Etteplan tukee Ruotsissa ainetta lisäävän valmistuksen läpimurtoon tähtäävää ProThin-projektia

Etteplan Oyj, lehdistötiedote, 10.5.2022 klo 9.00

Etteplanin ainetta lisäävän valmistuksen (additive manufacturing, AM) asiantuntemus on keskeisessä osassa Ruotsissa meneillään olevassa strategisessa innovaatiohankkeessa Produktion2030. Hankkeeseen kuuluvan ProThin-projektin tavoitteena on kehittää menetelmä ohuita seinämiä ja kapeita onteloita sisältävien kappaleiden valmistukseen jauhepetitulostusteknologialla (Laser Powder Bed Fusion, LPBF).

Etteplan on Ruotsin kansallisesti strategiseen Produktion2030-innovaatiohankkeeseen sisältyvän ProThin-projektin eturivin kumppaneita. Projektin tavoitteena on kehittää menetelmä ohutseinämäisten ja kapeita onteloita sisältävien kappaleiden ainetta lisäävään valmistukseen jauhepetiprosessilla (LPBF) tulostaen. LPBF on 3D-tulostusmenetelmä, jolla voidaan valmistaa hyvin monenlaisia geometrisesti vaativia tuotteita termisesti, käyttäen lämmönlähteenä yleensä laseria tai elektronisuihkuja. Kappale muodostetaan sulattamalla jauhepartikkeleista päällekkäisiä kerroksia. Etteplanin tehtävänä on tarjota tarvittava prosessien simuloinnin ja tuotesuunnittelun asiantuntemus.

ProThin-projektia johtaa Ruotsin tekninen tutkimuslaitos RISE. Se toteutetaan osana strategista innovaatiohanketta Produktion2030, joka on Ruotsin innovaatioviraston Vinnovan, valtion kestävän kehityksen tutkimusneuvoston Formasin ja energiavirasto Energimyndighetenin yhteisinvestointi. Hanke alkoi vuonna 2021 ja jatkuu vuoteen 2024.

Keskeisenä tavoitteena on selvittää jauhepetitulostuksen käyttökelpoisuutta ainetta lisäävään valmistukseen. Projektin tarkoituksena on kehittää uusi menetelmä, joka soveltuu ohutseinämäisten ja kapeita onteloita sisältävien kappaleiden sarjatuotantoon.

”Tällaisia vaativia tuotegeometrioita pystytään suunnittelemaan nytkin, mutta käytäntö ja simulointi ovat vielä eri asia. Jos prosessia ei pystytä simuloimaan oikein, LPBF-menetelmän käyttäytymiseen sidotuilla materiaaliominaisuuksilla, valmistuksen luotettavuutta ei myöskään pystytä ennakoimaan luotettavasti. Kysymys on ajan, rahan ja materiaalien säästöistä”, sanoo Etteplanin Suunnitteluratkaisut-palvelualueen ainetta lisäävän valmistuksen asiantuntija Niklas Eriksson.

”Jos halutut rakenteet pystytään toteuttamaan, valmistajilla on mahdollisuus tehdä entistä toimivampia tuotteita. Osista saadaan keveämpiä, ja materiaalia säästyy. Tämä parantaisi myös osavalmistuksen vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä”, Eriksson perustelee.

ProThin-projektiyhteenliittymään kuuluu kymmenen kumppania, jotka edustavat koko arvoketjua: johtavia tutkijoita, teknologiayrityksiä ja komponenttivalmistajia. Kullakin on ratkaistavana oma tehtävänsä.

”Me keskitymme simulointiin ja tuotesuunnittelun optimointiin LPBF-teknologiaa varten. Simuloinnin työnkulkujen kehittäminen on erittäin tärkeä ja arvokas tehtävä valmistuksen ennakoitavuuden ja tarkkuuden kannalta. Haluamme tuottaa lisää tietoa menetelmän teknisistä rajoituksista, jotta asetetut vaatimukset pystytään täyttämään mutkikkaidenkin osien tuotannossa”, Eriksson sanoo.

Tero Hämeenaho, osastopäällikkö, Additive Manufacturing and Optimization, Etteplan, puh. +358 103 072 757
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. +358 10 307 3302

Olemme nopeasti kasvava teknologiapalveluyritys, joka on erikoistunut ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuihin, suunnitteluratkaisuihin sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin. Olemme alan edelläkävijä ja erotumme kilpailussa asiantuntijoidemme laaja-alaisen osaamisen avulla. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä. Autamme heitä rakentamaan parempaa maailmaa suunnittelun, innovaatioiden ja digitalisaation avulla.

Etteplan on viitoittanut tietä suunnittelualalla jo vuodesta 1983. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 300,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on lähes 3 900 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com