Etteplan mukana suunnittelemassa Stora Enson Oulun paperitehtaan uudistusta

Etteplan lehdistötiedote 17.9.2019 klo 12.30

Etteplan sai kesällä merkittävän tilauksen Stora Ensolta koskien Oulun paperitehtaan muuntamista pakkauskartonkitehtaaksi. Sopimuksen mukaan Etteplan vastaa puunkäsittelyn sekä kuitulinjan laitossuunnittelusta sisältäen prosessi-, layout-, putkisto-, teräsrakenne-, sähkö-, automaatio- ja LVIP-suunnittelun.

”Etteplan on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja samalla laajentanut osaamispohjaansa ja läsnäoloaan myös laitossuunnittelussa. Tämän takia voimme tarjota Stora Enson Oulun paperitehtaan laitossuunnitteluhankkeessa monen eri suunnittelun osa-alueen osaamistamme”, sanoo Tuomo Sipilä, Etteplanin laitossuunnittelusta vastaava johtaja.

Oulun uusittu pakkauskartonkitehdas käynnistyy suunnitelman mukaan vuoden 2020 loppuun mennessä. Investoinnin kokonaisarvo on noin 350 miljoonaa euroa. Investointi sisältää sellutehtaan muuntamisen ruskean sellun valmistukseen, paperikone 7 tuotantosuunnan muutoksen korkealaatuista ensikuitupohjaista aaltopahvin pintakartonkia (kraftlaineria) valmistavaksi koneeksi sekä useita  tehtaan ympäristövaikutuksia parantavia muutoksia.

Lisätietoja antavat:
Tuomo Sipilä, Laitossuunnittelusta vastaava johtaja, Etteplan Oyj, puh. 010 307 3267

Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan Oyj, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2018 Etteplanin liikevaihto oli noin 236 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com