Etteplan uudistaa strategiaansa ja päivittää taloudelliset tavoitteensa

Etteplan Oyj Pörssitiedote 18.12.2019 klo 13.00

Etteplan Oyj:n hallitus on tänään hyväksynyt yhtiön uudistetun strategian vuosille 2020-2022 ja päivitetyt taloudelliset tavoitteet, jotka tulevat voimaan 1.1.2020.

”Etteplanin liikevaihto on kasvanut 24 neljännestä peräkkäin ja kannattavuutemme on parantunut 14 neljännestä peräkkäin. Aiempi strategiamme on osoittanut toimivuutensa ja tavoitteemme ovat ohjanneet meitä oikeaan suuntaan. Vastataksemme markkinoiden muuttuviin haasteisiin ja tuottaaksemme asiakkaillemme entistä enemmän lisäarvoa päivitämme strategiaamme ja tavoitteitamme”, Etteplan Oyj:n toimitusjohtaja Juha Näkki sanoo.

Digitalisaatio, jatkuvasti nopeutuva teknologinen kehitys ja kasvava tarve insinööreistä ovat keskeisiä teollisuuden trendejä, jotka vaikuttavat sekä Etteplanin että asiakkaiden toimintaan. Tänään julkaistavan strategiapäivityksen keskeisenä tavoitteena on tuottaa entistä enemmän arvoa asiakkaillemme ja tukea heitä teollisuuden muutoksessa.

Strategian “Increasing value for customers” kolme keskeistä elementtiä ovat Customer value, Service solutions ja Success with people.

Customer value -elementin tavoitteena on kasvattaa asiakkaan saamaa arvoa entisestään. Ymmärtämällä asiakkaiden liiketoimintaa, hyödyntämällä laajaa osaamista, uusia innovaatioita ja teknologioita voidaan luoda entistä enemmän arvoa tuottavia palveluratkaisuja ja siten auttaa asiakkaita parantamaan omaa liiketoimintaansa.

Service solutions -elementin tavoitteena on kehittää palveluratkaisuja, jotka integroivat yhteen teknologioita, tehokkaita prosesseja, monipuolista osaamista ja maailmanluokan suunnittelumenetelmiä. Pyrimme myös aktiivisesti tuomaan uusia teknologioita osaksi palveluratkaisujamme ja siten tuottamaan entistä enemmän arvoa asiakkaillemme.

Success with people -elementin tavoitteena on ylläpitää, kehittää ja houkutella huippuosaamista, jonka avulla onnistumme strategian toteutuksessa yhteistyössä asiakkaidemme ja partnereidemme kanssa.

Etteplanin taloudelliset tavoitteet 1.1.2020 lähtien

Etteplan on määritellyt keskeisiksi kasvualueiksi palveluratkaisujen jatkuvan kehittämisen, digitalisaation ja kansainvälinen kasvun.

”Tavoittelemme edelleen orgaanisesti ja yritysostoin noin 15 prosentin vuotuista liikevaihdon kasvua, joka toteutuessaan johtaa yli 500 miljoonan euron liikevaihtoon vuonna 2024. Korostamme kansainvälistä kasvua entistä enemmän ja haluamme, että vähintään puolet Etteplanin liikevaihdosta tulee Suomen rajojen ulkopuolelta vuonna 2024”, Näkki sanoo.

”Johdetuissa palveluissa nostamme kunnianhimomme tasoa ja tavoitteenamme on nostaa johdettujen palveluiden osuus liikevaihdosta 75 prosenttiin vuonna 2024. Kannattavuustavoitteemme pysyy ennallaan 10 prosentissa.”

”Pyrimme tarjoamaan kaikkien kolmen palvelualueemme palveluita kaikissa toimintamaissamme”, hän jatkaa.

• Kasvu: liikevaihto yli 500 miljoonaa euroa vuonna 2024 (uusi tavoite)
  • Kansainvälinen kasvu: Suomen ulkopuolelta tulevan liikevaihdon osuus yli 50 prosenttia vuonna 2024 (uusi tavoite)
  • Johdetut palvelut: Johdettujen palvelujen osuus liikevaihdosta 75 prosenttia (Managed Services Index, MSI) vuonna 2024 (tavoite-% muuttunut, aiempi 65 prosenttia vuoden 2019 loppuun mennessä)
  • Kannattavuus: liikevoitto (EBITA) 10 prosenttia liikevaihdosta (ei muutosta)

Juha Näkki, toimitusjohtaja, puh. 010 307 2077
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 010 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2018 Etteplanin liikevaihto oli noin 236 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com