Etteplan kiihdyttää Kiinassa

Teollinen murros ja uudenlainen tarve asiantuntijapalvelujen ulkoistuksiin ovat avanneet Etteplanille runsaasti uusia kasvumahdollisuuksia Kiinassa: insinööritoimisto vahvistaa jalansijaansa ja vauhdittaa kasvuaan avaamalla maahan kaksi uutta toimistoa. Kiinassa yhtiö on jo toiminut vuodesta 2004.

Kiinan markkinan uudenlainen syklisyys ja työvoimakustannusten nousu kaikissa palkkaluokissa on johtanut kustannustehokkuuden ja joustavuuden etsimiseen myös Kiinassa. Tämä on tarkoittanut paitsi asiantuntijapalveluiden ostamisen yleistymistä myös tuotannon modernisointia vähemmän työvoimakustannuksia vaativaksi.

– Modernisointeja on tehty jo länsimaisten omistamilla tehtailla, mutta nyt ne ovat laajenemassa myös kiinalaisomisteisiin yrityksiin. Kehitys avaa täysin uusia mahdollisuuksia Etteplanin kaltaisille asiantuntijayrityksille, teollisuuden suunnittelupalveluihin, sulautettuihin järjestelmiin ja teollisuuden internetiin sekä tekniseen dokumentointiin erikoistuneen Etteplan Oyj:n toimitusjohtaja Juha Näkki toteaa.

Kiinan-liiketoiminnan kasvu on nykyisellään ollut Etteplanilla kymmeniä prosentteja vuodessa. Kasvua edelleen vauhdittaakseen yritys avaa Kiinaan kaksi uutta toimistoa, jotka sijoittuvat Pekingiin ja Xi´aniin. Nykyiset toimistot sijaitsevat Shanghaissa, Kunshanissa ja Suzhoussa ja työllistävät jo 250 ihmistä.

– Rekrytointitarpeemme Kiinassa kasvaa, kun kaksi toimistoamme avataan täysin uusilla alueilla.  Toinen toimistomme tulee Xi’anin yliopistokaupunkiin, jossa on erinomainen tekninen yliopisto. Pyrimme rakentamaan yliopiston kanssa myös tiiviimpää yhteistyötä, sillä haluamme olla lähellä opiskelijoita ja erityisesti vastavalmistuvia opiskelijoita. Kilpailu osaavasta väestä on Kiinassa erittäin kovaa, Näkki kertoo.

Kiinalainen luottaa suomalaiseen insinööriin

Teollisen murroksen ohella Etteplanin kasvumahdollisuuksia Kiinassa tukee havaittavissa oleva kulttuurin muutos koskien palveluiden ostamista.

– Aiemmin insinööripalveluiden hankkimista tai ulkoistusta ei joko tunnettu tai nähty Kiinassa tarpeelliseksi. Nyt kiinalaisyritykset keskittyvät yhä vahvemmin ydinliiketoimintojensa ympärille ja niissä on huomattu, ettei kaikkea tarvitse tehdä ja osata itse, Näkki esittää.

Kun nopean kasvun aika on ohi, kiinalaisissa yrityksissä on myös tunnistettu liiketoiminnan syklisyys, mihin ulkoistuksilla voi saada joustovaraa.

– Palvelutarjontamme osuu juuri tähän tarpeeseen, sillä siinä yhdistyvät laaja suunnitteluosaaminen, räätälöidyt palveluratkaisut ja digitalisaation asiantuntemus. Se on suunta, johon alalla ollaan siirtymässä perinteisestä insinöörityöstä. Meillä on vahva osaaminen esimerkiksi teollisuuden internetistä ja teknisestä dokumentoinnista, jota digitalisaatio muokkaa.

– Lisäksi länsimaisen yrityksen laatuun uskotaan sekä siihen, että olemme luotettavia IPR:ssä. Pärjäämme hyvin myös hintakilpailussa. Voikin sanoa, että jos tuotteet ja palvelut pärjäävät Kiinassa, pärjää missä vain, Näkki summaa.

Lisätietoja antavat:

Juha Näkki
Toimitusjohtaja, Etteplan Oyj
Puh. 010 307 2077

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan Oyj

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 500 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Avainsanat: