Rintasyövän diagnosointiin erikoistunut NeoDynamics esittelee läheisessä yhteistyössä Etteplanin kanssa seuraavan sukupolven biopsiajärjestelmän

ETTEPLAN, lehdistötiedote, 2.6.2021, klo 10.15

Neljän vuoden tiiviin kehitystyön jälkeen NeoDynamics esittelee NeoNavian, biopsiajärjestelmänsä uuden kehitysversion. Mukana kehitystyössä oli NeoDynamicsin luottokumppani Etteplan. Ultraääniohjattuun koepalan ottoon tarkoitettu patentoitu järjestelmä perustuu innovatiiviseen pulssitekniikkaan, joka mahdollistaa optimaalisen biopsianeulan ohjauksen ja maksimaalisen näytekoon ja tämän ansiosta mahdollisimman tarkan diagnoosin sekä yksilöllisen hoidon.

NeoDynamics AB on ruotsalainen lääketieteen tekniikan alalla toimiva yritys, joka kehittää syövän diagnosointia ja hoitoa.

Etteplanin ja NeoDynamicsin yhteistyö alkoi jo vuonna 2012, jolloin Etteplan vastasi yrityksen ensimmäisen, vuonna 2016 valmistuneen biopsiajärjestelmän suunnittelu- ja kehitystyöstä. Järjestelmää on käytetty kliinisessä tutkimustyössä. Etteplan on kehittänyt vuodesta 2016 lähtien yhteistyössä NeoDynamicsin kanssa biopsiajärjestelmän uutta kehitysversiota, NeoNaviaa, jonka NeoDynamics nyt esittelee Ruotsissa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa.

”Vaikka tietoa ja osa suunnittelutyöstä saatiinkin käyttöön NeoNavian ensimmäiseen versioon perustuen, tekniset vaatimuksemme olivat laajamittaiset. Suurimpana haasteena oli suunnitella käsiyksikkö uudelleen kertakäyttöisestä useita kertoja käytettäväksi ja samalla mahdollistaa kolmen erilaisen neulan käyttö, jolloin klinikan ei tarvitse käyttää mitään muita markkinoilla olevia ultraääniohjattuja rintabiopsialaitteita. Yhdessä Etteplanin ja muiden yhteistyökumppaneidemme kanssa suunnittelimme ratkaisun jossa sen käyttäjät ja potilaat olivat etusijalla. Kehitimme ratkaisun joka täyttää tulevaisuuden  biopsiajärjestelmälle asetetut korkeat vaatimukset”, kertoo NeoDynamicsin kehitysjohtaja Magnus Olsen.

”Lääketieteen tekniikan nopea kehitys tuo tarjolle uusia edistyksellisiä teknologioita. NeoDynamics on todellinen edelläkävijä tällä alalla, ja olemme iloisia, että voimme olla mukana tukemassa heidän matkaansa. Laaja-alainen asiantuntemuksemme lääkinnällisten laitteiden suunnittelusta sekä uusista viranomaismääräyksistä, teknisestä dokumentaatiosta ja tuotekehityksestä NeoDynamicsin uraauurtavaan asenteeseen yhdistettynä mahdollisti edelläkävijätuotteen synnyn. NeoNavian lanseeraus on hyvä esimerkki siitä, miten suunnittelupalvelumme tuottavat tuloksia”, sanoo Etteplan Suunnitteluratkaisut-palvelualueen Ruotsin aluejohtaja Mårten Jansson.

NeoNavia on tarkoitettu ultraääniohjattuun näytteenottoon, ja se koostuu kolmesta komponentista: perusyksikkö (1), käsiyksikkö (2) ja kolme erilaista biopsianeulaa (3).

”Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Etteplanin kanssa. Etteplan tuntee erinomaisesti yrityksemme ja tuotteemme, ja yhtiö on vienyt läpi koko pitkän suunnittelu- ja kehitysprojektin ideoinnista aina hyväksyttyyn tuotteeseen asti läheisessä yhteistyössä oman tiimimme kanssa. Etteplan on tarjonnut käyttöömme kaiken tarvittavan suunnitteluosaamisen ja muut resurssit projektin eri vaiheissa ja tukenut meitä laatu- ja viranomaisvaatimusten edellyttämissä toimenpiteissä”, Olsen jatkaa.

Mikael Vatn, johtaja, Teknisen dokumentoinnin ratkaisut, Etteplan, puh. +46 70 881 48 20

Outi Torniainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Etteplan, puh. +358 10 307 3302

Etteplan Oyj:n palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun ratkaisut, ohjelmisto- ja sulautettujen järjestelmien ratkaisut sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Asiakkaitamme ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset. Palvelumme parantavat asiakkaittemme tuotteiden, palvelujen ja suunnitteluprosessien kilpailukykyä tuotteen koko elinkaaren ajan. Etteplanin innovatiivisen suunnittelukyvyn tuloksia on nähtävissä lukuisissa teollisuuden ratkaisuissa ja arjen tuotteissa.

Vuonna 2020 Etteplanin liikevaihto oli noin 260 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 3 300 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Kiinassa. Etteplan on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella ETTE. www.etteplan.com

NeoDynamics

NeoDynamics AB (publ) on ruotsalainen lääketieteen tekniikan alalla toimiva yritys, joka kehittää syövän diagnosointia ja hoitoa. Yrityksen kehittämä innovatiivinen NeoNavia®-biopsiajärjestelmä perustuu patentoituun pulssitekniikkaan, jota on tutkittu Karoliinisessa instituutissa Ruotsissa. NeoNavia®-järjestelmää testataan rintasyövän diagnosoinnissa johtavilla klinikoilla Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ruotsissa.

NeoNavia

NeoNavia on moderni biopsiajärjestelmä, joka perustuu patentoituun pulssitekniikkaan. Laite on tarkoitettu ultraääniohjattuun kudosnäytteiden ottamiseen ja koostuu perusyksiköstä, käsiyksiköstä ja kolmesta erilaisesta biopsianeulasta. Neulat viedään uutta pulssitekniikkaa hyödyntäen erittäin tarkasti ja hallitusti kasvaimeen, minkä ansiosta sekä rinnasta että imusolmukkeista saadaan korkealaatuiset kudosnäytteet. NeoNavia-pulssibiopsiajärjestelmän etuna niin lääkärin kuin potilaan kannalta on tarkka ja luotettava näytteenotto, joka antaa edellytykset tarkkaan diagnoosiin ja yksilölliseen hoitoon.