Historia ja nykypäivä kohtaavat Casagrandentalossa – uusi kirja ja yhdistetyn todellisuuden sovellus tutustuttavat taloon läpi vuosisatojen

Casagrandentaloon Turussa sisältyy merkittävä kulttuurihistoriallinen perintö. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna Casagrandentalo täyttää 505 vuotta ja talosta alkanut nykyaikainen majoitus- ja ravintolaelinkeino juhlii 260-vuotista historiaansa. Talon kunnostuksen elämäntyökseen ottanut arkkitehti Benito Casagrande täyttää tänään 75 vuotta ja julkaisee taloon ja omaan elämäänsä liittyvien merkkivuosien kunniaksi Casagrandentalon vuosisadat -kirjan ja yhdistetyn todellisuuden kulttuurimatkailusovelluksen.

Casagrandentalon vuosisadat -kirjan on kirjoittanut filosofian tohtori, tietokirjailija Rauno Lahtinen. Kirja kertoo ensimmäisen kerran kattavasti tontin entisten ja nykyisten rakennusten sekä erityisesti Casagrandentalon vaiheet keskiajalta nykypäivään.

Keskeisellä paikalla Aurajoen rannassa sijaitsevalla Casagrandentalolla on takanaan vuosisatainen historia. Tontin vanhimmat rakennelmat on ajoitettu jopa 1300-luvulle. Paikalla sijaitsi 1500-luvulla Pyhän Hengen kirkko, jonka raunioilla on nykyään maanalainen Pyhän Hengen kappeli. Suomen hotelli- ja ravintolatoiminta alkoi paikalla 260 vuotta sitten ravintoloitsija Johan Seipelin toimesta. Aikanaan turkulaiset tunsivat Casagrandentalon myös Ingmanin talona ja Kirkkopihan talona.

– Rakennuksen purkaminen oli 1970-luvulla jo hyvin lähellä, mutta nykyään se on yksi Turun keskustan katseenvangitsijoista ja keskeinen osa Aurajoen kulttuurimaisemaa, sanoo tietokirjailija Rauno Lahtinen. – Benito Casagrande perheineen on tehnyt todella merkittävän työn talon ja Vähätorin elävöittämisessä, hän jatkaa.

– Casagrandentalon 1970-luvulta alkanut kunnostustyö on ollut keskeinen osa omaa ja koko perheemme työtä turkulaisen kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, jolloin talomme juhlii 505-vuotisjuhlavuotta ja Johan Seipelin talostamme aloittama suomalainen hotelli- ja ravintolaelinkeino 260-vuotisjuhlavuotta, suorastaan vaati talon historian saamista yksiin kansiin. Rauno Lahtinen on kirjoittanut upean teoksen. Itselleni Casagrandentalon vuosisatoihin tutustuminen on ollut suuri seikkailu, joka jatkuu. Mitä enemmän tutkimme, sitä enemmän talon mielenkiintoiseen historiaa liittyvät asiat avautuvat, kertoo tänään 75-vuotisjuhliaan viettävä Benito Casagrande.

Turun yliopiston MIRACLE (Mixed Reality Applications for Culture and Learning Experiences) -hankkeen puitteissa julkistettiin tänään myös yhdistetyn todellisuuden kulttuurimatkailusovellus Casagrandentalosta. Se on yksi Suomi 100 -hankkeista.

– Turun yliopiston MIRACLE-hankkeen tuottama Casagrandentalon historiasta kertova yhdistetyn todellisuuden sovellus syventää nykypäivän ravintolaelämyksiä Casagrandentalossa ja tutustuttaa talon monivaiheiseen historiaan. Jokainen voi omalla älypuhelimellaan tai tabletillaan tutustua Casagrandentalon historiaan virtuaalisia näkymiä ja todellisuutta yhdistävän sovelluksen avulla, kertoo sovelluksen kehitystyöstä vastannut tutkija Timo Korkalainen.

Casagrandentalon vuosisadat -kirjaa myyvät 6. kesäkuuta 2017 alkaen Scandic Julia, Sisustajan Divaani, Ravintola Mami, Anniskelukahvila Tiirikkala ja Ravintola Tårget. Kirjan hinta on 35 euroa. Casagrandentalon ilmaisen kulttuurimatkailusovelluksen voi ladata omalle älypuhelimelle tai tabletille casagrandentalo.fi-sivustolla olevasta linkistä.

Benito Casagrande perheineen on vastannut Casagrandentalon vuosikymmeniä kestäneistä kunnostustöistä, joiden ansiosta Vähätori ympäristöineen jatkavat historiallista perinnettä viihtyisänä ja vieraanvaraisena ravintola-, hotelli- ja designkeskittymänä Turussa.

www.casagrandentalo.fi
Benito Casagrande, puhelin 0400 522 557
Tarja Valde-Brown, puhelin 040 545 6163

Casagrandentalo sijaitsee vanhan keskiaikaisen Turun sydämessä, lähellä Tuomiokirkkoa ja Vanhaa Suurtoria Aurajoen rannassa. Casagrandentalon vanhimmat osat ovat 505 vuotta vanhoja ja suomalainen hotelli- ja ravintolaelinkeino alkoi talosta 260 vuotta sitten. Vuonna 1985 valtioneuvosto vahvisti päätöksellään Kiinteistöyhtiö Kirkkopihan (nykyisin Kiinteistö Oy Casagrandentalo) anoman Ingmanin talon (nykyisin Casagrandentalo) suojelupäätöksen kulttuurihistoriallisesti huomattavista rakennuksista annetun lain nojalla. Kiinteistössä sijaitsee myös Pyhän Hengen kappeli, ekumeeninen pyhättö, jonka paikalla toimi 1390-luvulta Pyhän Hengen Hospitaalin ylläpitämä Pyhän Hengen talo. Casagrandentalon säilyttämisen ja talon aktiivisten yrittäjien myötä Casagrandentalosta ja sen edustalla sijaitsevasta Vähätorista on tullut vilkas tapahtumien keskipiste sekä ravintola- ja designkeskittymänä. Benito Casagrande on tehnyt merkittävän elämäntyön Casagrandentalon säilyttämisessä. Casagrandentalossa ja Vähätorilla toimivat kahvilat ja ravintolat ovat Café Carré, Mami, Panini, Tiirikkala ja Tårget. Talossa toimii myös sisustusliike Divaani ja samassa korttelissa Scandic Julia -hotelli. www.casagrandentalo.fi

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna Turussa sijaitseva Casagrandentalo täyttää 505 vuotta ja talosta alkanut nykyaikainen majoitus- ja ravintolaelinkeino juhlii 260-vuotista historiaansa.
Benito Casagrande perheineen on vastannut Casagrandentalon vuosikymmeniä kestäneistä kunnostustöistä.

Rakennuksen purkaminen oli 1970-luvulla jo hyvin lähellä, mutta nykyään Casagrandentalo on yksi Turun keskustan katseenvangitsijoista ja keskeinen osa Aurajoen kulttuurimaisemaa. Benito Casagrande perheineen on tehnyt todella merkittävän työn talon ja Vähätorin elävöittämisessä.
Tietokirjailija Rauno Lahtinen
Casagrandentalon 1970-luvulta alkanut kunnostustyö on ollut keskeinen osa omaa ja koko perheemme työtä turkulaisen kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, jolloin talomme juhlii 505-vuotisjuhlavuotta ja Johan Seipelin talostamme aloittama suomalainen hotelli- ja ravintolaelinkeino 260-vuotisjuhlavuotta, suorastaan vaati talon historian saamista yksiin kansiin. Rauno Lahtinen on kirjoittanut upean teoksen. Itselleni Casagrandentalon vuosisatoihin tutustuminen on ollut suuri seikkailu, joka jatkuu. Mitä enemmän tutkimme, sitä enemmän talon mielenkiintoiseen historiaa liittyvät asiat avautuvat.
Arkkitehti Benito Casagrande
Turun yliopiston MIRACLE-hankkeen tuottama Casagrandentalon historiasta kertova yhdistetyn todellisuuden sovellus syventää nykypäivän ravintolaelämyksiä Casagrandentalossa ja tutustuttaa talon monivaiheiseen historiaan. Jokainen voi omalla älypuhelimellaan tai tabletillaan tutustua Casagrandentalon historiaan virtuaalisia näkymiä ja todellisuutta yhdistävän sovelluksen avulla.
Tutkija Timo Korkalainen