• Etteplan/

Etteplan vauhdittaa koneiden ja laitteiden neljättä teollista vallankumousta investoimalla koneoppimis- ja tekoälyteknologiaa kehittävään ruotsalaiseen Ekkono Solutions AB:hen

Etteplan lehdistötiedote 9.8.2022 klo 10.00

Teknologiapalveluyhtiö Etteplan tekee strategisen investoinnin koneoppimis- ja tekoälyteknologiaa kehittävään ruotsalaiseen start-up-yhtiö Ekkono Solutions AB:hen. Etteplan hankkii noin 20 prosentin osuuden yhtiöstä.

Digitaaliteknologia tarjoaa Etteplanille valtavan kasvupotentiaalin. Koneoppimis- ja tekoälyteknologiaan perustuvat ratkaisut vauhdittavat neljättä teollista vallankumousta ja edistävät digitaalisten ja vihreää siirtymää tukevien teknologioiden käyttöönottoa teollisuudessa. Teknologiaa voidaan hyödyntää esimerkiksi koneiden tai laitteiden yksilölliseen suorituskykyoptimointiin, huollon optimointiin tai energiankulutuksen tehostamiseen.

Ekkono Solutions AB on ruotsalainen vuonna 2016 perustettu Edge Machine Learning (ML) teknologia- ja ohjelmistoyhtiö, jonka palveluksessa on koneoppimisen, data-analytiikan ja sulautettujen järjestelmien asiantuntijoita. Ekkonon Edge Intelligence on reunalaskentaan (edge computing) tarkoitettu sulautettu ohjelmistokirjasto. Sen avulla koneiden tai laitteiden, esimerkiksi ajoneuvojen tai sähkömoottorien toimintaa analysoidaan reaaliaikaisesti, itseoppivasti ja yksilöllisesti niiden toimiessa.

Kone tai laite hyödyntää analyysin tuloksia esim. huollon optimointiin tai energiankulutuksen tehostamiseen. Ekkonon Edge Machine Learning -teknologia ei siirrä tietoa pilveen vaan tekee analyysin ja optimoinnin paikallisesti itse koneessa tai laitteessa. Näin ollen Ekkonon teknologia toimii myös koneissa ja laitteissa, joissa ei ole internet-yhteyttä.

Investoinnin myötä Etteplan pääsee mukaan vaikuttamaan Ekkonon kehitykseen osallistumalla uuden osakkuusyhtiönsä hallitustyöskentelyyn.

”Data-analytiikka sekä koneiden ja laitteiden optimointi tulee koko ajan tärkeämmäksi kun yritykset kehittävät koneitaan ja laitteitaan esimerkiksi entistä energiatehokkaammiksi. Sijoitus start-up -yhtiöön tukee Etteplanin strategiaa ja tavoitetta tuoda modernia teknologiaa osaksi palveluratkaisujamme. Tavoitteenamme on tehdä syvällistä yhteistyötä ja ohjata Ekkonon teknologian kehitystä. Haluamme hyödyntää teknologiaa arvon tuottamiseksi asiakkaillemme sekä tukea tulevaisuuden kestävien koneiden ja laitteiden kehittämistä”, sanoo Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki.

”Etteplan on loistava kumppani meille. Heidän laaja ja syvä teknologiaosaamisensa auttaa meitä kehittämään teknologiaamme ja sen hyödyntämistä. Etteplanin asiakaskunnassa on suuri määrä kone- ja laitevalmistajia, jotka voivat hyödyntää innovatiivista teknologiaa parantaakseen tuotteitaan”, sanoo Lindén, Ekkono Solutions AB:n toimitusjohtaja.

Petri Ikonen, johtaja, Solutions & Technologies, Etteplan, puh. 050 386 7253
Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. 010 307 3302
Jon Lindén, toimitusjohtaja, Ekkono Solutions AB, puh +46 709 576 006

Ekkono Solutions lyhyesti

Ekkono on ruotsalainen reunalaskentaan ja koneoppimiseen erikoistunut ohjelmistoyhtiö. Ekkonon ainulaatuinen osaaminen on syntynyt seitsemän vuoden ajan Boråsin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tuloksena. Se mahdollistaa itseoppivien, ennakoivien ja kestävien älykkäiden ominaisuuksien nopean kehityksen. Ekkono toimii useilla toimialoilla, mukaan lukien teollisuuslaitteet, autoteollisuus ja energia. www.ekkono.ai

Olemme nopeasti kasvava teknologiapalveluyritys, joka on erikoistunut ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisuihin, suunnitteluratkaisuihin sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin. Olemme alan edelläkävijä ja erotumme kilpailussa asiantuntijoidemme laaja-alaisen osaamisen avulla. Asiakkaamme ovat maailman johtavia valmistavan teollisuuden yrityksiä. Autamme heitä rakentamaan parempaa maailmaa suunnittelun, innovaatioiden ja digitalisaation avulla.

Etteplan on viitoittanut tietä suunnittelualalla jo vuodesta 1983. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 300,1 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 900 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplanin osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com