• Etteplan/

Etteplan laajentaa merkittävästi kestävää kehitystä edistäviä palveluitaan ja ostaa LCA Consultingin

ETTEPLAN Oyj, Lehdistötiedote, 3.5.2022 klo 9.00

Etteplan vahvistaa asemaansa kestävän kehityksen osaajana ja ostaa korkeatasoisia asiantuntijapalveluita tarjoavan LCA Consulting Oy:n. Vuonna 2013 perustettu LUT-yliopiston spin-offina syntynyt LCA Consulting on keskittynyt yritysten, tuotteiden ja tuotannon elinkaariarviointiin, hiilijalanjälkilaskentaan ja asiantuntijakoulutuksiin. Lappeenrannassa toimiva LCA Consulting työllistää 11 asiantuntijaa ja sen asiakaskunta koostuu erityisesti teollisen tuotannon ja valmistuksen, rakennusalan sekä julkisen sektorin asiakkaista.

”LCA Consultingin kestävää kehitystä edistävä osaaminen on merkittävä lisä Etteplanin vastuullisuustarinaan ja palvelutarjoomaan. Kaupan tavoitteena on kiihdyttää kestävän kehityksen edistämiseen liittyvien palveluidemme kasvua. Yrityskaupan myötä pystymme auttamaan yrityksiä määrittämään oman toimintansa, tuotantonsa ja tuotteidensa elinkaaren hiilijalanjäljen. Konkreettisesti tämä lisää ja täydentää merkittävästi Etteplanin suunnittelupalveluiden ja suunnittelutyön mahdollisuuksia auttaa yrityksiä toteuttamaan vihreää siirtymää ja saavuttamaan vastuullisuustavoitteensa”, Juha Näkki, Etteplan Oyj:n toimitusjohtaja sanoo.

Asiantuntijapalveluita tarjoava LCA Consulting tuottaa asiakkailleen tietoa vastuullisuutta lisäävän päätöksenteon tueksi ja kestävän kehityksen mukaisen toiminnan kehittämiseksi. Tiedon avulla tehostetaan asiakkaiden toiminnan ympäristösuorituskykyä, hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista, edistetään kiertotaloutta sekä tuetaan asiakkaiden ympäristöviestintää. Esimerkiksi hiilijalanjälkilaskennalla tuotetaan hiilijalanjäljen numeroarvon lisäksi selkeä kokonaiskuva hiilijalanjälkeen vaikuttavista tekijöistä. Täten löydetään kehityskohteita kohti ympäristöystävällisempää tuotantoprosessia ja tuotteita.

”Etteplanin ja LCA Consultingin yhteistyön tuomia mahdollisia synergiaetuja ovat hiilijalanjälkilaskelmista ja elinkaarianalyyseista saatavan tiedon hyödyntäminen suunnittelutyössä kuten esimerkiksi tuotantolaitosten parannus- ja tuotteiden sähköistysprojekteissa. Toivotan LCA Consultingin kestävän kehityksen asiantuntijat lämpimästi tervetulleiksi Etteplaniin”, sanoo Riku Riikonen, Etteplanin Suunnitteluratkaisut –palvelualueen johtaja.

”Yrityskauppa tuo meille paljon uusia yhteistyömahdollisuuksia – osana Etteplania voimme tavoittaa laajemman joukon asiakkaita ja toteuttaa entistä laajempia ja monipuolisempia projekteja. Näin myös meidän työn vaikuttavuus vihreän siirtymän edistämiseksi on aiempaa laajempi ”, sanoo Antti Niskanen, LCA Consultingin toimitusjohtaja.

Etteplanin nykyisellä Lappeenrannan toimistolla työskentelee lähes 100 suunnitteluratkaisuiden asiantuntijaa. Suomessa Etteplanin palveluksessa on yli 2 000 eri alojen asiantuntijaa.

Juha Näkki, toimitusjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 2077
Riku Riikonen, johtaja, Suunnitteluratkaisut, Etteplan puh 050 522 8255
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302

Antti Niskanen, toimitusjohtaja, LCA Consulting Oy, puh. 040 762 8444

Olemme nopeasti kasvava teknologiapalveluyritys, joka on erikoistunut ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuihin, suunnitteluratkaisuihin sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin. Olemme alan edelläkävijä ja erotumme kilpailussa asiantuntijoidemme laaja-alaisen osaamisen avulla. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä. Autamme heitä rakentamaan parempaa maailmaa suunnittelun, innovaatioiden ja digitalisaation avulla.

Etteplan on viitoittanut tietä suunnittelualalla jo vuodesta 1983. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 300,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com