Exel Composites jatkaa strategiansa toteutusta muuttamalla rakennettaan ja konsernin johtoryhmää

EXEL COMPOSITES OYJ                    PÖRSSITIEDOTE                     15.1.2024 klo 9.00

Lokakuussa 2023 Exel Composites julkaisi uuden strategiansa ja suunnitelman uudistaa toimintamalliansa. Exel Composites jatkaa uuden strategiansa edistämistä muuttamalla rakennettaan suunnitelmien mukaisesti ja tekemällä muutoksia johtoryhmäänsä.

Uusi toimintamalli sisältää kaksi asiakaskeskeistä liiketoimintayksikköä: Räätälöidyt Ratkaisut -liiketoimintayksikkö, joka keskittyy asiakkaille tilauksesta tehtyihin ratkaisuihin usealla toimialalla, ja Teolliset Ratkaisut -liiketoimintayksikkö, joka keskittyy valikoituihin sovelluksiin, joilla on merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Toimintamallin muutoksen seurauksena yhtiö tekee seuraavat 23.1.2024 voimaan tulevat muutokset johtoryhmäänsä:

Juha Honkanen (DI) on nimitetty Räätälöidyt Ratkaisut -liiketoimintayksikön johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän raportoi toimitusjohtaja Paul Sohlbergille. Juha Honkanen on työskennellyt Exel Compositesin palveluksessa vuodesta 2007 useassa tehtävässä kasvattaen vastuitaan. Hän on viimeisimpänä toiminut Suomen liiketoimintayksikön johtajana. Juha Honkasen toimipaikka on Joensuussa.

Kathy Wang (tekniikan kandidaatti ja kansainvälisen kaupan kandidaatti) on nimitetty Teolliset Ratkaisut -liiketoimintayksikön johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän raportoi toimitusjohtaja Paul Sohlbergille. Kathy Wang on työskennellyt Exel Compositesin palveluksessa vuodesta 2014, ja viimeisimpänä toiminut Kiinan liiketoimintayksikön johtajana. Ennen Exelille siirtymistä hän toimi ABB Electrical Machinesin osto- ja logistiikkajohtajana Kiinassa. Kathy Wangin toimipaikka on Nanjingissa, Kiinassa.

Nykyisten tehtävien lisäksi teknologiajohtaja Kim Sjödahlin vastuualueisiin kuuluu jatkossa myös konsernin vastuullisuusasiat. Vastuullisuuden tärkeys korostuu uudessa strategiassa ja sen takia vastuullisuustoiminto on nostettu johtoryhmätasolle.

Jatkossa Exelin johtoryhmään kuuluvat seuraavat jäsenet:

Paul Sohlberg, toimitusjohtaja

Mikko Rummukainen, talousjohtaja

Juha Honkanen, Räätälöidyt Ratkaisut -liiketoimintayksikön johtaja

Kathy Wang, Teolliset Ratkaisut -liiketoimintayksikön johtaja

Kim Sjödahl, teknologia- ja vastuullisuusjohtaja

Johanna Tuomisto, henkilöstöjohtaja

Näiden muutosten yhteydessä Olli Tevä, joka tällä hetkellä toimii konsernin myyntijohtajana, siirtyy uusiin tehtäviin Exelin sisällä. Kari Loukola, joka tällä hetkellä toimii Tuuli-hankkeen johtajana, jatkaa strategisen Tuuli-hankkeen johdossa Teolliset Ratkaisut -liiketoimintayksikössä. Callum Gough, joka tällä hetkellä toimii tuotantojohtajana, siirtyy tuotannon neuvonantajaksi ja väliaikaiseksi Yhdysvaltojen toimintojen johtajaksi. Gough, Loukola ja Tevä siirtyvät pois johtoryhmästä.

”Olen erittäin tyytyväinen toivottaessani Kathyn ja Juhan, joilla molemmilla on laaja toimialatuntemus ja vahva asiakaskeskeinen toimintatapa, johtoryhmäämme. Olen erityisen iloinen, että olemme löytäneet loistavat ehdokkaat nykyisestä organisaatiostamme näihin uusiin tehtäviin. Juhalla on vahva näyttö räätälöityjen ratkaisujen liiketoiminnan onnistuneesta kehittämisestä. Kathyn panos on puolestaan ollut merkittävä Exelin menestykselle ja kilpailukyvylle Kiinassa. Kimin tehtävien laajentaminen sisältämään vastuullisuuden vahvistaa sitoutumistamme tähän erittäin tärkeään asiaan ja tuo hänen osaamisensa kyseiseen toimintoon. Haluaisin myös kiittää Callumia, Karia ja Ollia heidän arvokkaasta ja sitoutuneesta työstä johtoryhmän jäsenenä ja odotan innolla heidän kanssaan työskentelyä heidän uusissa rooleissaan”, sanoo Paul Sohlberg, Exel Compositesin toimitusjohtaja.

Sanna Ahvenniemi, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 040 864 3000, sanna.ahvenniemi@exelcomposites.com

Exel Compositesin pääkonttori sijaitsee Suomessa ja konsernin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 ammattilaista. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.