• Etteplan/

Etteplan toimittaa uutta mittausteknologiaa Saksan liittovaltion väestönsuojelu- ja katastrofiapuvirastolle

-    Mittauslaitteet asennetaan Saksassa 300 ajoneuvoon, joilla mitataan esimerkiksi radioaktiivista säteilyä ja kemiallisia ilmansaasteita.

Etteplanin Saksan yksikkö on saanut merkittävän tilauksen Saksan sisäministeriön alaisena toimivalta Liittovaltion väestönsuojelu- ja katastrofiapuvirastolta (Bundesamt für Bevölkerungsschutz und Katastrophenhilfe, BBK). Tilaus käsittää ilmassa olevien vaarallisten hiukkasten, kuten kemiallisten, biologisten, radioaktiivisten ja ydinhiukkasten mittaamiseen käytettävien ajoneuvojen mittauslaitteet ja mittauslaitteiden päivityksen. Laitteet ja ohjelmistot toimitetaan vuosina 2017–2019.

Tilaukseen sisältyy huipputeknologiaa edustavan ioniliikkuvuusspektrometrin (IMS), fotoionisaatiodetektorin (PID) ja GPS-paikannuksen laite- ja ohjelmistointegraatio sekä nykyisten mittauslaitteiden päivityspaketit.

Ohjelmistokehityksestä vastaavat Etteplanin asiantuntijat Ruotsissa. Etteplanin Saksan yksikkö toteuttaa uusien mittauslaitteiden integraation, asennus-, laite- ja ohjelmistodokumentoinnin, päivityspakettien edellyttämän logistiikan sekä asennus-, tuki- ja koulutuspalvelut.

Etteplan aloitti toimintansa Saksassa tammikuussa 2016 ostettuaan Bertelsmann-konserniin kuuluvan arvato AG:n teknisen dokumentoinnin liiketoiminnan.

- Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhömme Saksan liittovaltion väestönsuojelu- ja katastrofiapuviraston kanssa. Menestyksemme julkisella sektorilla toimivien asiakkaiden kanssa on osoitus Etteplanin osaamisesta ja ammattitaidosta, sanoo teknisen dokumentoinnin palveluista vastaava johtaja Petri Ikonen Etteplanilta.

Lisätietoja antavat:

Petri Ikonen
SVP, Technical Documentation Services
Etteplan
P. +31 6 1188 1922

Outi Torniainen
SVP, Communications & Marketing
Etteplan
P. 040 512 1375

Etteplan tuottaa suunnittelupalveluita ja teknisen dokumentoinnin ratkaisuja maailman johtaville valmistavan teollisuuden yrityksille. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2015 Etteplanin liikevaihto oli 141,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on lähes 2 100 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETT1V.

Avainsanat: