• Etteplan/

Etteplan ostaa tanskalaisen konsulttiyrityksen STRONGIT ApS:n – suunnattu osakeanti ostettavan yhtiön omistajille osana kauppahintaa

ETTEPLAN OYJ, Pörssitiedote, 8.1.2024, klo 10:20

Etteplan vahvistaa asemaansa Tanskassa ja ostaa STRONGIT ApS:n, joka on tuotekehitysratkaisuihin keskittyvä teknologiapalveluyritys. Yritysosto on jatkoa Etteplanin strategiselle kasvumatkalle, sillä se täydentää osaamista ja laajentaa edelleen kansainvälistä toimintaa.

Osana kaupan rahoitusta Etteplan Oyj:n hallitus on 8.1.2024 pitämässään kokouksessaan tehnyt kaupan toteutumiselle ehdollisen päätöksen suunnatusta osakeannista varsinaisen yhtiökokouksen 5.4.2023 hallitukselle antaman osakeantivaltuutuksen perusteella. Suunnattu osakeanti liittyy STRONGIT ApS:n hankintaan. Kaupan ehtojen mukaisesti kauppahinta maksetaan myyjille suunnatulla osakeannilla ja käteisvaroilla. Antipäätöksen ehtona ollut kauppakirja allekirjoitettiin tänään 8.1.2024, ja samanaikaisesti myyjät merkitsivät osana kauppasumman maksua 150 000 Etteplanin uutta osaketta. Osakkeista maksettava osakekohtainen merkintähinta on 14,048 euroa. (Lisätietoa suunnatun annin ehdoista alempana tiedotteessa.)

Kauppa vahvistaa Etteplanin tuotesuunnittelupalveluiden ja sulautettujen ratkaisujen liiketoimintaa Tanskassa

STRONGIT on vuonna 2010 perustettu ohjelmisto- ja sulautettujen palveluiden tuotekehitykseen keskittyvä yritys. STRONGIT toimittaa palveluitaan 13 oman osaavan asiantuntijan ja eri toimijoista koostuvan noin 70 henkilön verkoston kautta Kööpenhaminassa, Århusissa ja Gråstenissa, Tanskassa. Vuonna 2023 STRONGIT:n liikevaihto oli noin 13 miljoonaa euroa.

”STRONGIT:n monipuolinen osaaminen tuotesuunnittelupalveluiden ja sulautettujen ratkaisujen tarjoajana vahvistaa Etteplanin asemaa Tanskassa ja laajentaa toimintaamme Jyllannissa ja Fynessä sekä Kööpenhaminassa. Etteplanin laajan palvelutarjonnan ja STRONGITin erinomaisen asiakaskunnan yhdistäminen luo monia mielenkiintoisia kasvunäkymiä sekä Etteplanille että STRONGITille. Yhdessä tuomme lisää arvoa asiakkaillemme Tanskassa ja olemme innoissamme yhteistyön aloittamisesta”, Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki sanoo.

”STRONGIT on innoissaan voidessaan yhdistää voimansa Etteplanin kanssa. Olemme nyt osa kansainvälistä yritystä ja odotamme innolla tulevaisuuden mahdollisuuksia ja arvoa, jota tuotamme asiakkaillemme ja sidosryhmillemme Etteplanin palveluratkaisuilla. Tämä tarjoaa myös yrityksellemme ja kollegoillemme monipuoliset kehittymis- ja kasvumahdollisuudet", STRONGIT:n toimitusjohtaja ja omistaja Peter Eberle sanoo.

STRONGIT on osa Etteplanin Ohjelmisto- ja sulautetut ratkaisut -palvelualuetta ja sisältyy Etteplanin lukuihin 1.1.2024 lähtien.

Suunnattu osakeanti STRONGIT:n omistajille

Etteplan Oyj:n (’Yhtiö’) hallitus on 8.1.2024 pitämässään kokouksessaan tehnyt kaupan toteutumiselle ehdollisen päätöksen suunnatusta osakeannista varsinaisen yhtiökokouksen 5.4.2023 hallitukselle antaman osakeantivaltuutuksen perusteella. Suunnattu osakeanti liittyy STRONGIT ApS:n hankintaan. Kaupan ehtojen mukaisesti kauppahinta maksetaan myyjille suunnatulla osakeannilla ja käteisvaroilla.

Antipäätöksen ehtona ollut kauppakirja allekirjoitettiin tänään 8.1.2024, ja samanaikaisesti myyjät merkitsivät osana kauppasumman maksua 150 000 Etteplanin uutta osaketta. Osakkeista maksettava osakekohtainen merkintähinta on 14,048 euroa. Merkintähinnan maksu tapahtui kuittaamalla osin yrityskaupan kauppahintaa vastaan. Yhtiön vapaa oma pääoma lisääntyy 2 107 188,68 euroa.

Suunnatussa osakeannissa merkityt uudet osakkeet rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 26.4.2024 ja Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään arvo-osuusjärjestelmään arviolta 10.5.2024. Osakkeet haetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi, kun mainitut rekisteröinnit on suoritettu. Kaupankäynti uusilla osakkeilla on kuitenkin mahdollista vasta kolmen vuoden kuluttua, kun niitä koskeva, kaupan yhteydessä sovittu luovutusrajoitus on lakannut olemasta voimassa.

Osakkeiden merkintähinnat kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon, eikä osakepääomaa koroteta annin yhteydessä. Etteplanin osakkeiden kokonaismäärä annin jälkeen on 25 350 793 kappaletta. Liikkeeseen laskettavat osakkeet edustavat noin 0,60 prosenttia Yhtiön osakkeiden antia edeltäneestä kokonaismäärästä ja noin 0,59 prosenttia annin jälkeisestä kokonaismäärästä. Uudet osakkeet oikeuttavat osinkoon alkaen tilikaudelta 2024. Annin jälkeen hallitus voi yhtiökokouksen valtuutuksen perusteella päättää vielä enintään 2 350 000 osakkeen antamisesta.

Espoo 8.1.2024

Jakelu:
Keskeiset mediat

Juha Näkki, toimitusjohtaja, puh. 010 307 2077
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 010 307 3302

Olemme nopeasti kasvava teknologiapalveluyritys, joka on erikoistunut ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuihin, suunnitteluratkaisuihin sekä teknisen viestinnän ratkaisuihin. Olemme alan edelläkävijä ja erotumme kilpailussa asiantuntijoidemme laaja-alaisen osaamisen avulla. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä. Autamme heitä rakentamaan parempaa maailmaa suunnittelun, innovaatioiden ja digitalisaation avulla.

Etteplan on viitoittanut tietä suunnittelualalla jo vuodesta 1983. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 350,2 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 4 000 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com