• Evia/

Evia Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2004 - Keskittyminen ydinliiketoimintaan jatkui

Evia Oyj:n pörssitiedote 29.4.2004 klo 13.30 Evia Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2004 Keskittyminen ydinliiketoimintaan jatkui Evia Oyj -konsernin liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 4,83 milj. euroa ja laski 10,7 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Konsernin liikevoitto oli 0,31 milj. euroa (0,67 Me). Evia Helsinki Oy:n liikevoitto oli 0,69 milj. euroa (0,91 Me), Axel Digital Oy:n liikevaihto 0,05 milj. euroa (-0,06 Me) ja Lahtinen & Mantereen liiketappio oli -0,006 milj. euroa (liikevoitto 0,15 Me). Evia Oyj on keskittynyt strategiansa mukaisesti luovan sisällön suunnitteluun integroidun markkinointiviestinnän ratkaisuissa. Maaliskuussa siirryttiin teknologiapartnerointiin digitaalisen viestinnän toteutuksissa, ja ulkoistettiin taloushallinnon perustoiminnot laskutusta lukuun ottamatta. Huhtikuun alussa myytiin Turussa toimivan Lahtinen & Mantere Oy:n osakekanta uudelle perustettavalle yhtiölle. Hallitus arvioi, että alkuvuoden aikana saadut uudet asiakasprojektit vaikuttavat nykyisessä markkinatilanteessa niin, että Evia Oyj - konsernin vuoden 2004 liiketulos tulee olemaan positiivinen. Evia Helsinki Oy:n liikevaihto laskee vuoden 2003 liikevaihtoon verrattuna, mutta liiketoiminnan kannattavuuden arvioidaan paranevan. Konsernin omavaraisuus oli katsauskauden lopussa 48,5 % (45,0 %) ja kassavarat 0,46 milj. euroa (0,21 Me). Konsernistrategia ja -rakenne Evia Oyj -konsernin liiketoimintastrategian painopistealueiksi on valittu - kannattavuuden parantaminen ja osingonmaksukyvyn palauttaminen - Evia-brandin haluttavuuden kehittäminen - konsernin aseman vahvistaminen sisällöntuotantoliiketoiminnassa - kansainvälisten kumppanuuksien vahvistaminen kaikilla konsernin liiketoiminta-alueilla. Ydinliiketoimintaan keskittymisen vuoksi siirryttiin maaliskuussa teknologiapartnerointiin digitaalisen viestinnän ratkaisujen toteuttamisessa ja ulkoistettiin taloushallinto. Samanaikaisesti vahvistettiin kilpailukykyä rekrytoimalla huhtikuussa yksi Suomen johtavista visuaalisista suunnittelijoista ja viestintätiimin vetäjäksi vahva markkinointiviestinnän osaaja. Huhtikuun alussa Evia Oyj myi Turussa toimivan Lahtinen & Mantere Oy:n osakekannan uudelle perustettavalle yhtiölle, jonka pääosakkaita ovat Ilpo Mantere ja Nikki Koponen. Lahtinen & Mantere Oy:n kannattavuus heikkeni merkittävästi jo vuoden 2003 viimeisellä vuosipuoliskolla ja tammi-maaliskuussa 2004 yhtiön liiketulos oli tappiollinen. Evia Oyj:n kokonaan omistamia konserniyhtiöitä ovat integroidun markkinointiviestinnän ratkaisuja yritysten ja yhteisöjen brandin ja maineen hallintaan tuottava Evia Helsinki Oy ja mainoselokuvien ja televisio-ohjelmien jälkituotannon ja animoinnin palvelujen tuottamiseen Frame Graphics -toiminimellä keskittyvä Axel Digital Oy. Liiketoiminnan ja tuloksen kehitys Evia Oyj -konsernin liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 4,85 milj. euroa (5,41 Me), laskua edelliseen vastaavaan kauteen verrattuna 10,7 %. Konsernin liikevoitto oli 0,31 milj. euroa (0,67 Me), laskua edelliseen vastaavaan kauteen verrattuna oli 53,3 %. Evia Oyj -konsernin henkilömäärä oli tammi-maaliskuussa 2004 keskimäärin 144 (192). Henkilöstöstä 14 työskentelee ulkomailla. Tammi-maaliskuussa 2004 Evia Oyj -konsernissa myyntikate per henkilö oli 24 375 euroa (23 286 e). Konserniyhtiöiden liikevaihto, myyntikate, liikevoitto/tappio ja henkilöstö 1-3/2004 1 000 e Liikevaihto Myyntikate Liiketulos Henkilöstö keskimäärin 1-3/2004 1-3/2004 1-3/2004 1-3/2004 Evia Helsinki Oy 3 804 2 884 691 98 Lahtinen & Mantere Oy 839 403 -6 30 Axel Digital Oy 285 223 46 8 Evia Oyj 0 0 -317 8 Laskennalliset erät -102 -100 Evia Oyj -konserni 4 826 3 510 314 144 Tunnusluvut Osakekohtainen tulos 0,08 euroa (0,19 e). Sijoitetun pääoman tuotto 23,1 % (51,2 %). Oman pääoman tuotto 30,9 % (70,9 %). Omavaraisuus kauden lopussa 48,5 % (45 %). Liiketoiminnan kehitys yhtiöittäin Evia Oyj Konsernin emoyhtiö Evia Oyj toimii holdingyhtiönä ja tuottaa konserniyhtiöille talous- ja hallintopalveluja. Evia Oyj:n liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 0 milj. euroa (0,007 Me) ja liiketappio 0,32 milj. euroa (-0,21 Me). Yhtiön palveluksessa oli keskimäärin 8 henkilöä (9 henkilöä). Evia Oyj:n hallituksen puheenjohtajana toimii Arto Liinpää ja toimitusjohtajana Mika Sarimo. Evia Helsinki Oy Evia Helsinki Oy tuottaa integroidun markkinointiviestinnän ratkaisuja yritysten ja yhteisöjen brandin ja maineen hallintaan. Strategisia painopistealueita ovat asiakkuuksien vahvistaminen, henkilöstön kehittäminen, kannattavuuden parantaminen sekä johtamisen ja toimintatavan kehittäminen. Evia Helsinki Oy:n liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 3,80 milj. euroa (4,51 Me), laskua edellisestä vuodesta 15,6 %. Yhtiön myyntikate oli 2,88 milj. euroa (3,58 Me), laskua edellisestä vuodesta 19,4 %. Katsauskauden muutos myyntikatelukuun sisältyvässä työtuntivarastossa oli 0,057 milj. euroa. Yhtiön liikevoitto oli 0,69 milj. euroa (0,91 Me), laskua 24,0 %. Markkinatilanteesta johtuen Evian asiakkaat eivät toteuttaneet katsauskaudella yhtä merkittäviä brandistrategia- tai ilmeprojekteja kuin vastaavana aikana vuonna 2003. Myös kiristynyt kilpailu vuosiraporttien suunnittelussa ja toteuttamisessa vaikutti katsauskauden myyntikatteeseen. Arabiemiirikuntien liiton kanssa marraskuussa 2001 solmitun sopimuksen mukaisten e-learningratkaisujen toimituksilla ei ollut vaikutusta Evia Helsinki Oy:n tulokseen vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä. Evia Helsinki Oy:n palveluksessa oli tammi-maaliskuussa 2004 keskimäärin 98 (128) henkilöä. Yhtiön osuus konsernin liikevaihdosta oli 77 % ja henkilöstöstä 68 %. Myyntikate per henkilö oli 29 429 euroa (27 938 e). Vuosina 2002 ja 2003 toteutettujen sopeuttamistoimenpiteiden jälkeen Evia Helsingin kiinteät kustannukset ovat pienentyneet huomattavasti. Yhtiön liikevaihto pienenee vuonna 2004 edelliseen vuoteen verrattuna, mutta kannattavuuden arvioidaan paranevan. Evia Helsinki Oy:n toimitusjohtajana toimii Mika Sarimo. Lahtinen & Mantere Oy Lahtinen & Mantere Oy:n liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 0,84 milj. euroa (0,71 Me), kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 17,6 %. Yhtiön myyntikate oli 0,40 milj. euroa (0,58 Me), laskua edelliseen vuoteen verrattuna 29,9 %. Yhtiön liiketappio oli 0,006 milj. euroa (1- 3/2003 liikevoitto 0,15 Me), ja liiketulos laski edelliseen vuoteen verrattuna 104,1 %. Yhtiön palveluksessa oli keskimäärin 30 (31) henkilöä. Yhtiön osuus konsernin liikevaihdosta oli 17 % ja henkilöstöstä 21 %. Myyntikate per henkilö oli 13 433 euroa (18 548 e). Lahtinen & Mantere Oy:n toimitusjohtajana toimii Janne Pöyhönen. Lahtinen & Mantere Oy:n osakekanta myytiin huhtikuussa 2004 perustettavalle yhtiölle, jonka pääosakkaita ovat Ilpo Mantere ja Nikki Koponen. Kauppahinta oli 643 000 euroa. Axel Digital Oy Axel Digital Oy keskittyy mainoselokuvien ja televisio-ohjelmien jälkituotannon ja animoinnin palvelujen tuottamiseen. Axel Digital Oy toimii Frame Graphics -toiminimellä. Frame Graphicsin toiminnan kehittämisalueita ovat asiakkuudet, henkilöstö, laatu ja kannattavuus. Axel Digital Oy:n liikevaihto tammi-maaliskuussa 2004 oli 0,29 milj. euroa (0,39 Me). Yhtiön myyntikate oli 0,22 milj. euroa (0,31 Me). Yhtiön liikevoitto tammi-maaliskuussa 2004 oli 0,05 milj. euroa (-0,06 Me). Yhtiön palveluksessa oli keskimäärin 8 (24) henkilöä. Yhtiön osuus konsernin liikevaihdosta oli 6 % ja henkilöstöstä 6 %. Axel Digital Oy:n toimitusjohtajana toimii Juha Poraharju. Konsernin rahoitusasema Konsernin kassavarat olivat tarkastelujakson päättyessä 0,46 milj. euroa (0,21 Me). Korollisten velkojen määrä nousi vuoden takaisesta ja oli katsauskauden lopussa 1,87 milj. euroa (1,54 Me). Katsauskauden rahavirta oli 0,32 milj. euroa (0,003 milj. euroa) positiivinen ja konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 48,5 % (45,5 %). Henkilöstö Henkilöstökulujen osuus konsernin liiketoimintakuluista oli 66 % (68 %). Henkilömäärän nettovähennys tammi-maaliskuussa 2004 oli 3 henkilöä. Henkilöstöä oli katsauskauden alussa 145 ja lopussa 142. Keskimäärin henkilöstöä oli 144 (192). Emoyhtiö Evia Oyj:n henkilömäärä oli katsauskaudella keskimäärin 8 (9). Osakkeet Vuoden 2004 tammi-maaliskuussa 232 424 Evia Oyj:n osaketta vaihtoi omistajaa Helsingin Pörssin I-listalla. Tämä on 6,7 % osakkeiden kokonaismäärästä. Osakevaihdon arvo oli 0,42 milj. euroa ja osakkeen keskikurssi 1,81 euroa. Alin kurssi oli 1,40 euroa maaliskuussa ja ylin kurssi 2,12 euroa tammikuussa. Evia Oyj:n osakerekisterissä oli 559 osakkeenomistajaa 31.3.2004. Katsauskauden jälkeiset tapahtumat Evia Oyj:n yhtiökokouksen päätökset Evia Oyj:n varsinainen yhtiökokous vahvisti vuoden 2003 tilinpäätöksen ja päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että osinkoa ei jaeta vuodelta 2003. Yhtiökokous vahvisti tuloslaskelman ja taseen tilintarkastajien esityksen mukaisesti ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilivuodelta 2003. Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi kolme. Yhtiön hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen ekonomi Arto Liinpää, FM, MBA Jari Torvelainen ja ekonomi Jukka Virta. Tilintarkastajiksi valittiin Erkki Mitro, KHT ja Suomen Tilintarkastuskeskus Oy päävastuullisena tarkastajana Pertti Hiltunen, KHT. Varatilintarkastajaksi valittiin Reijo Peltola, KHT. Lahtinen & Mantere Oy:n osakkeiden myynti Evia Oyj myi 7.4.2004 kokonaan omistamansa, Turussa toimivan Lahtinen & Mantere Oy:n osakekannan yhtiölle, jonka pääomistajat ovat Ilpo Mantere ja Nikki Koponen. Kaupan arvo on 643 000 euroa. Yrityskaupalla ei ole merkittävää vaikutusta Evia Oyj -konsernin vuoden 2004 tulokseen, mutta parantaa yhtiön rahoitusasemaa. Tilikauden 2004 näkymät Hallitus arvioi, että alkuvuoden aikana saadut uudet asiakasprojektit vaikuttavat nykyisessä markkinatilanteessa niin, että Evia Oyj - konsernin vuoden 2004 liiketulos tulee olemaan positiivinen. Internet Tämä tiedote on myös internetsivulla www.evia.fi/sijoittajatiedot. Seuraava katsaus Seuraava osavuosikatsaus julkaistaan 17.8.2004. Evia Oyj Hallitus Lisätietoja: Toimitusjohtaja Mika Sarimo, puh. 050 395 0050, (09) 1255 2200 e-mail: mika.sarimo@evia.fi Jakelu: Helsingin Pörssi ja keskeiset tiedotusvälineet Liitteenä taulukko-osa: Konsernin tuloslaskelma Konsernitase Konsernin rahavirtalaskelma Vastuusitoumukset Tunnusluvut Liikevaihdon jakauma yksiköittäin Myyntikatteen jakauma yksiköittäin Liikevoiton jakauma yksiköittäin Henkilöstöjakauma yksiköittäin Tunnuslukujen laskentakaavat ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040429BIT00720/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040429BIT00720/wkr0002.pdf The full report