• Evia/

Evia Oyj:n pörssitiedote 23.10.2003 klo 15.30 Evia Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2003: Evia ennakoi positiivista tulosta vuodelle 2003 Evia Oyj -konsernin liikevaihto oli vuoden 2003 tammi-syyskuussa 12,46 milj. euroa ja laski 18,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Konsernin liikevoitto oli 0,53 milj. euroa (liiketappio 1,52 milj. euroa tammi- syyskuussa 2002). Kannattavuuden parantuminen johtui pääasiassa rakennemuutoksesta, jossa viisi erillistä konserniyhtiötä yhdistettiin syksyllä 2002 Evia Helsinki Oy:ksi. Rakennemuutokseen liittyneillä sopeuttamistoimenpiteillä ja toiminnan tehostamisella saatiin aikaan pysyviä kiinteiden kulujen säästöjä. Evia Oyj -konsernin kolmannen neljänneksen liikevoitto oli 0,20 milj. euroa. Vuoden 2002 vastaavan ajanjakson liiketappio oli 0,66 milj. euroa. Hallitus arvioi, että konsernin vuoden 2003 liiketulos tulee olemaan positiivinen ja merkittävästi parempi kuin edellisen vuoden liiketulos. Evia Helsinki Oy:n liikevoitto oli katsauskaudella 0,77 milj. euroa (0,49 Me), kasvua 56,3 %. Osavuosikatsaus raportoidaan uuden konsernirakenteen mukaisesti. Evia Helsinki Oy:n ja Axel Digital Oy:n raportoidut luvut ovat proformalukuja. Konsernin omavaraisuus oli katsauskauden lopussa 51,1 % ja kassavarat 0,34 milj. euroa. Konsernistrategia ja -rakenne Evia tuottaa viestinnän kokonaisratkaisuja digitaalisessa ja perinteisessä ympäristössä. 1.11.2002 toimintansa aloittanut Evia Helsinki Oy mahdollistaa asiantuntijuusalueiden entistä vahvemman hyödyntämisen asiakkaiden viestinnällisissä ratkaisuissa. Yhtiön asiantuntijuusalueet ovat digitaalinen viestintä, brand ja design management, yhteisö- ja sijoittajaviestintä sekä markkinointiviestintä. Evia Oyj:n kokonaan omistamia konserniyhtiöitä ovat Evia Helsinki Oy, Turussa toimiva Lahtinen & Mantere Oy ja mediamarkkinoille palveluja tarjoava Axel Digital Oy. Liiketoiminnan ja tuloksen kehitys Evia Oyj -konsernin liikevaihto oli vuoden 2003 tammi-syyskuussa 12,46 milj. euroa (15,22 Me), laskua edelliseen vuoteen verrattuna 18,1 %. Konsernin liikevoitto oli 0,53 milj. euroa (-1,52 Me), kasvua 135,1 %. Merkittävä kannattavuuden parantuminen johtuu pääasiassa syksyllä 2002 toteutetusta rakennemuutoksesta, jossa konsernin Helsingin toimintoja yhdistettiin. Rakennemuutokseen liittyneet sopeuttamistoimenpiteet vähensivät kiinteitä kuluja. Evia Oyj -konsernin henkilömäärä oli vuoden 2003 tammi-syyskuussa keskimäärin 179 (228). Henkilöstöstä 14 työskentelee ulkomailla. Vuoden 2003 tammi-syyskuussa Evia Oyj - konsernissa myyntikate per henkilö oli 55 855 euroa (51 662 e). Evia Oyj -konsernissa lokakuussa 2002 käynnistettyjen sisäisten yritysjärjestelyjen mukaisesti Evia Helsinki Oy:öön fuusioitiin syyskuussa 2003 Viherjuuren Ilme Oy, Viherjuuren Mainostoimisto Oy, Viherjuuren Viestintätoimisto Oy, Viherjuuri Dialog Oy sekä pääosa Axel Digital Oy:stä. Evia Helsinki Oy on 1.11.2002 lähtien hoitanut fuusioitavien yhtiöiden hallintoa. Konsernin yhtiöiden toiminnan laajuutta ja kasvua kuvaa paremmin myyntikate kuin liikevaihto, johon sisältyy asiakkailta laskutettavia alihankintaostoja. Alihankintojen määrä saattaa vaihdella kausittain merkittävästi. Konserniyhtiöiden liikevaihto, myyntikate, liikevoitto/tappio ja henkilöstö 1-9/2003: Lisätietoja: Hallituksen puheenjohtaja Arto Liinpää, puh. 0500 688 111 e-mail: arto.liinpaa@evia.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01230/wkr0001.doc Appendix http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01230/wkr0002.pdf Appendix