa tuotetiedon ja laajojen dokumenttimassojen hallinnassa, julkaisussa ja integroinnissa. Yritys on erikoistunut erityisesti rakenteiseen dokumentointiin, jonka avulla dokumenttien päivitettävyys nopeutuu ja sisällönhallinta tehostuu. Palvelut parantavat merkittävästi yritysten kykyä tuottaa ja jakaa tietosisältöjä tehokkaasti. Yrityskaupassa Sorona Innovationin henkilöstö, kaikkiaan 9 henkilöä, siirtyy Etteplanin palvelukseen jatkaen vanhoina työntekijöinä.

– Soronalle yrityskauppa mahdollistaa kokonaisvaltaisempien palveluiden tarjoamisen asiakkaille. Yhdessä Etteplanin tarjonnan kanssa tuotamme heille entistä kattavammin lisäarvoa, kertoo Soronan toimitusjohtaja ja perustaja Patric Olsson.

– IoT, informaatiovirrat ja digitalisaatio kasvattavat jatkuvasti tarvetta laadukkaalle tekniselle dokumentoinnille kaikilla teollisuuden aloilla globaalisti. Samalla se ei useinkaan ole teollisuuden ydinliiketoimintaa, vaikka se on hyvin tärkeä osa kokonaispalvelua loppuasiakkaille. Tässä yhtälössä me pystymme auttamaan ja tarjoamaan kattavaa dokumentaatiopalvelua teollisuudelle, Näkki toteaa.

Kaikkiaan kauppa edistää kokonaisvaltaisesti teollisuuden suunnittelupalveluihin, sulautettuihin järjestelmiin ja teollisuuden internetiin sekä tekniseen dokumentointiin erikoistuneen Etteplanin kasvustrategiaa ulkoistettujen palveluhallintaratkaisujen tarjoamisessa.

– Teknisen dokumentoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti, mikä kasvattaa samalla asiantuntevan kumppanin arvoa. Meillä on tätä syvällistä osaamista ja tunnemme perusteellisesti tekniseen dokumentointiin liittyvät vaatimukset eri teollisuudenaloilla. Voimme vastata asiakkaan koko dokumentointiprosessista tai vaihtoehtoisesti tuottaa teknistä dokumentointia kustannustehokkaasti tuotteistettujen palveluidemme kautta, Näkki kuvaa.

Lisätietoja antavat:

Juha Näkki
Toimitusjohtaja, Etteplan Oyj
Puh. 010 307 2077

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan Oyj
Puh. 040 512 1375

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 600 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Avainsanat: