Varsinais-Suomen Maakuntaennuste 2015: Pk-yrittäjät toivovat kannustavampaa verotusta

Kannustava verotus on varsinaissuomalaisten yrittäjien mielestä ylivoimaisesti tärkein vaaliteema. Tärkein verokannuste olisi yrittäjien mielestä Viron veromallin soveltaminen eli yrityksen verottaminen vasta siinä vaiheessa, kun voittoa jaetaan omistajille. Asia käy ilmi Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen lisäkyselystä.

Maakuntaennusteen tulosten perusteella monet yritystoimintaa edistävät asiat liittyvät nykyistä kannustavampaan verotukseen: vastaajista peräti 83 prosenttia piti kannustavaa verotusta yrittäjien kannalta tärkeimpänä vaaliteemana. Se oli tärkein kaikkien kokoluokkien yritysten mielestä. Myös yksikertaisempi sääntely ja kestävä julkinen talous kiinnostavat yrittäjiä vaalikeskusteluissa.

Tärkeimpinä verokannustimina yrittäjät pitävät Viron veromallin soveltamista eli yrityksen verottamista vasta siinä vaiheessa, kun voittoa jaetaan omistajille. Tämän nosti tärkeimmäksi tekijäksi 38 prosenttia Maakuntaennusteen vastaajista. Yksinyrittäjät pitävät tärkeimpänä verokannustimena yrittäjävähennystä eli 5 prosentin vähennystä henkilöyhtiöiden ja elinkeinonharjoittajien verotukseen. Kaikkiaan tätä pidetään toiseksi tärkeimpänä tekijänä varsinaissuomalaisissa yrityksissä, kun joka neljäs yritys nosti yrittäjävähennyksen pk-yrittäjän tärkeimmäksi verokannustimeksi. Ansiotuloverotuksen keventäminen on varsinaissuomalaisten yrittäjien mielestä kolmanneksi tärkein pk-yritysten verokannustin.

– Verotuksen kannustavuuden lisääminen on myös Suomen Yrittäjien keskeinen hallitusohjelmatavoite, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. – Yrittäjille on tärkeää, että verotusta kehitetään niin, että se tukee yritysten kasvua, kehittämistä, työllistämistä ja investointeja. Myös yrittäjyyden eri muodot tulisi huomioida tasapuolisesti, kun verotusta kehitetään

Keinoja työpaikkojen lisäämiseen

Ylivoimaisesti tärkein tekijä kaikilla toimialoilla toimivien pk-yritysten työllistämismahdollisuuksien edistämisessä on työantajamaksujen alentaminen. 54 prosenttia vastaajista nosti sen tärkeimmäksi tekijäksi. Irtisanomissuojan madaltaminen ja paikallisen sopimisen edistäminen ovat seuraavaksi tärkeimpiä tekijöitä.

– Työehdoista pitäisi pystyä sopimaan työpaikoilla huomattavasti laajemmin kuin nyt. Se auttaisi välttämään lomautuksia ja irtisanomisia ja luomaan uusia työpaikkoja, Mäkynen sanoo.

– OP Ryhmässä ennustetaan, että työttömyys nousee edelleen kuluvan vuoden aikana ja kääntyy pieneen laskuun ensi vuonna. Pk-yritysten rooli työllistäjänä on merkittävä, kuten Varsinais-Suomen Maakuntaennuste 2015 tuloksetkin osoittavat. Siten on tärkeää, että päättäjät kiinnittävät erityishuomiota pk-yritysten työllistämismahdollisuuksien edistämiseen, sanoo OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen.

Sääntelyssä perkaamista

Verotus nousee niin ikään keskeiseen asemaan, kun yrittäjiltä kysytään yritystoimintaa rajoittavasta sääntelystä. Maakuntaennusteen vastaajista 35 prosenttia pitää verotusta eniten yritystoimintaa rajoittavana sääntelynä. Työlainsäännön nimeää eniten yritystoimintaa rajoittavaksi sääntelyksi joka viides vastaaja ja yritystoiminnan lupaprosessit 13 prosenttia Maakuntaennusteen vastaajista.

Yrityksiä kokoluokittain tarkasteltuna verotusta pidetään eniten yritystoimintaa rajoittavana sääntelynä yhden henkilön ja 2–9 henkilöä työllistävien yritysten keskuudessa ja työlainsäädäntöä sitä suuremmissa yrityksissä.

Toimialavertailussa maa-, kala- ja riistatalous nostaa eniten yritystoimintaa rajoittavaksi sääntelyksi yritystoiminnan lupaprosessit sekä teollisuus, kuljetus ja palvelut julkishallinnolle työlainsäädännön. Muiden toimialojen mielestä eniten yritystoimintaa rajoittavaa sääntelyä on verotus.

– Turhiin yksityiskohtiin puuttuvan sääntelyn purkaminen on ollut Stubbin hallituksen tärkeä prioriteetti. Toivottavasti tämä työ konkretisoituu yrityksissä myönteisesti tulevaisuudessa, kommentoi Maakuntaennusteen mediailtapäivässä puhunut maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo.

Turun Seudun Osuuspankin toimitusjohtaja Olli-Pekka Saario, puhelin 050 551 2874
Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Henri Wibom, puhelin 050 380 0150

Varsinais-Suomen Maakuntaennuste laadittiin Osuuspankkien ja Yrittäjien yhteistyönä nyt 16. kerran. Vuoden 2014 Maakuntaennusteen pohjana oleva kysely tehtiin 3.−17.11.2014 Internet-kyselynä suomen ja ruotsin kielillä. Kysely lähetettiin Varsinais-Suomen Yrittäjien niille 7 789 jäsenelle, joiden sähköpostiosoitteet olivat käytössä. Heistä 15,1 prosenttia eli 1 175 yrittäjää vastasi kyselyyn (viime vuonna vastausprosentti oli 15). Yrittäjien aktiivinen osallistuminen tutkimukseen tekee Varsinais-Suomen Maakuntaennusteesta maamme kattavimman ja luotettavimman alueellisen suhdannebarometrin.

Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen lisäkyselyn tulosten mukaan kannustava verotus on varsinaissuomalaisten yrittäjien mielestä ylivoimaisesti tärkein vaaliteema. Vastaajista 83 prosenttia nosti sen tärkeimmäksi vaaliteemaksi.
Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen lisäkyselyn tulosten mukaan tärkein verokannuste olisi yrittäjien mielestä Viron veromallin soveltaminen eli yrityksen verottaminen vasta siinä vaiheessa, kun voittoa jaetaan omistajille. Tämän nosti tärkeimmäksi tekijäksi 38 prosenttia Maakuntaennusteen vastaajista.
Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen lisäkyselyn tulosten mukaan ylivoimaisesti tärkein tekijä kaikilla toimialoilla toimivien pk-yritysten työllistämismahdollisuuksien edistämisessä on työantajamaksujen alentaminen. 54 prosenttia vastaajista nosti sen tärkeimmäksi tekijäksi.
Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen lisäkyselyn tulosten mukaan 35 prosenttia varsinaissuomalaisista pk-yrityksistä pitää verotusta eniten yritystoimintaa rajoittavana sääntelynä. Työlainsäännön nimeää eniten yritystoimintaa rajoittavaksi sääntelyksi joka viides vastaaja ja yritystoiminnan lupaprosessit 13 prosenttia Maakuntaennusteen vastaajista.

Lainaukset

Yrittäjille on tärkeää, että verotusta kehitetään niin, että se tukee yritysten kasvua, kehittämistä, työllistämistä ja investointeja. Myös yrittäjyyden eri muodot tulisi huomioida tasapuolisesti, kun verotusta kehitetään.
Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen
Pk-yritysten rooli työllistäjänä on merkittävä, kuten Varsinais-Suomen Maakuntaennuste 2015 tuloksetkin osoittavat. Siten on tärkeää, että päättäjät kiinnittävät erityishuomiota pk-yritysten työllistämismahdollisuuksien edistämiseen.
OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen
Turhiin yksityiskohtiin puuttuvan sääntelyn purkaminen on ollut Stubbin hallituksen tärkeä prioriteetti. Toivottavasti tämä työ konkretisoituu yrityksissä myönteisesti tulevaisuudessa.
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo.