Exel Composites laajentuu Amerikkaan hankkimalla Diversified Structural Compositesin

EXEL COMPOSITES OYJ                      PÖRSSITIEDOTE                           23.4.2018 klo 16:25

Exel Composites Oyj on allekirjoittanut sopimuksen, jonka myötä se ostaa 100 prosenttia amerikkalaisen komposiittiyhtiön, Diversified Structural Composites, Inc. (“DSC”) osakkeista Teijin Carbon America Inc.:ltä, joka on globaalin hiilikuituvalmistaja Teijinin tytäryhtiö.

DSC:llä on yksi pääasiallisesti pultruusioteknologiaa käyttävä tuotantoyksikkö Erlangerissa, Kentuckyn osavaltiossa. DSC:llä on korkeaa teknologista osaamista pultruusioon perustuvista teknologioista, jotka täydentävät hyvin Exel Compositesin omaa asiantuntemusta ja kasvustrategiaa. DSC:n tuoteportfolio koostuu hiilikuitu- ja lasikuituvahvisteisista komposiittituotteista, joita valmistetaan erityisesti tuulivoimateollisuudelle. DSC:llä on noin 90 työntekijää ja maaliskuussa 2018 päättyneen, vuoden 2017 tilikauden liikevaihto oli noin 19 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja liikevoitto lähes miljoona dollaria tappiollinen. Vuodesta 2015 tehdyt uudelleenorganisointitoimet ovat asteittain parantaneet DSC:n kannattavuutta ja nollatulos saavutettaneen vuonna 2019.

“Jatkamme määrätietoisesti Exel Compositesin kasvustrategian toimeenpanoa ja DSC:n yrityskauppa on merkittävä askel aidosti globaalin markkina-aseman luomisessa. Amerikka on Aasian jälkeen toiseksi suurin komposiittimarkkina maailmanlaajuisesti, arvossa ja kasvussa mitattuna. Euroopassa asemamme on vakiintunut ja Aasiassa vahvistunut vuonna 2017 hankitun Nanjing Jianhuin myötä, joten Amerikka oli puuttuva pilari globaalin markkina-aseman tavoitteessamme,” Exel Compositesin toimitusjohtaja Riku Kytömäki sanoo. “DSC istuu erittäin hyvin Exel Compositesin strategiaan. Se keskittyy samoihin nopeasti kasvaviin segmentteihin, erityisesti tuulivoimaan ja kuljetusvälineteollisuuteen, ja avaa uusia kanavia paikallisille markkinoille, mahdollistaen toimitukset Amerikan alueen sisällä. Yhdistetyt Exel Compositesin ja DSC:n tuoteportfoliot ovat houkuttelevampia ja mahdollistavat ristiin myynnin nykyisille ja uusille asiakkaille. Arvostamme DSC:n teknologista osaamista monella keskeisellä alueella. Näemme, että teknologinen asiantuntemus yhdessä muiden toisiaan täydentävien vahvuuksien kanssa parantavat yhteistä kilpailukykyämme ja mahdollistavat synergiaetuja muun muassa teknologian siirron ja hankintaketjun optimoinnin kautta asiakkaidemme lopulliseksi hyödyksi,” hän jatkaa.

DSC:n yrityskauppa tekee Exel Compositesista ainoan pultruusioyhtiön, jolla on merkittävä asema kaikilla kolmella suurella mantereella. Exel Compositesin tavoite on näin parantaa globaalin toimittajan asemaansa markkinoille. Rob Klawonn, Teijin Carbon American toimitusjohtaja, kommentoi yritysostoa ja sanoo: “DSC:n tullessa nyt osaksi Exel Composites-konsernia, Exelin globaalimpi markkina-asema sekä Teijinin kasvusuunnitelmat autoteollisuuden komposiittiratkaisujen toimittajana voivat johtaa keskinäiseen yhteistyöhön. Odotan mielenkiinnolla Exelin ja Teijinin välisten synergioiden kartoittamista useilla alueilla kuten kuljetusvälinealalla.”

Yrityskaupan velaton kokonaishankintahinta on arviolta 10 miljoonaa dollaria, josta 6 miljoonaa dollaria DSC:n liiketoiminnasta ja 4 miljoonaa dollaria käyttöpääomasta. Kauppa saataneen päätökseen toukokuun 2018 aikana. Yrityskauppa rahoitetaan uudella pitkäaikaisella lainalla.

Vantaalla, 23.4.2018

Exel Composites (www.exelcomposites.com) on johtava komposiittiteknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittituotteita ja -ratkaisuja vaativiin sovelluksiin. Exel Composites tarjoaa ylivertaisen asiakaskokemuksen jatkuvan innovaation, maailmanluokan operaatioiden sekä pitkäaikaisten kumppanuuksien avulla.

Liiketoiminnan perustana on itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja tuotekehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Compositesin toiminnassa. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n listalla.