Etteplan ostaa pilvipalveluihin ja sovelluksiin erikoistuneen ohjelmistokehitysyhtiön Puolasta – suunnattu osakeanti ostettavan yhtiön omistajille

Etteplan Oyj, Pörssitiedote, 14.6.2021 klo 14.00

Etteplan on ostanut puolalaisen ohjelmistokehitysyhtiö Skyrise.tech’in. Yritysostolla Etteplan toteuttaa  kasvustrategiaansa, jonka ytimessä on osaamispohjan kasvattaminen ja kansainvälisen läsnäolomme vahvistaminen. Yrityskaupan avulla Etteplan vahvistaa merkittävästi kykyään toimittaa pilvipalveluiden ja sovellusten ohjelmistoratkaisuja (cloud and applications). Kauppa on jatkoa Etteplanin viime vuosina tekemille investoinneille digitalisaatioon ja ohjelmistokehitykseen.

Vuonna 2008 perustettu Skyrise.tech on nopeasti kasvava moderni ohjelmistokehitysyhtiö, jonka asiakkaita ovat muun muassa logistiikan, terveydenhuollon, mobiliteetin ja yritysratkaisujen parissa toimivat yritykset. Vuonna 2020 Skyrise.techin liikevaihto oli noin 3,5 miljoonaa euroa. Ostettava yritys työllistää noin 80 ohjelmistoalan asiantuntijaa Katowicessa ja Gdanskissa Puolassa. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

“Yrityskauppa on mielenkiintoinen askel kansainvälistymisemme tiellä. Se avaa monia mielenkiintoisia kasvunäkymiä sekä Etteplanille että Skyrise.techille. Yrityskaupan jälkeen Etteplanilla on neljä toimistoa Puolassa ja yhteensä yli 200 työntekijää. Skyrise.tech myy ja toimittaa projekteja asiakkailleen Puolan ulkopuolelle Pohjoismaihin ja muualle. Tämä liiketoimintamalli sopii hyvin Etteplanin strategiaan”, sanoo Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki.

Yritysoston jälkeen Etteplanissa työskentelee yli 700 asiantuntijaa ohjelmistokehityksen ja sulautettujen järjestelmien parissa. Heistä 250 on erikoistunut pilvipalveluiden ja sovellusten ohjelmistokehitykseen.

“Yrityskauppa parantaa osaamistamme ja kilpailukykyämme pilvipalveluihin ja sovelluksiin liittyvässä liiketoiminnassa Puolassa sekä maailmanlaajuisesti. Se vahvistaa tarjoomaamme ja  laajentaa asiakaskuntaamme. Skyrise.techillä on mielenkiintoisia asiakkaita esimerkiksi Norjassa, mikä avaa meille uusia mahdollisuuksia”, sanoo Tom Leskinen, Etteplanin Ohjelmisto- ja sulautetut ratkaisut -palvelualueesta vastaava johtaja.

“Olemme tyytyväisiä, että olemme nyt osa Etteplania. Etteplan, jolla on yli 3 400 työntekijää ja toimintaa kahdeksassa eri maassa, tarjoaa Skyrise.techin työntekijöille mielenkiintoisia, entistä isompia projekteja sekä asiakkuuksia monella eri teollisuuden alalla”, sanoo Skyrise.techin toimitusjohtaja Jaroslaw Pilarczyk.

Etteplan aloitti toimintansa Puolassa yrityskaupan kautta: vuonna 2016 hankitulla sulautettuihin ratkaisuihin erikoistuneella Espotel Oy:llä oli toimintaa Suomen lisäksi Puolassa. Etteplan on sen jälkeen laajentanut toimintaansa Puolassa myös suunnitteluratkaisuihin ja tekniseen dokumentointiin.

Suunnattu osakeanti Skyrise.techin omistajille

Etteplan Oyj:n hallitus on 27.5.2021 pitämässään kokouksessaan tehnyt ehdollisen päätöksen suunnatusta osakeannista varsinaisen yhtiökokouksen 8.4.2021 hallitukselle antaman osakeantivaltuutuksen perusteella. Hallitus päättää seuraavassa kokouksessaan 17.6.2021 suunnatun osakeannin lopullisista ehdoista, mitkä sisältävät yhteensä 120 000 Etteplanin uutta osaketta, jotka tarjotaan merkittäväksi ostettavan yrityksen, Skyrise.techin omistajille markkinahintaan.

Espoo 14.6.2021

Jakelu:
Keskeiset mediat

Juha Näkki, Toimitusjohtaja, puh. 010 307 2077
Tom Leskinen, Ohjelmisto- ja sulautetut ratkaisut -palvelualueesta vastaava johtaja, puh. 050 558 8942
Outi Torniainen, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat
ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut, teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2020 Etteplanin liikevaihto oli noin 260 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com