Seven Seas Voyager -jälkiasennusprojekti

Report this content

Jälkiasennukset eivät ole koskaan helppoja, mutta onnistumisen kannalta oikeiden kumppanien valinta on erittäin tärkeää, jotta aluksen toiminta säilyy kannattavana.

Regent Seven Seas Cruises on yli kuuden tähden risteilyvarustamo. Sen alukset tarjoavat matkustajille parasta mahdollista laatua sekä viimeisintä tekniikkaa laivan toiminnan kaikilla osa-alueilla.

Regentin vuonna 2003 vesille laskettu Seven Seas Voyager -alus saapui Marseillen telakalle lokakuussa 2016 järjestelmien täyttä päivittämistä varten. Aluksen ollessa kuivatelakalla siihen asennettiin Evacin uudet, viimeisintä tekniikkaa edustavat jätevedenkäsittelyjärjestelmät.

Evac MBR (kalvobioreaktori) on edistyksellinen jätevedenkäsittelyprosessi, joka pystyy käsittelemään kaikki jätevesivirrat maissa sijaitsevien kunnallisten laitosten vaatimusten mukaisesti. Tämän ansiosta alukset, kuten Seven Seas Voyager, voivat toimia ympäristön kannalta herkillä alueilla, kuten Alaskassa ja Itämerellä. Kaikki matkustajien ja aluksen miehistön tuottama jätevesi voidaan käsitellä ja tyhjentää ilman terveydelle ja ympäristölle koituvia vaaroja.

Jälkiasennusten haasteet

”Jälkiasennukset eivät koskaan ole vakioituja”, sanoo Carlo Paiella, Regent Seven Seas -varustamon teknisten toimintojen varajohtaja. ”Jokainen alus on ainutlaatuinen, ja valmisteluja tehdään hyvissä ajoin etukäteen. Tässä tapauksessa suunnittelu tehtiin hyvin ja toteutus oli virheetöntä.”

Seven Seas Voyager -aluksen ollessa kuivatelakalla sen runkoon leikattiin kaksi aukkoa, yksi tyyrpuurin ja yksi paapuurin puolelle. Näin MBR-yksiköt voitiin tuoda paikalle valmiiksi koottuina ja testattuina yksikköinä.

Rungon leikkaaminen voi kuulostaa dramaattiselta, mutta muut vaihtoehdot ovat monimutkaisempia ja kalliimpia”, kertoo Ljubo Jurisevic, Evac Germany GmbH:n toimitusjohtaja ja Evac-konsernin maailmanlaajuisen risteilyteollisuusliiketoiminnan presidentti. ”Vaihtoehtona oli tuoda kaikki varusteet, kuten pumput, tuulettimet, kalvot, anturit ja ohuet ruostumattomat teräslevyt, ensimmäisellä kannella sijaitsevaan konehuoneeseen ja aloittaa MBR-säiliön hitsaaminen ja varusteiden asentaminen aluksen ollessa käytössä.”

Tällainen suunnitelma edellyttää, että asennustiimi viettää huomattavasti enemmän aikaa laivassa, jolloin asentajat veisivät varustamon tulonlähteenä muutoin olevaa hyttitilaa. ”Juuri tämän vuoksi kuivatelakalla suoritettu jälkiasennus on paljon järkevämpää”, sanoo Jurisevic. ”Pitkittyneet jälkiasennustyöt yksinkertaisesti pienentävät aluksen ansaintatehoa.”

Jälkiasennusprojektissa jokaisella on oma roolinsa

Regent-varustamon Paiellan mukaan alus oli kuivatelakalla kahden viikon ajan, mutta rungon avaaminen, MBR-yksikön asentaminen ja rungon sulkeminen kestivät vain seitsemän päivää.

”Aikataulu laaditaan ja telakka otetaan mukaan tuottamaan tarvittavat aputoimet. Jokaisella on siis oma roolinsa hoidettavanaan. Jos jokin vaihe viivästyy, on tuloksena ketjureaktio, jolloin aluksen seuraava lähtö voi myöhästyä.”

Paiella on ollut alalla 30 vuotta, eivätkä hänen aikanaan yhdenkään aluksen työt ole viivästyneet, vaikkakin hän myöntää, että jälkiasennukset kuivatelakalla ovat intensiivinen prosessi. ”Läheltä piti -tilanteita on ollut, ja niistä voi seurata paljon harmia. Tilanne vaihtelee yrityksen volyymin ja päivärahojen mukaan, mutta yli kuuden tähden risteilyalusten osalta muutaman päivän myöhästyminen voi merkitä miljoonien menetystä potentiaalisissa tuloissa.”

Oikean tiimin valitseminen

Ongelmattoman toiminnan varmistamiseksi huipputason risteilyvarustamot valitsevat kumppaninsa huolella. Paiella teki ratkaisunsa usean eri tekijän perusteella. Ensisijaisesti kumppanin valintaan vaikutti se, että Evacin järjestelmiä oli asennettu jo toiseen Regentin alukseen, Seven Seas Exploreriin, jota on kutsuttu maailman kautta aikojen ylellisimmäksi risteilijäksi.

”Näin Evacin jätevedenkäsittelyjärjestelmän sen rakennusvaiheessa Seven Seas Explorerissa”, Paiella kertoo. ”Se oli järeä ja ominaisuuksiltaan hyvä, se vastasi viimeisimpiä määräyksiä, ja sen hinta oli kilpailukykyinen. Evacin historia tällä alalla on pitkä.”

Seven Seas Voyager oli Regentin ensimmäinen Evacilta tilattu jälkiasennus, vaikkakin he olivat aiemmin tehneet yhteistyötä muiden toimittajien kanssa. ”Pidän Evacin toimintatapaa parempana”, Paiella sanoo. ”MBR toimitetaan esiasennettuna laveteilla. Sen sijoittaminen sisälle ei ole kovin vaikeaa, koska se on asetettu laveteille hyvin. Olen ollut mukana vastaavassa jälkiasennusprojektissa aiemmin, joten voin sanoa, että Evac onnistui tässä paremmin. Alihankkijat tietenkin hoitavat itse asennuksen, mutta Evac oli valintana tehokkaampi.”

Carita Lehmusmetsä
Director, Marketing and Communications
Evac Group
Sinimäentie 14, 02630 Espoo, Finland
Mobile +358 44 761 9559
Email: carita.lehmusmetsa@evac.com

Evac on maailman johtava meri-, offshore- ja rakennusalan integroitujen jätteen-, jäteveden- ja vedenhallintajärjestelmien toimittaja. Yritys on toteuttanut yli 20 000 meri-, 2 000 offshore- ja 2 000 rakennusalan projektia eri puolilla maailmaa. Evacilla on työntekijöitä Brasiliassa, Kiinassa, Koreassa, Norjassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä lisäksi edustajia yli 40 maassa. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli 101 miljoonaa euroa.

Lainaukset

Carlo Paiella, Regent Seven Seas Vice President, Technical Operations
Näin Evacin jätevedenkäsittelyjärjestelmän sen rakennusvaiheessa Seven Seas Explorerissa. Se oli järeä ja ominaisuuksiltaan hyvä, se vastasi viimeisimpiä määräyksiä, ja sen hinta oli kilpailukykyinen. Evacin historia tällä alalla on pitkä.
Carlo Paiella, Regent Seven Seas Vice President, Technical Operations