Exel Composites Oyj:n tilinpäätöstiedote 2014

EXEL COMPOSITES OYJ     TILINPÄÄTÖSTIEDOTE         13.2.2015 klo 9.00                 1 (16)

Exel Composites Oyj:n tilinpäätöstiedote 2014

Q4 2104 lyhyesti
- Liikevaihto oli 21,1 miljoonaa euroa, kasvua 18,6 prosenttia edellisvuodesta (Q4/2013: 17,8 miljoonaa euroa)
- Liikevoitto parani 39,2 prosenttia 2,1 (1,5) miljoonaan euroon ja oli 9,8 (8,4) prosenttia liikevaihdosta. Vuoden 2013 neljännen neljänneksen liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 1,9 miljoonaa euroa eli 10,6 prosenttia liikevaihdosta
- Liiketoiminnasta kertynyt nettorahavirta oli positiivinen ja oli +3,8 (+2,9) miljoonaa euroa
- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,12 (0,07) euroa

1-12/2014 lyhyesti
- Liikevaihto kasvoi tilikauden aikana 79,3 miljoonaan euroon, kasvua 14,4 prosenttia edellisvuodesta (1-12/2013: 69,3 miljoonaa euroa)
- Liikevoitto parani 83,5 prosenttia 8,9 (4,8) miljoonaan euroon ja oli 11,2 (7,0) prosenttia liikevaihdosta
- Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli 9,4 (5,5) miljoonaa euroa eli 11,8 (8,0) prosenttia liikevaihdosta
- Liiketoiminnasta kertynyt nettorahavirta oli positiivinen ja oli +10,7 (+7,8) miljoonaa euroa
- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,48 (0,26) euroa
- Hallitus ehdottaa, että tilikaudelta 2014 maksetaan osinkoa 0,20 euroa osakkeelta

Näkymät vuodelle 2015
Markkina on stabiloitunut ja positiivisia merkkejä on nähtävillä yhtiön keskeisissä markkinasegmenteissä. Yleiseen talouskehitykseen liittyy kuitenkin edelleen epävarmuustekijöitä Yhtiö toteuttaa uutta strategiaansa vahvistamalla organisaatiota erityisesti myynnissä, tuotekehityksessä ja operaatioiden kehittämisessä sekä kasvattamalla kapasiteettiaan. Näiden toimenpiteiden arvioidaan heikentävän liikevoittoprosenttia vuonna 2015 vuoteen 2014 verrattuna, mutta luovan paremman pohjan yhtiön pitkän aikavälin kannattavalle kasvulle.

Toimitusjohtajan kommentit
Viimeinen vuosineljännes jatkui vahvana ja liikevaihto kasvoi 18,6 prosenttia edellisvuodesta. Suhteellisesti mitaten liikevaihto kasvoi nopeimmin Euroopan ulkopuolella viimeisellä neljänneksellä. Liikevoitto parani selvästi edellisvuodesta.

Vuosi 2014 oli hyvin menestyksekäs Exel Compositesille monessa suhteessa. Yhtiö pääsi takaisin kasvu-uralle, tulos parani merkittävästi ja liikevoittoprosentti palasi kaksinumeroiseksi luvuksi, organisaatiota vahvistettiin ja uusi strategia julkistettiin. Exel Composites on nopeasti kasvamassa aidosti globaaliksi komposiittialan yritykseksi, jolla on maailmanluokan operaatiot.

Konsernin liikevaihto ja liikevoitto kehittyivät hyvin positiivisesti läpi koko vuoden kasvaneen myynnin, toiminnan tehostamisen, tehokkaammin toimivan globaalin organisaation ja paremman kustannushallinnan myötä. Saadut tilaukset kasvoivat merkittävästi, liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli erittäin positiivinen vuoden lopussa ja liikevoitto parani yli 80 prosenttia edellisvuodesta. Absoluuttisesti mitaten myynti kasvoi eniten Euroopassa vuonna 2014.

Australian yksikön korjaavat toimenpiteet, kuten toimintamallin muutos sekä Brisbanen yksikön siirto Melbourneen on saatu päätökseen. Australian yksikön tulos ei ollut kuitenkaan tyydyttävä. Yhtiö on aloittanut lisätoimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi. Fokus Australiassa on myynnin kasvattamisessa.

Yhtiö on panostanut voimakkaasti kasvuun vahvistamalla organisaatiota erityisesti myynnissä, tuotekehityksessä ja operaatioiden kehittämisessä. Organisaatiorakenteita ja raportointilinjoja on muutettu One Exel –ajatusmallin mukaiseksi tavoitteena  globaalisti toimiva ja tehokkaampi organisaatio.

Yhtiö julkisti uuden kasvustrategian marraskuussa 2014. Se keskittyy kasvun nopeuttamiseen Kiinassa, laajentumiseen uusiin sovelluksiin ja markkinasegmentteihin, luomaan aidosti globaalin markkina-aseman sekä kasvamaan uusien teknologioiden avulla. Strategian mukaisesti Nanjingin yksikköä Kiinassa laajennetaan tavoitteena kaksinkertaistaa tuotantokapasiteetti. Laajennusprojektin arvioidaan valmistuvan vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Helmikuussa 2015 yhtiö teki päätöksen investoida toimintojensa laajentamiseen Itävallassa vastatakseen lisääntyneeseen kysyntään. Tämän investoinnin avulla Exel Composites on paremmassa asemassa palvellakseen asiakkaitaan Keski- ja Etelä-Euroopassa. Tavoitteena on yli kaksinkertaistaa tuotantokapasiteetti Itävallassa.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT, milj. euroa

Tulos/osake,laimennettu, euroa

Oma pääoma/osake, euroa

IFRS-raportointi

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti, jotka ovat samat kuin vuoden 2013 tilinpäätöksessä. Konserni on ottanut käyttöön 1.1.2014 mennessä voimaantulleet pakolliset IFRS-standardit, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta konsernin taloudelliseen asemaan.

Markkinaympäristö
Markkinakysyntä nousi vuoden 2014 neljännellä neljänneksellä. Kysyntä jatkoi elpymistä erityisesti telekommunikaatio-, kuljetusväline- sekä rakentaminen ja infrastruktuurimarkkinoilla.

Saadut tilaukset loka – joulukuu 2014
Saadut tilaukset kasvoivat neljännellä neljänneksellä 3,0 prosenttia 18,4 (17,9) miljoonaan euroon verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013.

Liikevaihtokatsaus loka – joulukuu 2014
Konsernin liikevaihto kasvoi 18,6 prosenttia 21,1 (17,8) miljoonaan euroon vuoden 2013 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Liikevaihto kasvoi suurimmalla maantieteellisellä alueella Euroopassa 10,6 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013. Liikevaihto kasvoi APAC-alueella 54,2 prosenttia ja Muu maailma –alueella 75,0 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Teollisten sovellusten liikevaihto kasvoi 22,3 prosenttia 13,7 (11,2) miljoonaan euroon verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013.

Rakentaminen ja infrastruktuuri -asiakastoimialan liikevaihto kasvoi 31,4 prosenttia 4,6 (3,5) miljoonaan euroon verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013.

Muut sovellukset -asiakastoimialan liikevaihto pieneni 12,9 prosenttia 2,7 (3,1) miljoonaan euroon verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013.Saadut tilaukset ja tilauskanta tammi – joulukuu 2014

Saadut tilaukset kasvoivat vuonna 2014 18,0 prosenttia 82,3 (69,8) miljoonaan euroon edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin tilauskanta kasvoi 12,8 (10,5) miljoonaan euroon 31.12.2014.

Liikevaihtokatsaus tammi – joulukuu 2014
Konsernin liikevaihto kasvoi 14,4 prosenttia 79,3 (69,3) miljoonaan euroon.

Liikevaihto kasvoi suurimmalla maantieteellisellä alueella Euroopassa 15,2 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2013. Liikevaihto kasvoi APAC-alueella 11,3 prosenttia ja Muu maailma -alueella 7,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Teollisten sovellusten liikevaihto kasvoi 16,7 prosenttia 47,5 (40,7) miljoonaan euroon.

Rakentaminen ja infrastruktuuri -asiakastoimialan liikevaihto kasvoi 10,0 prosenttia 17,4 (15,8) miljoonaan euroon.

Muut sovellukset -asiakastoimialan liikevaihto kasvoi 12,3 prosenttia 14,3 (12,8) miljoonaan euroon.

Liikevaihto maantieteellisen sijainnin mukaan

Yhteensä 21,1 17,8 18,5 79,3 69,3 14,4

Tuloskehitys

Loka – joulukuu 2014
Exel Compositesin tulos kehittyi positiivisesti loka – joulukuussa 2014 kasvaneen myynnin, tuottavuuden kasvun, toiminnan tehostamisen ja paremman kustannushallinnan myötä.

Konsernin liikevoitto loka – joulukuussa 2014 kasvoi 39,2 prosenttia 2,1 (1,5) miljoonaan euroon. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä loka – joulukuussa 2013 oli 1,9 miljoonaa euroa. Loka – joulukuussa 2014 ei kirjattu kertaluonteisia eriä.

Tammi – joulukuu 2014
Konsernin liikevoitto tammi – joulukuussa 2014 parani 83,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli 8,9 (4,8) miljoonaa euroa eli 11,2 (7,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto parani kasvaneen myynnin, tuottavuuden kasvun, toiminnan tehostamisen ja paremman kustannushallinnan myötä.

Konsernin liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä oli tilikaudella 2014 9,4 (5,5) miljoonaa euroa. Korjaavat toimenpiteet, kuten toimintamallin muutos sekä Brisbanen yksikön siirto Melbourneen on saatu päätökseen Australiassa. Australian yksikön tulos ei ollut kuitenkaan tyydyttävä vuonna 2014.  Tilikaudella 2014 kirjattiin -0,5 miljoonan euron arvonalennus Australian liiketoimintayksikön tulokseen. Lisäksi laskennallisia verosaamisia vähennettiin 0,4 miljoonaa euroa. Yhtiö on aloittanut lisätoimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi. Fokus on myynnin kasvattamisessa. Vuoden 2013 liikevoittoon sisältyy toimitusjohtajan vaihdoksesta ja Australian yksikön uudelleenjärjestelystä aiheutuneita kuluja yhteensä 0,7 miljoonaa euroa.

Emoyhtiön paikallisessa tilinpäätöksessä tehtiin Australian tytäryhtiöosakkeita koskeva 2,1 miljoonan suuruinen arvonalennuskirjaus (5,5 miljoonan euron arvonalennuskirjaus vuonna 2013). Tämän johdosta emoyhtiön tilikauden tulos oli 2,8 miljoonaa euroa ( -2,2 miljoonaa euroa vuonna 2013).

Konsernin nettorahoituskulut olivat 0,4 (0,3) miljoonaa euroa vuonna 2014. Konsernin tulos ennen veroja oli 8,5 (4,6) miljoonaa euroa ja tilikauden tulos verojen jälkeen 5,7 (3,1) miljoonaa euroa.

Rahoitusasema
Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli vahvasti positiivinen ja oli +10,7 (+7,8) miljoonaa euroa johtuen parantuneesta liikevoitosta. Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta ennen rahoitusta mutta investointien jälkeen oli 6,3 (5,0) miljoonaa euroa. Bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 4,4 (2,8) miljoonaa euroa. Lisäys johtui pääosin investoinneista tuotantolinjoihin ja kapasiteetin kasvattamiseen. Investoinnit rahoitettiin liiketoiminnasta kertyneellä rahavirralla. Tilikauden lopussa konsernin rahavarat olivat 8,2 (9,4) miljoonaa euroa. Käyttöomaisuuden poistot tilikauden aikana olivat 2,6 (2,7) miljoonaa euroa. Lisäksi kolmannella vuosineljänneksellä kirjattiin -0,5 miljoonan euron arvonalennus Australian liiketoimintayksikön tulokseen ja laskennallisia verosaamisia vähennettiin 0,4 miljoonaa euroa.

Konsernin taseen loppusumma tilikauden lopussa oli 52,4 (48,5) miljoonaa euroa. Korollista vierasta pääomaa oli 5,6 (12,9) miljoonaa euroa. Korolliset nettovelat olivat -2,6 (3,4) miljoonaa euroa.

Konsernin oma pääoma oli 29,7 (22,8) miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste 56,9 (47,2) prosenttia tilikauden lopussa. Nettovelkaantumisaste oli -8,7 (15,0) prosenttia.

Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,48 (0,26) euroa. Sijoitetun pääoman tuotto vuonna 2014 oli 25,2 (13,0) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 21,7 (11,3) prosenttia.

Konserni ei jakanut osinkoa tilikaudelta 2013.

Liiketoiminnan kehittäminen ja strategian implementointi
Exel Compositesin hallitus hyväksyi uuden vision, strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet marraskuussa 2014. Uusi visio on seuraava: Exel Composites on ketterä ja innovatiivinen globaali komposiittiyhtiö, jonka maailmanluokan operaatiot takaavat ylivertaisen asiakaskokemuksen.

Yhtiön uusi kasvustrategia keskittyy kasvun nopeuttamiseen Kiinassa, laajentumiseen uusiin sovelluksiin ja markkinasegmentteihin, luomaan aidosti globaalin markkina-aseman sekä kasvamaan uusien teknologioiden avulla. Yhtiö jatkaa maailmanluokan operaatioiden kehittämistä erottuakseen kilpailijoista. Yritysostoja suunnitellaan kasvun nopeuttamiseksi sekä markkina- ja teknologiapeiton laajentamiseksi.

Uudet taloudelliset tavoitteet heijastavat uutta kasvustrategiaa:

Kasvu: Liikevaihdon kasvu 2x keskimääräinen markkinakasvu
Kannattavuus: Liikevoittoprosentti yli 10 prosenttia liikevaihdosta
Pääoman käytön tehokkuus: Sijoitetun pääoman tuottoprosentti yli 20 prosenttia

Taloudelliset tavoitteet arvioidaan suhdannekierron yli. Yritysostot vaikuttavat yleisiin kasvu- ja kannattavuustavoitteisiin.

Exel Composites pyrkii jakamaan vuosittain osinkona noin 40 prosenttia nettotuloksesta sikäli kun yhtiön kulloinenkin taloudellinen tilanne ja kasvumahdollisuudet sen sallivat.

Uuden kasvustrategian mukaisesti tehtiin joulukuussa 2014 päätös toimintojen laajentamisesta Nanjingissa Kiinassa vastataksemme kasvaneeseen kysyntään. Tavoitteena on kaksinkertaistaa Nanjingin yksikön tuotantokapasiteetti. Laajennusprojekti aloitetaan vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen aikana ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Tutkimus ja kehitys
Tutkimus- ja kehitysmenot olivat 1,8 (1,5) miljoonaa euroa eli 2,3 (2,2) prosenttia liikevaihdosta. Keskeiset projektit liittyivät uusien tuotteiden ja asiakassovellusten kehittämiseen. Erikoislaminaattien tuotanto ajettiin käyntiin Mäntyharjun tehtaalla.

Osake ja osakekurssi
Exel Compositesin osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä Teollisuustuotteet ja palvelut –toimialaluokassa pienten yhtiöiden sarjassa.

Joulukuun 2014 lopussa yhtiön osakepääoma oli 2 141 431,74 euroa ja osakkeita oli 11 896 843 kappaletta, jokainen kirjanpidolliselta vasta-arvoltaan 0,18 euroa. Yhtiön osakepääoma ei muuttunut tilikauden aikana. Osakelajeja on yksi ja osakkeet ovat Suomen lain mukaisesti vapaita.

Exel Composites ei omistanut omia osakkeita katsauskauden aikana.

Yhtiön osakkeen ylin kurssi oli tilikauden aikana 8,80 (6,70) euroa, alin kurssi 5,56 (5,10) euroa ja päätöskurssi 8,39 (5,75) euroa. Tilikauden keskikurssi oli 6,42 (6,18) euroa.

Osakkeen kokonaistuotto vuonna 2014 oli 46 (11) prosenttia.

Osakkeita vaihdettiin tilikauden aikana 5 836 969 (2 022 018) kappaletta, mikä vastaa 49,1 (17,0) prosenttia keskimääräisestä osakemäärästä. Osakekannan markkina-arvo tilikauden päätöskurssilla oli 99,8 (68,4) miljoonaa euroa.

Osakkeenomistajat ja ilmoitukset
Exel Compositesilla oli 2 686 (2 752) osakkeenomistajaa 31.12.2014. Tietoja osakkeenomistajista on nähtävillä yhtiön verkkopalvelussa osoitteessa www.exelcomposites.com.

31.12.2014 toimitusjohtaja ja hallitus omistivat joko suoraan tai epäsuoraan 0,24 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

Exel Compositesin suurin omistaja 31.12.2014 oli Skandinaviska Enskilda Banken AB (hallintarekisteri), jonka omistusosuus oli 20,9 prosenttia. Muita merkittäviä omistajia olivat Nordea Pankki Suomi Oyj 9,9 prosenttia (hallintarekisteri), Sijoitusrahasto Nordea Fennia 5,1 prosenttia, Sijoitusrahasto Danske Suomi kasvuosake 4,1 prosenttia ja Fondita Nordic Micro Cap sijoitusrahasto 3,8 prosenttia.

Exel Compositesille tehtiin seitsemän liputusilmoitusta tilikauden aikana.

13.2.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan Nordstjernan AB:n omistusosuus Exel Compositesin osakkeista ja äänimäärästä oli alittanut 15 prosentin rajan. Nordstjernan AB:n omistus laski 13.2.2014 tehtyjen osakekauppojen johdosta 2 656 506 osakkeesta (22,3 prosenttia) 1 656 506 osakkeeseen, joka vastasi 13,9 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

14.2.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan Lannebo Fonder AB:n omistusosuus Exel Composites Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä oli ylittänyt 5 prosentin rajan. Lannebo Fonder AB:n omistus on 13.2.2014 tehtyjen osakekauppojen johdosta 1 000 000 osaketta, joka vastasi 8,4 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

7.5.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen oli 7.5.2014 toteutuneella osakekaupalla myynyt kaikki omistamansa 639 400 Exel Composites Oyj:n osaketta, mikä vastasi 5,37 prosenttia yhtiön osake- ja äänimäärästä.

10.6.2014 Exel Composites vastaanotti  liputusilmoituksen, jonka mukaan Nordstjernan AB oli 9.6.2014 toteutuneella osakekaupalla myynyt kaikki omistamansa 1 656 506 Exel Composites Oyj:n osaketta, mikä vastasi 13,9 prosenttia yhtiön osake- ja äänimäärästä.

10.6.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolagin omistusosuus Exel Composites Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä oli ylittänyt 5 prosentin rajan. Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolagin omistus oli 9.6.2014 tehtyjen osakekauppojen johdosta 847  098 osaketta, joka vastasi 7,12 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

10.6.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan OP-Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimien sijoitusrahastojen omistusosuus Exel Composites Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä oli ylittänyt 5 prosentin rajan. OP-Rahastoyhtiö Oy:n hallinnoimien sijoitusrahastojen yhteenlaskettu omistusosuus oli 9.6.2014 tehtyjen osakekauppojen johdosta 889 551 osaketta joka vastasi 7,48 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

6.11.2014 Exel Composites vastaanotti liputusilmoituksen, jonka mukaan Evli Pankki Oyj:n omistusosuus Exel Composites Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä oli ylittänyt 5 prosentin rajan. Evli Pankki Oyj:n omistus kasvoi 4.11.2014 tehtyjen osakekauppojen johdosta 603 118 osakkeeseen, joka vastasi 5,07 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

Merkittävät lähipiiritapahtumat
Konsernin lähipiiriin kuuluvat sen hallitus, toimitusjohtaja ja konsernin johtoryhmä. Konsernilla ja sen lähipiiriin kuuluvilla henkilöillä ei ollut tilikaudella olennaisia keskinäisiä liiketoimia.

Organisaatio ja henkilöstö
Exel Composites –konsernin palveluksessa 31.12.2014 oli yhteensä 456 (408) henkilöä, joista 205 (198) kotimaassa ja 251 (210) ulkomailla. Keskimääräinen henkilöstömäärä tilikauden aikana oli 433 (427).

Konsernin toimintatapojen harmonisointia jatkettiin. Tavoitteena on saumaton yhteistyö yksiköiden välillä synergioiden ja tuottavuuden edistämiseksi sekä parhaiden käytänteiden ja tehokkaiden liiketoimintaprosessien käyttöönottamiseksi. Vuonna 2014 keskityttiin tuotannon nopeuden ja saannon nostoon.

Globaalien funktioiden rakentaminen ja vahvistaminen jatkui vuonna 2014. Uusi globaali myyntiorganisaatiorakenne otettiin käyttöön, missä myynti ei ole enää tehdaskohtainen vaan perustuu maantieteellisiin alueisiin. Myyntihenkilöstö myy kaikkia konsernin tuotteita riippumatta asemapaikastaan.

Konserninlaajuisia käytäntöjä tukevat globaalit toiminnanohjausjärjestelmämme sekä asiakkuudenhallintaohjelmamme, mitkä ovat käytössä konsernin kaikissa yksiköissä. Loppuvuonna tehtiin päätös toiminnanohjausjärjestelmän uusimisesta pohjautuen harmonisoituihin prosesseihin.

Ympäristö, terveys ja turvallisuus
Konserni kiinnittää edelleen vakavaa huomiota kansallisten ja kansainvälisten lainsäädännöllisten vaatimusten täyttämiseen ja turvallisen ympäristön turvaamiseen työntekijöillemme ja naapurustolle kaikissa yksiköissämme. Exel Compositesilla on merkittävä rooli erilaisissa teollisuusyhdistyksissä kuten EuCIA:ssa (European Composites Industry Association). Näin varmistamme sen, että hallussamme on viimeisin tieto ympäristöasioissa mukaan lukien ympäristöteknologian uutuudet ja uudet määräykset.

Erityistä huomiota kiinnitettiin työterveyteen ja –turvallisuuteen vuonna 2014. Työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmä OHSAS 18001 –sertifiointiprosessia jatkettiin kaikissa konsernin yksiköissä. ISO 14001 –ympäristönhallintajärjestelmän käytäntöjä noudatetaan kaikissa konsernin yksiköissä.

Palkitseminen
Koko Exel Compositesin henkilöstö on tulospalkkauksen piirissä. Toimihenkilöillä on kuukausipalkka sekä vuosibonus, joka on sidottu vuosittain sovittujen tavoitteiden saavuttamiseen painottaen kasvua ja kannattavuutta. Työntekijät ovat myös tulospalkkion piirissä. Palkkio maksetaan pääosin työn tuottavuuden perusteella.

Konsernilla on yhtiön toimitusjohtajalle, johtoryhmälle ja valituille avainhenkilöille suunnattuja pitkäaikaisia kannustusohjelmia. Ohjelmien tarkoitus on yhdistää omistajien ja johdon tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi, sitouttaa johto yhtiöön ja tarjota johdolle kilpailukykyinen palkkiojärjestelmä, joka perustuu yhtiön osakkeiden omistukseen. Hallitus vahvistaa ohjelman vuosittain.

Helmikuussa 2014 Exel Composites Oyj:n hallitus hyväksyi uuden kannustinjärjestelmän yhtiön avainhenkilöille. Järjestelmä perustuu pitkäaikaiseen rahamääräiseen kannustusohjelmaan, ja se on suunnattu noin 20 avainhenkilölle ansaintajaksolla 2014 − 2016. Konsernin toimitusjohtaja ja johtoryhmän jäsenet kuuluvat uuden kannustinohjelman piiriin.

Vuoden 2014 järjestelmässä on yksi ansaintajakso, kalenterivuodet 2014 − 2016. Järjestelmän mahdollinen rahamääräinen palkkio perustuu konsernin kumulatiiviseen taloudelliseen tulokseen (Economic Profit) ja yhtiön osakkeen kokonaistuottoon (Total Shareholder Return, TSR). Mahdollinen palkkio maksetaan vuonna 2017. Ansaintajakson 2014 – 2016 perusteella maksettava enimmäispalkkio on enintään miljoona euroa.

Ollakseen oikeutettu palkkioon osallistujan tulee olla konsernin palveluksessa eikä olla irtisanoutunut palkkion maksamisen hetkellä muun kuin eläkkeelle siirtymisen vuoksi, mikäli hallitus ei toisin päätä.

Ohjelmien kustannukset kirjataan liiketoiminnan kuluihin vaikutusaikanaan suoriteperiaatteella IFRS 2 -standardin mukaisesti.

Corporate Governance
Exel Composites julkaisee selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä tilikaudelta 2014. Sen laadinnassa on noudatettu Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin kohtaa 54 sekä Suomen osakeyhtiölain § 2 kohtaa 6. Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä julkaistaan erillään hallituksen toimintakertomuksesta. Lisätietoja Exel Compositesin hallinto- ja ohjausjärjestelmästä on saatavilla yhtiön verkkopalvelusta osoitteesta www.exelcomposites.com.

Vuoden 2014 varsinaisen yhtiökokouksen päätökset
Exel Composites Oyj:n 27.3.2014 pidetty varsinainen yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen siitä, että tilikaudelta 2013 ei makseta osinkoa.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 600 000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhtiön omalla vapaalla pääomalla. Valtuutus on voimassa 30.6.2015 saakka.

Hallitus ja tilintarkastajat
Varsinainen yhtiökokous valitsi 27.3.2014 Heikki Hiltusen, Peter Hofvenstamin, Göran Jönssonin ja Reima Kerttulan jatkamaan hallituksessa. Kerstin Lindell nimitettiin uudeksi hallituksen jäseneksi koska Heikki Mairinoja ei ollut enää käytettävissä uudelleenvalintaan. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Peter Hofvenstam.

Vuonna 2014 hallitus kokoontui 9 kertaa. Hallituksen jäsenten keskimääräinen osallistumisprosentti kokouksiin oli 98 prosenttia. Hallitukselle maksettiin palkkioita yhteensä 141 (163) tuhatta euroa vuodelta 2014.

Hallitus on suorittanut hallinnointikoodin suosituksen 15 mukaisesti hallituksen jäsenten riippumattomuusarvioinnin suhteessa yhtiöön huhtikuun 2014 kokouksessa. Heikki Hiltunen, Reima Kerttula ja Kerstin Lindell ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista. Peter Hofvenstam oli tuolloin riippumaton yhtiöstä, mutta Nordstjernan AB:n varatoimitusjohtajana hän ei ollut riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista 10.6.2014 asti. Göran Jönsson on riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista, mutta hän ei ole riippumaton yhtiöstä, sillä hän on yhtiön entinen toimitusjohtaja. Hallitus on listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä annetun riippumattomuussuosituksen mukainen.

Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous on nimittänyt yhtiölle osakkeenomistajien nimitystoimikunnan, joka tekee esityksen yhtiökokoukselle seuraavan vuoden hallituksen jäsenistä sekä heidän palkkioistaan. Nimitystoimikuntaan kuuluivat hallituksen puheenjohtaja sekä neljän suurimman osakkeenomistajan valitsemat henkilöt 1.11.2014 omistajaluettelon mukaan. Nimitystoimikuntaan kuuluivat vuonna 2014 Jari Kivihuhta (Nordea Pankki Suomi Oyj) puheenjohtajana, Tuomas Virtala (Danske Capital Finland), Magnus von Knorring (Fondita Funds Management), Karri Alameri (OP Ryhmä), ja hallituksen puheenjohtaja Peter Hofvenstam asiantuntijajäsenenä. Toimikunta on kokoontunut 4 kertaa.

Vuoden 2014 varsinainen yhtiökokous valitsi KHT-yhteisö Ernst & Young Oy:n päävastuullisena tilintarkastajana KHT Juha Hilmola yhtiön tilintarkastajaksi.

Konsernin tilintarkastuspalkkiot olivat 163 (176) tuhatta euroa. Muita tilintarkastusyhteisön suorittamia palveluja ostettiin 51 (71) tuhannella eurolla.

Muutokset konsernin johdossa
Riku Kytömäki nimitettiin Exel Compositesin uudeksi toimitusjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi 2.1.2014 alkaen.

Tiina Hiltunen nimitettiin henkilöstöjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi 1.8.2014 alkaen.

Riskit ja epävarmuustekijät
Merkittävimmät lähiajan liiketoimintariskit koskevat yleistä taloudellista kehitystä, valtiovallan sääntelyä ja talouskriisiä euroalueella sekä markkinakysyntää. Jatkuva alhainen kysyntä Australian markkinoilla saattaa vaatia lisätoimenpiteitä, jotka voivat vaikuttaa kannattavuuteen. Mahdollisilla epävarmuustekijöillä Venäjän ja Itä-Euroopan markkinoilla on rajoitettu suora vaikutus Exel Compositesiin.

Raaka-aine- ja energiakustannusten nousu ja muut hinnannousut saattavat vaikuttaa kannattavuuteen negatiivisesti edelleen. Euroopan komission päättämät kiinalaiseen lasikuituun kohdistuvat uudet polkumyyntitullit saattavat vaikuttaa tulokseen negatiivisesti kohonneiden raaka-ainekustannusten muodossa. Valuuttakurssivaihteluilla, hintakilpailulla ja vaihtoehtoisilla kilpailevilla materiaaleilla saattaa myös olla negatiivinen tulosvaikutus. Pankkirahoituksen saatavuus ja hinta saattavat vaikuttaa kysyntään edelleen ja näin kasvattaa luottotappioriskiä.

IFRS-raportoinnin käyttöönotto
Kaikkia 31.12.2014 voimassa olleita IFRS-standardeja sekä niihin liittyviä SIC- ja IFRIC –tulkintoja, jotka koskevat Exel Compositesin liiketoimintaa, on sovellettu laadittaessa vuoden 2014 tilinpäätöstä ja vertailutietoja vuodelta 2013. IFRS-standardeilla, joihin Suomen osakeyhtiölaissa sekä siihen liittyvissä säädöksissä viitataan, tarkoitetaan standardeja ja niiden tulkintoja, jotka on otettu käyttöön EU:n säädöksessä (EC) No 1606/2002. Konsernitilinpäätöksen liitetiedot on laadittu myös Suomen kirjanpito- ja osakeyhtiölakien mukaisesti.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
Mikko Kettunen, 38, on nimitetty 13.1.2015 talous- ja hallintojohtajaksi (SVP, CFO) ja Exel Compositesin johtoryhmän jäseneksi 7.4.2015 alkaen. Mikko Kettunen seuraa tehtävässään Ilkka Silvantoa, 63, joka on nimitetty strategisista  projekteista vastaavaksi johtajaksi (SVP, Strategic Projects) 7.4 2015 alkaen. Hän jatkaa johtoryhmän jäsenenä ja raportoi edelleen suoraan toimitusjohtajalle.

Exel Composites Oyj:n hallitus on hyväksynyt uuden kannustinjärjestelmän yhtiön avainhenkilöille 12.2.2015. Uuden järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja johdon tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi, sitouttaa johto yhtiöön ja tarjota johdolle kilpailukykyinen palkkiojärjestelmä. Uusi järjestelmä perustuu pitkäaikaiseen rahamääräiseen kannustusohjelmaan, ja se on suunnattu noin 25 avainhenkilölle ansaintajaksolla 2015 − 2017. Konsernin toimitusjohtaja ja johtoryhmän jäsenet kuuluvat uuden kannustinohjelman piiriin.

Uudessa järjestelmässä on yksi ansaintajakso, kalenterivuodet 2015 − 2017. Järjestelmän mahdollinen rahamääräinen palkkio ansaintajaksolta 2015 – 2017 perustuu konsernin kumulatiiviseen taloudelliseen tulokseen (Economic Profit) ja yhtiön osakkeen kokonaistuottoon.

Mahdollinen palkkio ansaintajaksolta 2015 – 2017 maksetaan vuonna 2018. Ollakseen oikeutettu palkkioon osallistujan tulee olla konsernin palveluksessa eikä olla irtisanoutunut palkkion maksamisen hetkellä muun kuin eläkkeelle siirtymisen vuoksi.

Ansaintajakson 2015 – 2017 perusteella maksettava enimmäispalkkio on enintään 1,5 miljoonaa euroa.

Exel Composites Oyj:n hallitus on 12.2.2015 tehnyt päätöksen toimintojen laajentamisesta Itävallassa vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Tämän investoinnin avulla Exel Composites on paremmassa asemassa palvellakseen asiakkaitaan Keski- ja Etelä-Euroopassa. Tavoitteena on yli kaksinkertaistaa tuotantokapasiteetti Itävallassa. Projektin kokonaiskustannusarvio on 8 miljoonaa euroa. Laajennusprojekti aloitetaan vuoden 2015 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ja sen arvioidaan päättyvän vuoden 2016 toisen vuosipuoliskon aikana.

Näkymät vuodelle 2015
Markkina on stabiloitunut ja positiivisia merkkejä on nähtävillä yhtiön keskeisissä markkinasegmenteissä. Yleiseen talouskehitykseen liittyy kuitenkin edelleen epävarmuustekijöitä. Yhtiö toteuttaa uutta strategiaansa vahvistamalla organisaatiota erityisesti myynnissä, tuotekehityksessä ja operaatioiden kehittämisessä sekä kasvattamalla kapasiteettiaan. Näiden toimenpiteiden arvioidaan heikentävänliikevoittoprosenttia vuonna 2015 vuoteen 2014 verrattuna, mutta luovan paremman pohjan yhtiön pitkän aikavälin kannattavalle kasvulle.

Hallituksen esitys osingonjaosta
Vuosittain osinkona jaetaan noin 40 prosenttia nettotuloksesta sikäli kun yhtiön kulloinenkin taloudellinen tilanne ja kasvumahdollisuudet sen sallivat.

Tilikauden lopussa Exel Composites Oyj:n voitonjakokelpoiset varat olivat 13 551 tuhatta euroa, josta tilikauden voitto on 2 781 tuhatta euroa.

Konsernin taloudellinen tilanne on vahva. Hallitus on päättänyt esittää yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2014 maksettaisiin osinkoa 0,20 (0,00) euroa osakkeelta, jolloin osinkosuhde olisi 41,7 prosenttia.

Esitys perustuu hallituksen tekemään arvioon konsernin taloudellisesta tilanteesta ja kyvystä vastata sitoumuksiinsa sekä konsernin tulevaisuuden näkymiin ja investointitarpeisiin. Hallitus pitää esitystä osingonjaosta tasapainoisena ottaen huomioon tulevaisuuden näkymät, investointitarpeet ja konsernin olemassa olevat riskit.

Hallitus on päättänyt ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle osingonmaksun täsmäytyspäiväksi 30.3.2015. Mikäli yhtiökokous hyväksyy ehdotuksen, maksetaan osinko osakkaille 8.4.2015.

Varsinainen yhtiökokous
Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina 26.3.2015 klo 10.30 alkaen Scandic Marina Congress Centerissä osoitteessa Katajanokanlaituri 7, Helsinki.

Taloudelliset tiedotteet vuonna 2015
Vuoden 2015 vuosikertomus julkaistaan yhtiön verkkopalvelussa torstaina 5.3.2015 osoitteessa www.exelcomposites.com.

Vuoden 2015 osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta julkaistaan 6.5.2015, tammi-kesäkuulta 24.7.2015 ja tammi-syyskuulta 23.10.2015.

Tiedotustilaisuus

Exel Composites järjestää tänään perjantaina 13.2.2015 tilinpäätöstä käsittelevän tiedotustilaisuuden analyytikoille ja lehdistölle kello 12.30 Scandic Hotel Simonkentän Tapiola-kabinetissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki.

Tulevaisuutta koskevat arviot
Tähän tiedotteeseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneisiin asioihin liittyvät kannanotot ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi yleisestä talouskehityksestä ja markkinatilanteesta esitetyt näkemykset. Myös yhtiön kasvua, kehitystä ja kannattavuutta koskevat odotukset ja lausumat sisältävät tulevaisuuteen liittyviä arvioita. Tässä yhteydessä käytetään esimerkiksi sanoja odottaa, arvioida ja ennakoida.

Esitetyt arviot ja lausumat perustuvat tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin sekä tällä hetkellä tiedossa oleviin seikkoihin. Ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä joiden toteutuessa yhtiön tulokset voivat poiketa huomattavasti odotuksista.

Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Exel Composites ei sitoudu päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevvaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen lainmukainen velvollisuus.

Vantaalla 13.2.2015

Exel Composites Oyj:n hallitus

Lisätietoja
Toimitusjohtaja Riku Kytömäki, Exel Composites Oyj, puh. 050 511 8288 tai email riku.kytomaki@exelcomposites.com
Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj, puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exelcomposites.com

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Exel Composites (www.exelcomposites.com) on johtava komposiittiteknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittituotteita ja -ratkaisuja vaativiin sovelluksiin. Exel Composites tarjoaa ylivertaisen asiakaskokemuksen jatkuvan innovaation, maailmanluokan operaatioiden sekä pitkäaikaisten kumppanuuksien avulla.

Liiketoiminnan perustana on itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja tuotekehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Compositesin toiminnassa. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n listalla.

Tilinpäätöslyhennelmä ja liitetiedot 1.1. – 31.12.2014

Laatimisperiaatteet:
Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 osavuosikatsaukset –standardin mukaisesti. Tilinpäätöstiedotteessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä. Tunnuslukujen laskentaperiaatteet ja niiden kaavat ovat ennallaan, ja ne on esitetty tilinpäätöksessä 2014.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Exel Composites Oyj:n johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat osavuosikatsaushetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätös on tilintarkastettu ja tilintarkastuskertomus on annettu.

LYHENNETTY LAAJA KONSERNITULOSLASKELMA, tuhatta euroa

85,6

Tuloverot -542 -705 23,1 -2 754 -1 477 -86,5

Tilikauden tulos 1 466 790 85,6 5 702 3 080 85,1