Etteplan Q3: Liikevaihto kasvoi ja liikevoitto parani

ETTEPLAN OYJ, OSAVUOSIKATSAUS, 29.10.2014, KLO 14.00

ETTEPLAN Q3: LIIKEVAIHTO KASVOI JA LIIKEVOITTO PARANI

Katsauskausi heinä-syyskuu 2014

- Konsernin liikevaihto kasvoi 7,3 % ja oli 29,5 (7-9/2013: 27,5) miljoonaa euroa.
- Käyttökate (EBITDA) parani 10,8 % ja oli 2,4 (2,2) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto (EBIT) parani 15,4 % ja oli 1,7 (1,5) miljoonaa euroa. Liikevoittoon sisältyi
  kertaluonteisia eriä, joiden positiivinen yhteisvaikutus oli 0,4 (0,5) miljoonaa euroa.
- Katsauskauden voitto parani ja oli 1,4 (0,9) miljoonaa euroa.
- Liiketoiminnan rahavirta parani ja oli -0,5 (-1,5) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 0,06 (0,05) euroa.
- Henkilöstön määrä kasvoi ja oli katsauskauden lopussa 1 864 (1 721).
- Etteplan pitää taloudellisen ohjeistuksensa ennallaan ja tarkentaa arviotaan
  markkinanäkymistä.

Katsauskausi tammi-syyskuu 2014

- Konsernin liikevaihto kasvoi 0,4 % ja oli 96,5 (1-9/2013: 96,2) miljoonaa euroa.
- Käyttökate (EBITDA) laski 1,7 % ja oli 7,1 (7,3) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto (EBIT) laski 0,9 % ja oli 5,2 (5,2) miljoonaa euroa. Liikevoittoon sisältyi
  kertaluonteisia eriä, joiden positiivinen yhteisvaikutus oli 0,6 (0,4) miljoonaa euroa.
- Katsauskauden voitto parani ja oli 4,0 (3,5) miljoonaa euroa.
- Liiketoiminnan rahavirta parani ja oli 0,8 (-2,4) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 0,19 (0,18) euroa.

Näkymät 2014

Markkinanäkymät

Etteplanin liiketoiminnan kehittymiseen vaikuttaa keskeisimmin kone- ja metallituoteteollisuuden kehitys. Kone- ja metallituoteteollisuuden uusien tilausten kasvusta huolimatta epävarmuus markkinoilla on jatkunut ja liiketoiminnan ennakoitavuus on edelleen vaikeaa.

Taloudellinen ohjeistus

Odotamme koko vuoden 2014 liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan vuoteen 2013 verrattuna.

Aiempi arvio näkymistä

Markkinanäkymät

Etteplanin liiketoiminnan kehittymiseen vaikuttaa keskeisimmin kone- ja metallituoteteollisuuden kehitys. Kone- ja metallituoteteollisuuden uusien tilausten kasvusta huolimatta epävarmuus markkinoilla on kasvanut ja liiketoiminnan ennakoitavuus on vaikeutunut.

Taloudellinen ohjeistus

Avainlukuja

(1 000 EUR) 7-9/2014 7-9/2013 1-9/2014 1-9/2013 1-12/2013
Liikevaihto 29 529 27 510 96 548 96 209 128 647
Käyttökate (EBITDA) 2 404 2 170 7 134 7 260 9 064
EBITDA, % 8,1 7,9 7,4 7,5 7,0
Liikevoitto (EBIT) 1 749 1 515 5 179 5 226 6 366
EBIT, % 5,9 5,5 5,4 5,4 4,9
Laimentamaton osakekohtainen tulos, EUR 0,06 0,05 0,19 0,18 0,22
Omavaraisuusaste, % 35,7 34,6 35,7 34,6 35,9
Liiketoiminnan rahavirta -544 -1 468 818 -2 406 1 789
ROCE, % 14,5 12,9 14,8 15,2 14,6
Henkilöstö kauden lopussa  1 864 1 721 1 864 1 721 1 728

Etteplan Oyj:n toimitusjohtaja Juha Näkki osavuosikatsauksen yhteydessä:

”Markkinoiden epävarmuus jatkui kolmannella vuosineljänneksellä ja kysyntätilanteessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia edelliseen vuosineljännekseen nähden. Määrätietoinen työ markkina-asemamme parantamiseksi erityisesti avainasiakkuuksissa tuotti kuitenkin katsauskaudella tulosta ja onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoamme ja parantamaan kannattavuuttamme.

Euroopassa metsäteollisuuden laitevalmistajien ja energian- ja sähkönsiirtopalveluiden kysyntätilanne parani muiden asiakastoimialojen pysyessä edellisen vuosineljänneksen tasolla. Kiinassa suunnittelupalvelumarkkina jatkoi positiivista kehitystään maan talouskasvun hidastumisesta huolimatta ja Kiinan markkinoille tehtyjen työtuntien määrä kasvoi katsauskaudella yli 100 prosenttia.

Siirtyminen korkeamman lisäarvon Managed Services -palveluihin kehittyi katsauskaudella suotuisasti ja näiden palveluiden osuus liikevaihdostamme oli lähes 40 prosenttia. Palveluratkaisujemme avulla onnistuimme kasvattamaan markkinaosuuttamme useissa asiakkuuksissa. Erityisesti kustannussäästöjä tarjoavat offshoring-palvelumme ja ulkoistusratkaisumme kiinnostavat asiakkaitamme vallitsevassa markkinatilanteessa.

Teknisen dokumentoinnin alueella solmimme useita merkittäviä sopimuksia ja neuvottelemme merkittävistä uusista ulkoistussopimuksista. Tedopres-yrityskaupan loppuun saattamisen jälkeen voimme lisätä vauhtia tällä alueella entisestään ja kasvupotentiaali on meille merkittävä.

Olen kohtuullisen tyytyväinen katsauskauden haastavassa markkinatilanteessa saavuttamiimme tuloksiin. Jatkamme panostuksiamme kasvun kiihdyttämiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi tavoitteidemme mukaiselle tasolle.”

Julkistamismenettely

Etteplan noudattaa Finanssivalvonnan Määräykset ja ohjeet 7/2013 Liikkeeseenlaskijan tiedonantovelvollisuus mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä pörssitiedote on yhteenveto Etteplan Oyj:n tammi-syyskuun 2014 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Etteplan-konsernin internetsivuilla osoitteessa www.etteplan.com. Sijoittajia kehotetaan tutustumaan taulukot sisältävään osavuosikatsaukseen.

Puhelinkonferenssi ja suora webcast-lähetys tänään 29.10.2014

Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki esittelee yhtiön tammi-syyskuun 2014 tuloksen englanninkielisessä puhelinkonferenssissa ja suorassa webcast-lähetyksessä 29.10.2014 kello 15.30 alkaen. Esitys on suunnattu analyytikoille ja sijoittajille.

Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon +358 9 2319 5437, tilaisuuden tunnus on Etteplan2014. Englanninkielisten kysymysten esittäminen toimitusjohtajan alustuksen jälkeen on mahdollista ainoastaan puhelinyhteyden kautta.

Juha Näkin esitystä voi seurata suorana webcast-lähetyksenä Etteplanin kotisivuilla osoitteessa www.etteplan.com/Investors olevan linkin kautta. Suora lähetys alkaa kello 15.30 Suomen aikaa.

Tilaisuuden tallenne on katsottavissa myöhemmin samassa osoitteessa.

Vantaalla 29. lokakuuta 2014

toimitusjohtaja Juha Näkki, puh. 0400 606 372

Osavuosikatsausta koskevaa tilintarkastuskertomusta ei ole annettu.

Tiedotteet ja muu yritysinformaatio löytyvät Etteplanin internet-sivuilta osoitteesta www.etteplan.com.

Etteplan tuottaa teknisiä suunnittelupalveluita ja dokumentaation ratkaisuja maailman johtaville valmistavan teollisuuden yrityksille. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2013 Etteplanin liikevaihto oli 128,6 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli
1 800 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Kiinassa. Etteplan on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.