Palvelumuotoilu vahvaksi osaksi Etteplanin tarjoamaa

Etteplan Oyj on investoinut insinööritalojen edelläkävijänä vahvasti palveluiden loppukäytettävyyttä korostavaan käyttökokemus- ja palvelumuotoiluosaamiseen. Suunnittelun yhdistäminen asiakkaan liiketoiminnan ymmärrykseen ja loppukäyttäjän näkökulmaan avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi teollisuuden digitaalisten ratkaisujen ja palvelujen kehittämiseen.

Etteplan tarjoaa koneiden ja laitteiden suunnittelupalveluita sekä sulautettujen järjestelmien, teollisen internetin (IoT) ja teknisen dokumentoinnin ratkaisuja. Palvelumuotoiluosaaminen keskittyy Etteplanissa omalla brändillä toimivaan Soikeaan, jonka yhtiö osti viime vuonna. Jyväskylästä lähtöisin oleva Soikea on laajentanut toimintaansa ja avannut uuden toimiston Vallilaan, Helsinkiin.

– Haluamme olla asiakkaidemme lähellä ja palvella pääkaupunkiseudun asiakkuuksia entistä vahvemmin. Palvelutarjontamme on nyt hieno yhdistelmä Etteplanin teknologiaosaamista ja Soikean käyttäjälähtöistä osaamista. Palvelumuotoilun ja insinööriosaamisen liitto mahdollistaa parempien ratkaisujen toteuttamisen ja osaltaan varmentaa asiakkaidemme menestyksen, kertoo Kari Liuska, sulautetut järjestelmät ja IoT -liiketoiminnasta vastaava johtaja Etteplanista.

Investoiminen palvelumuotoiluun ja käyttökokemussuunnitteluun tuo Etteplanille vahvaa kilpailuetua markkinoilla. Palvelumuotoilu rikastaa perinteistä insinöörisuunnittelua kääntämällä suunnittelun fokuksen entistä enemmän loppukäyttäjään. Palvelumuotoilun avulla pystytään keskittymään olennaiseen ja rakentamaan ratkaisuja, jotka ovat teknisesti toimivia, helppokäyttöisiä ja asiakkaan liiketoimintaan sopivia.

– Esimerkiksi teollisuuden laitetoimittajille tehtävässä käyttöliittymäsuunnittelussa täytyy varmistaa, että ratkaisut toimivat tehokkaasti kaikissa olosuhteissa sekä laitetta operoivan työntekijän että asiakkaan liiketoiminnan kannalta. Vaikkapa niin, että niiden tulee olla käytettäviä työrukkaset kädessä, toimia pimeässä, kirkkaassa auringonpaisteessa tai kosteissa ja pölyisissä oloissa, sanoo Soikean liiketoimintajohtaja Anssi Kuoppala.

Palvelumuotoilu vauhdittaa digitalisaation liiketoimintahyötyjä

Käyttöliittymäsuunnittelun lisäksi palvelumuotoilu integroituu Etteplanilla teollisuuden digitaalisiin palveluihin sekä IoT:n mahdollisuuksien hyödyntämiseen liiketoimintalähtöisesti.

– Teollisuus digitalisoituu valtavaa vauhtia. Digitaalisilla ratkaisuilla ja IoT:llä on iso potentiaali esimerkiksi huollossa, kun laitteista siirtyy automaattisesti tietoa huollon tarpeisiin ja etäohjausmahdollisuudet kasvavat. Kun pystymme liimaamaan entistä paremmin yhteen aiemmin erillään olleita asiakkaan prosesseja, voidaan huollon digitaaliset ratkaisut tai tekninen dokumentointi paketoida paremmiksi palvelukokonaisuuksiksi tai luoda aivan uusia palveluja ja liiketoimintamalleja, Kuoppala sanoo.

Hän painottaa, että palvelumuotoilun hyöty on lähestymistavassa. Perinteinen tekninen näkökulma ohjaa pohtimaan, mitä ja miten pystytään mittaamaan, mutta liiketoiminnan kannalta on olennaisempaa kysyä miksi ja millaisia hyötyjä on saavutettavissa

Liiketoimintajohtaja Anssi Kuoppala, Soikea, puh. 050 522 8698 tai anssi.kuoppala@soikea.com

Sulautetut järjestelmät ja IoT -liiketoiminnasta vastaava johtaja Kari Liuska, puh. 040 756 0285 tai kari.liuska@etteplan.com

Viestintä- ja markkinointijohtaja Outi Torniainen, puh. 040 512 1375 tai outi.torniainen@etteplan.com

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja  IoT:n (esineiden internet) sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2016 Etteplanin liikevaihto oli 183,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on yli 2 600 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

Avainsanat: