Etteplan kehitti uraauurtavan työkalun 3D-tulostuksen kustannusten arviointiin

ETTEPLAN, Lehdistötiedote, 21.09.2020 klo 12.00

• Uusi maksuton verkkotyökalu Etteplan AMOTool laskee 3D-tulostuksen kustannuksia ja auttaa teollisuutta valitsemaan optimaalisen tuotantotavan komponenteille.
  • Etteplanin aloittamaa kehitystyötä on jatkettu Business Finlandin tuella.
  • Jo pilottivaiheessa työkalu toi merkittäviä hyötyjä suurille teollisuusyrityksille.

Yksi suurimmista esteistä teollisen 3D-tulostuksen eli ainetta lisäävän valmistuksen (Additive manufacturing) yleistymisen tiellä on vaikeus arvioida tuotteen valmistuskustannuksia ja mahdollista taloudellista hyötyä etukäteen. Etteplan on nyt kehittänyt maailmassa uraauurtavan selainpohjaisen työkalun, Etteplan AMOToolin, joka purkaa tuotantoteknologian käyttöönottoon liittyviä riskejä ja esteitä.Työkalun avulla yritykset voivat laskea vakiintuneella metallien 3D-tulostustekniikalla valmistettavan kappaleen tuotantokustannukset nopeasti, riskittömästi ja ilman kustannuksia.

”Työkalulla haluamme paitsi ratkaista merkittävän esteen myös rohkaista asiakkaitamme ja koko toimialaa hyödyntämään 3D-tulostusteknologiaa sekä parantamaan tuotteiden kilpailukykyä. Työkalu auttaa vertailemaan metallien 3D-tulostusta perinteiseen valmistukseen”, sanoo Etteplanin suunnitteluratkaisut palvelualueesta vastaava johtaja Riku Riikonen.

Työkalun taustalla olevaa algoritmia on kehitetty ja käytetty Etteplanin AMO-tiimissä jo vuosien ajan. Tavoitteena oli kuitenkin saada käyttäjäystävällinen työkalu suuren yleisön hyödynnettäväksi. Lopullinen verkkotyökalu päästiinkin toteuttamaan Business Finlandin tuella yhteistyössä Etteplanin ohjelmistoyksikkö Etteplan MOREn kanssa.

”Ainetta lisäävät valmistusmenetelmät (Additive manufacturing, AM), kuten 3D-tulostaminen, avaavat suomalaisille yrityksille erinomaisia mahdollisuuksia tehostaa kustannustehokkuutta ja kilpailukykyä. Hajautettu valmistus lisää liiketoiminnan joustavuutta, mikä on erityisen arvokasta poikkeusaikoina, kuten nyt koronakriisin keskellä. Lisäksi AM-menetelmät auttavat valmistavia yrityksiä parantamaan materiaalitehokkuutta ja kestävää liiketoimintaa. Hyötyjä on lukuisia, mutta monia yrityksiä arveluttaa silti niiden käyttöön liittyvät kustannukset. Siksi AM-menetelmiin liittyvien kustannusten avaaminen Etteplan AMOToolin kaltaisten laskennallisten palveluiden avulla on hyvin arvokasta. Toivomme, että tämä maksuton pilvipalvelu madaltaa suomalaisten yritysten kynnystä kokeilla 3D-tulostusta tulevaisuuden teknologioiden omaksumiseksi”, Business Finlandin Sustainable Manufacturing Finland -ohjelman johtaja Toni Mattila sanoo.

Toisin kuin entuudestaan markkinoilla olevat työkalut, Etteplan AMOToolin käyttöön ei liity IPR-riskejä. Työkalu toimii selaimessa, mutta se ei vaadi 3D-mallin lataamista pilveen. Tämä on tärkeä ominaisuus, koska yritykset eivät halua viedä omaa IPR-suojattua tietoa ulkopuolisen tahon pilveen.

Kustannusarvion lisäksi AMOTool -työkalu näyttää, miten tuotteen suunnittelun muutoksilla voi parantaa tuotteen tai komponentin kustannustehokkuutta. Työkalu näyttää myös, jos uudelleen suunnittelu ei ole kannattavaa, tai jos tuote ei sovellu 3D-tulostettavaksi.

”3D-tulostuksen kustannustason arviointi on haastavaa, koska luotettavan kustannusarvion on aiemmilla menetelmillä saanut vasta, kun tuote on jo suunniteltu. AMOTool ratkaisee tämän kiperän ongelman. Työkalullamme voidaan arvioida 3D-tulostetun tuotteen hintaa jo ennen suunnitteluprojektin aloittamista ja siten selvittää, onko 3D-tulostamisen hyödyntäminen järkevää”, Etteplanin AMO-osaston päällikkö Tero Hämeenaho sanoo.

Etteplan on kehittänyt nyt julkaistavaa työkalua jo kolmen vuoden ajan. Pilottivaiheessa johtavat teollisuusyritykset ovat käyttäneet julkaistavaa AMOToolia erinomaisin tuloksin. Palvelu on mahdollistanut jo tuhansien komponenttien kustannusarvioinnin ja paljastanut soveltuvat keinot pienentää kustannuksia 3D-tulostuksella.

Tutustu Etteplan AMOTool työkaluun:

Tero Hämeenaho, Department manager, AMO (Additive Manufacturing & Optimization), Etteplan, puh. 010 307 2757
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palve-lujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2019 Etteplanin liikevaihto oli noin 263 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on lis-tattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com
Etteplan MORE on Etteplanin ohjelmistoyksikkö. www.etteplanmore.com

Avainsanat: