Etteplan vei ensimmäisen palkinnon Mechathon-kilpailussa

-  KONEen ja Tampereen Ammattikorkeakoulun järjestämä mekaniikka-alan asiantuntijoille suunnattu kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa.

Etteplan Oyj, joka tarjoaa teollisten koneiden ja laitteiden suunnittelupalveluita, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisuja, oli voitokas ensimmäistä kertaa järjestetyssä mekaniikka-alan kilpailussa, Mechathonissa, 12.-13.5.2017 Tampereella. Kilpailun järjestivät hissiyhtiö KONE ja Tampereen Ammattikorkeakoulu.

Mechathoniin osallistui Tampereen Ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden lisäksi neljä yritystä, jotka saivat tehtäväkseen ratkaista yhden viidestä KONEen hissiteknologiaan liittyvästä teknisestä  haasteesta. Voittajan tuli esittää innovatiivinen ratkaisu, jolla on uutuusarvoa ja kaupallista potentiaalia.

Etteplanin tiimi ratkaisi hissin johteeseen liittyvän mekaanisen haasteen. Voitokkaaksi ratkaisun teki se, että tiimi suunnitteli kokonaan uuden konseptin, joka sisälsi ratkaisun neljään viidestä KONEen antamasta haasteesta.

Etteplanin voitokkaaseen tiimiin kuului kolme mekaniikkasuunnittelijaa Etteplanin Tampereen ja Hyvinkään toimistoista: Tomi Martikainen, Teemu Hännikäinen ja Jani Renvall. Joukkueeseen kuului myös kaksi TAMKin aikuisopiskelijaa.

-        Valitsimme voittajaksi Etteplanin, koska tiimi lähti ratkaisemaan haastetta ihan uudelta pohjalta. Lisäksi heidän ratkaisunsa oli innovatiivinen ja teknisesti vakuuttava. Tulemme ehdottomasti selvittämään mahdollisuuksiamme ratkaisun kaupallistamiseksi. Parhaimmat onnittelumme Etteplanin tiimille, toivottaa Innovation Manager  Ari Hänninen KONE Oyj:stä.

-        Olemme iloisia ja ylpeitä Etteplanin tiimin voitosta. Tiimi osoitti toiminnallaan, miten brändilupauksemme Engineering with a difference toimii käytännössä, Etteplanin Suomen liiketoimintajohtaja Veikko Lamminen sanoo.

KONE on yksi maailman johtavista hissi- ja liukuporrasyhtiöistä, ja tunnettu innovaatioistaan. KONEelle innovointi on ennen kaikkea yhteistyötä. Avoin, uusien ideoiden luomiseen rohkaiseva toimintatapa auttaa kehittämään uusia taitoja, tunnistamaan uusia haasteita sekä pilotoimaan ja kaupallistamaan uusia tuotteita ja palveluita yhä nopeammin. KONE tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaiden ja kumppaneiden sekä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

Lisätietoja antavat:

Veikko Lamminen
Suomen liiketoimintajohtaja, Etteplan Oyj

Outi Torniainen
Viestintä- ja markkinointijohtaja, Etteplan Oyj

Liisa Kivelä
Viestintäjohtaja, KONE Oyj

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa. Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 600 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

KONE yrityksenä

KONEen tavoitteena on tehdä kaupungeista parempia paikkoja elää. Olemme alallamme yksi maailman johtavista yrityksistä. Valmistamme hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoamme ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajan. Teemme ihmisten liikkumisesta korkeammissa ja älykkäämmissä rakennuksissa turvallista, mukavaa ja luotettavaa. Vuonna 2016 KONEen liikevaihto oli 8,8 miljardia euroa, ja vuoden 2016 lopulla henkilöstömäärä oli yli 52 000. Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. http://www.kone.com

Avainsanat: