• Evia/

VM ja Evia Helsinki yhteistyöhön: Suomi.fi-palvelut tutuiksi koko kansalle

Tiedote 28.8.2003 VM ja Evia Helsinki yhteistyöhön: Suomi.fi-palvelut tutuiksi koko kansalle Valtiovarainministeriö on solminut elokuun lopussa yhteistyösopimuksen Evia Helsinki Oy:n kanssa kansalaisille suunnattujen julkisen hallinnon verkkopalvelujen markkinoinnista ja mainonnasta. - Päädyimme Eviaan, sillä heidän ideoimansa markkinointi-ilme oli innostava, kertoo verkkotoimittaja Mari Kervinen valtioneuvoston tietohallintoyksiköstä. - Päätöksemme perusteena oli Evian tarjouksen kokonaistaloudellisuus, erinomainen laatu, julkishallinnon hyvä tuntemus sekä aiemmat referenssit. Evia Helsingin kanssa toimeksiannosta kilpaili seitsemän viestintä- ja mainosalan yritystä. Valtiovarainministeriö toteuttaa kansalaisille suunnattujen verkkopalvelujen markkinointiviestintäkampanjan syksystä 2003 alkaen. Kampanja jatkuu näillä näkymin vuoden 2004 loppuun. Nyt käynnistyvän viestinnän tavoitteena on lisätä verkkopalvelujen tunnettuutta ja kävijämääriä. Julkishallinnon keskeisin verkkopalvelukanava on Suomi.fi-portaali, jonka yhteydessä ovat muun muassa Lomake.fi-verkkolomakepalvelu, Otakantaa.fi-keskustelufoorumi ja Asiointiopas.fi-sivusto. Suomi.fi-portaalin etuja ovat hyödyllinen, ajankohtainen ja monipuolinen tieto sekä vapaus käyttää palvelua missä ja milloin tahansa. Suomi.fi:stä kaikille tuttu palvelu - Verkkopalvelujen käyttö jatkaa edelleen voimakasta kasvuaan, mutta myös internet-sivujen määrä lisääntyy erittäin nopeasti. Tässä massassa palvelun on erotuttava ja tultava tutuksi nimellään ja tarjoamillaan palveluilla. Julkishallinnon verkkopalvelujen ainoaksi osoitteeksi viestitään helposti muistettava Suomi.fi. Siitä luodaan 24 tuntia palveleva "virasto", kertoo asiakkuusjohtaja Maija Isotalo Evia Helsinki Oy:stä. - Tavoitteena on saada kansalaiset käymään Suomi.fi-portaalissa ensimmäisen kerran. Portaali itsessään on syy palata sinne aina tarpeen tullen, tarjoaahan se monipuoliset palvelut ja erittäin runsaan tietomäärän. Tie julkisiin palveluihin Suomi.fi-portaali on julkishallinnon palvelujen yhteinen osoite. Se tarjoaa yli sadan organisaation verkkopalveluja ja yli 2 000 linkkiä muun muassa kaikkien valtion virastojen ja laitosten sekä kuntien verkkosivuille. Portaalin kävijämäärä on keskimäärin 60 000 kuukaudessa. Lomake.fi-sivustolla ovat viranomaisten ja kuntien verkkopalvelujen lomakkeet, joita on noin 800 yhteensä 20 viranomaiselta. Osan lomakkeista voi täyttää ja palauttaa sähköisesti, osa on tulostettavia ja postitse lähetettäviä. Asiointiopas.fi opastaa lomakkeiden käytössä ja verkkopalvelujen hyödyntämisessä. Syyskuussa 2003 uudistuva Otakantaa.fi on kaikille avoin valtionhallinnon keskustelufoorumi. Foorumi esittelee ja tuo kansalaisten kommentoitavaksi ja keskusteltavaksi valtionhallinnon hankkeita niiden alkuvaiheessa. Lisätietoja: Verkkotoimittaja Mari Kervinen, valtioneuvoston tietohallintoyksikkö puh. (09) 160 32540, GSM 040 749 0454 Asiakkuusjohtaja Maija Isotalo, Evia Helsinki Oy puh. (09) 1255 2203, GSM 050 5601 980 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/28/20030828BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/28/20030828BIT00590/wkr0002.pdf