Exel Composites ja Kineco Group perustavat yhteisyrityksen Intiaan

EXEL COMPOSITES OYJ      SIJOITTAJAUUTINEN      14.10.2021 klo 11.00

Exel Composites Oyj on allekirjoittanut sopimuksen yhteisyrityksen perustamisesta johtavan intialaisen komposiittiyhtiön, Kineco Groupin kanssa. Intian Goassa sijaitseva Kineco Group on vuonna 1995 perustettu yritys, joka tarjoaa vaativia komposiittituotteita ja -ratkaisuja muun muassa julkisen liikenteen, ilmailu-, puolustus- sekä infrastruktuurialojen asiakkaille.

Yritysjärjestelyssä Kineco Group myy pultruusioliiketoimintansa uudelle yhtiölle, Kineco Exel Composites Indialle, jonka osakekannasta Exel Composites merkitsee 55 prosentin osuuden suunnatussa osakeannissa. Kineco Group jää omistajaksi 45 prosentin osuudella.

Uusi yhteisyritys Kineco Exel Composites India tavoittelee merkittävää liiketoiminnan kasvua erityisesti tuulivoima-, kuljetus- ja telekommunikaatioaloilla. Uusi yhteisyritys jatkaa toimintaansa nykyisessä, Goassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa.

”Tämä strateginen investointi tarjoaa Exelille jalansijan nopeasti kasvavalla Intian komposiittimarkkinalla. Kineco Groupin pitkä ja vakiintunut asema Intian komposiittiteollisuudessa tarjoaa meille ’lentävän lähdön’ laajentumiselle Intiassa. Investointi istuu Exelin strategiaan sekä kasvuhankkeisiin hyvin ja vahvistaa kilpailuasemaamme selvästi nykyisten ja uusien asiakkaiden suhteen. Odotamme innolla yhteistyötä sitoutuneen paikallisen tiimin kanssa ja toimintamme vauhdittamista Intiassa”, sanoo Riku Kytömäki, Exel Compositesin toimitusjohtaja.

”Olemme iloisia siitä, että johtava, globaali toimija kuten Exel valitsee meidät kumppanikseen investoidessaan Intiaan. Exelin teknologinen asiantuntemus ja komposiittiosaaminen nimenomaisesti pultruusiosta mahdollistaa oman tuoreemman pultruusioliiketoimintamme nostamisen seuraavalle tasolle. Aiemmat pitkän tähtäimen strategiset kumppanuutemme kansainvälisten toimijoiden kanssa ovat olleet erittäin onnistuneita ja odotamme menestyksekästä yhteisyritystä myös Exelin kanssa. Toivotamme Exelin tervetulleeksi Intiaan ja odotamme innolla liiketoimintamme kasvattamista yhdessä sekä pitkän aikavälin arvonluontia molempien yhtiöiden osakkeenomistajille”, sanoo Shekhar Sardessai, Kineco Groupin perustaja ja toimitusjohtaja sekä Kineco Exel Composites Indian toimitusjohtaja.

Osapuolet ovat sopineet, ettei investoinnin kokoa julkisteta. Järjestelyn odotetaan toteutuvan vuoden 2021 neljännellä vuosineljänneksellä.

Vantaalla, 14.10.2021

Exel Composites Oyj                                       Kineco Exel Composites India Pvt. Ltd.
Riku Kytömäki, toimitusjohtaja                        Shekhar Sardessai, toimitusjohtaja

Exel Compositesin pääkonttori sijaitsee Suomessa ja konsernin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 ammattilaista. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com

Kineco Group lyhyesti

Kineco on Shekhar Sardessain vuonna 1995 perustama intialainen komposiittituotantoyhtiö. Yhtiön pääasiallisia asiakastoimialoja ovat julkinen liikenne (rautatiet), liikennevälineet, puolustus-, ilmailu- ja laivanrakennustoimialat. Konserni työllistää 750 henkilöä kolmessa Goassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa, joista yksi on Kineco Kaman-yhteisyritys. Kinecon enemmistöomistaja on Intiassa pörssilistattu Indo National Limited. Lisätietoja osoitteesta www.kinecogroup.com.