Etteplanin yksityinen LTE-verkko palveluna mahdollistaa Danfossille tulevaisuuden älykkään tehtaan

Etteplan lehdistötiedote 20.4.2020 klo 9.00

• Danfoss ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön Etteplanin toimittaman yksityisen LTE-verkon Vaasan tehtaallaan.
  • Mobiiliteknologiaan perustuvat privaattiverkot yleistyvät suurilla tehdasalueilla, kaivoksissa, terminaaleissa ja sairaala-alueilla.
  • Etteplanin privaattiverkko palveluna kiihdyttää digitalisaatiota sekä takaa verkon palveluiden korkean saatavuuden, suorituskyvyn ja tietoturvan kustannustehokkaasti.

Danfoss on ottanut Vaasan tehtaallaan pilottikäyttöön Etteplanin toimittaman yksityisen LTE-verkon. Huippuluotettavalla langattomalla privaattiverkolla yhtiön tavoitteena on parantaa tuottavuutta ja työturvallisuutta, laajentaa omille asiakkaille tarjottavia palveluja sekä osaltaan mahdollistaa tulevaisuuden älykäs tehdas.

Pilottihanke hyödyntää Etteplanin privaattiverkkoa palveluna, jossa asiakas saa avaimet käteen -periaatteella 5G-valmiin LTE-privaattiverkon aloitusmaksua ja kuukausimaksua vastaan.

”Danfoss pyrkii privaattiverkkoa hyödyntämällä parantamaan tehtaan tuottavuutta eli sitä, että tehtaamme pyörivät tehokkaammin. LTE-privaattiverkko mahdollistaa entistä suuremman datamäärän ja myös uudenlaisen datan keräämisen. Yksi motiivimme on myös toiminnallinen turvallisuus, sillä verkossa voidaan välittää videokuvaa ja havainnoida konenäkösovelluksilla mahdollisia vaaratilanteita”, sanoo Danfoss Drivesin globaalin toimitusketjuteknologian johtaja Jari Marjo.

Etteplanin LTE-privaattiverkko kiihdyttää digitalisaatiota mahdollistamalla fyysisen maailman järjestelmien tehokkaan integroinnin liiketoimintakriittisiin prosesseihin eri toimialoilla. Privaattiverkko soveltuu hyvin esimerkiksi suurille tehdasalueille, kaivoksiin, logistiikan terminaalialueille, satamiin ja sairaala-alueille, koska kattava verkottaminen muulla tavalla voi osoittautua kalliiksi ja hankalaksi. Lisäksi lyhyen viiveen tiedonsiirto mahdollistaa reaaliaikaisen prosessoinnin ja analysoinnin reunalaskennan avulla.

”Palvelupohjaisesti toimitettu privaattiverkko antaa asiakkaalle helpon ja kustannustehokkaan tavan päästä käsiksi parhaaseen mobiiliteknologiaan. Infrastruktuuri on kokonaisuudessaan paikan päällä, mikä takaa verkon palveluiden korkean saatavuuden, suorituskyvyn ja tietoturvallisuuden. Erityisvalttina on reaaliaikainen datan siirto myös liikkuvista laitteista”, sanoo Etteplanin teknologiajohtaja Jaakko Ala-Paavola.

Etteplanin palvelu toimitetaan kokonaisuutena, joka sisältää verkon suunnittelun, tukiasemat, hallintapalvelimen, päätelaitteet sim-kortteineen sekä valmiin verkon ylläpidon. Etteplanin kumppaneita ovat Nokia ja Edzcom (entinen Ukkoverkot). Ratkaisutoimittajana Etteplan vastaa kaikista tarvittavista laitteiden ja ohjelmistojen integroinneista.

”Useimmissa käyttötapauksissa privaattiverkko ei nimestä huolimatta välttämättä tarkoita täysin suljettua ympäristöä, vaan vasta ekosysteemiajattelu vapauttaa sen todellisen arvon. Kun samaa verkkoa käyttää joukko samaan ekosysteemiin kuuluvia toimijoita, verkon hyödyt moninkertaistuvat. Satama-alue lukuisine toimijoineen on ilmeinen esimerkki tällaisesta toimintaympäristöstä”, Ala-Paavola sanoo.

Privaattiverkko välittää suuria datamääriä ennakoivan huollon tarpeeseen

Danfossin vuoden mittainen pilottihanke Etteplanin privaattiverkon käyttäjänä käynnistyi tammikuussa. Danfoss tutkii privaattiverkon etuja niin omassa tehtaassa, joka valmistaa taajuusmuuttajia VACON® brändillä, kuin asiakkaille toimitettavien tuotteiden ja palvelujen tuotekehityksessä.

”Ensisijainen tarkoitus on ymmärtää, onko jokin laite rikkoutumassa, toisin sanoen ennakoiva huolto ja siihen liittyvä analyysi ja diagnostiikka. Ensimmäisessä asiakaspilotissa taas pyrimme korvaamaan suuren tehdasalueen nykyisen tiedonsiirtoverkon privaattiverkolla, joka ratkaisee tiedonsiirron kapasiteetin, kustannusten ja tiheyden ongelmat”, Jari Marjo Danfossilta sanoo.

Privaattiverkko vauhdittaa yhtiön tavoitetta edetä kohti tulevaisuuden älykästä tehdasta, jossa voidaan hyödyntää laitteistojen dataa päätöksenteossa ja muuttaa helpommin tehtaan rakenteita kaapeloinnin tarpeen vähentyessä.

”Verkon hankinta ja ylläpito on hyvin selkeää ja yksinkertaista, koska Etteplan huolehtii kaikesta. Näin me voimme keskittyä oman tehtaamme kehitystyöhön ja asiakkaiden palvelemiseen”, Jari Marjo sanoo.

Jari Marjo, Danfoss Drives, globaalin toimitusketjuteknologian johtaja, puh. +358 40 837 1951
Jaakko Ala-Paavola, Etteplan, teknologiajohtaja, puh. +358 447 552 936
Outi Torniainen, Etteplan, markkinointi- ja viestintäjohtaja, puh. 010 307 3302

Danfoss lyhyesti
Danfoss kehittää tekniikoita, joilla voidaan tulevaisuudessa tehdä enemmän vähemmällä, älykkäämmin ja tehokkaammin. Vaasa on yksi Danfoss Drives -liiketoiminta-alueen tärkeimmistä tuotekehitys- ja tuotantopaikkakunnista. Danfoss on maailman suurimpia meriteollisuuden sähköisiin potkurikäyttöihin ja hybridi-potkurijärjestelmiin suunnattujen taajuusmuuttajien valmistajia.
Danfoss-konserni työllistää lähes 28 000 henkilöä kaikkialla maailmassa ja palvelee asiakkaita yli 100 maassa. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa. Danfossin pääkonttori sijaitsee Tanskan Nordborgissa, ja Suomen-toimipisteet ovat Helsingissä, Espoossa, Lappeenrannassa, Tampereella, Vaasassa ja Vantaalla.

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.
Vuonna 2019 Etteplanin liikevaihto oli noin 263 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 3 400 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE.