• Evia/

Evia Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2003: Rakennemuutos paransi kannattavuutta

Evia Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2003: Rakennemuutos paransi kannattavuutta Evia Oyj -konsernin liikevaihto oli vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä 5,4 milj. euroa ja laski 17,6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Konsernin liikevoitto oli 0,67 milj. euroa (0,12 milj. euroa tammi-maaliskuussa 2002), kasvua 460 %. Kannattavuuden parantuminen johtui pääasiassa rakennemuutoksesta, jossa syksyllä 2002 viisi erillistä konserniyhtiötä yhdistettiin Evia Helsinki Oy:ksi. Rakennemuutokseen liittyneillä sopeuttamistoimenpiteillä saatiin aikaan pysyviä kiinteiden kulujen säästöjä. Evia Helsinki Oy:n liikevoitto oli katsauskaudella 0,91 milj. euroa (0,84 Me). Yhtiön kannattavuus parani merkittävästi vuoden 2002 viimeiseen neljännekseen verrattuna, jolloin liiketappio oli 0,45 milj. euroa. Osavuosikatsaus raportoidaan uuden konsernirakenteen mukaisesti. Evia Helsinki Oy:n ja Axel Digital Oy:n raportoidut luvut ovat proformalukuja. Konsernin omavaraisuus oli katsauskauden lopussa 45,0 % ja kassavarat 0,21 milj. euroa. Konsernistrategia ja -rakenne Strategiansa mukaisesti Evia tuottaa viestinnän kokonaisratkaisuja digitaalisessa ja perinteisessä ympäristössä. 1.11.2002 toimintansa aloittanut Evia Helsinki Oy mahdollistaa asiantuntijuusalueiden entistä vahvemman hyödyntämisen asiakkaiden viestinnällisissä ratkaisuissa. Merkittävä toimintatavan muutos aikaisemmasta on, että Evia Helsinki Oy toimii selkeästi asiakasvastuullisina tiimeinä. Yhtiön asiantuntijuusalueet ovat digitaalinen viestintä, brand ja design management, yhteisö- ja sijoittajaviestintä sekä markkinointiviestintä. Evia Oyj:n kokonaan omistamia konserniyhtiöitä ovat Evia Helsinki Oy, Turussa toimiva Lahtinen & Mantere Oy ja mediamarkkinoille palveluja tarjoava Axel Digital Oy. Liiketoiminnan ja tuloksen kehitys Evia Oyj -konsernin liikevaihto oli vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä 5,41 milj. euroa (6,56 Me), laskua edelliseen vuoteen verrattuna 17,6 %. Konsernin liikevoitto oli 0,67 milj. euroa (0,12 Me), kasvua 460 %. Kannattavuuden parantuminen johtui pääasiassa syksyllä 2002 toteutetusta rakennemuutoksesta, jossa konsernin Helsingin toimintoja yhdistettiin. Rakennemuutokseen liittyneet sopeuttamistoimenpiteet vähensivät pysyviä kiinteitä kuluja. Evia Oyj - konsernin henkilömäärä oli vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä keskimäärin 192 (224). Henkilöstöstä 13 työskentelee ulkomailla. Evia Oyj -konsernissa vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä myyntikate per henkilö oli 23 286 euroa (22 460 e). Evia Oyj -konsernissa lokakuussa 2002 käynnistettyjen sisäisten yritysjärjestelyjen tarkoituksena on fuusioida vuoden 2003 aikana Evia Helsinki Oy:öön Viherjuuren Ilme Oy, Viherjuuren Mainostoimisto Oy, Viherjuuren Viestintätoimisto Oy, Viherjuuri Dialog Oy sekä pääosa Axel Digital Oy:stä. Evia Helsinki Oy on 1.11.2002 lähtien hoitanut fuusioitavien yhtiöiden hallintoa. Konsernin yhtiöiden toiminnan laajuutta ja kasvua kuvaa paremmin myyntikate kuin liikevaihto, johon sisältyy asiakkailta edelleen laskutettavia alihankintaostoja. Alihankintojen määrä saattaa vaihdella kausittain merkittävästi. Lisätietoja: Hallituksen puheenjohtaja Arto Liinpää, puh.(09) 12551 e-mail: arto.liinpaa@evia.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00870/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030508BIT00870/wkr0002.pdf The full report