Exel Composites Oyj:n tilinpäätöstiedote 2019: “Kannattavuus parani merkittävästi”

EXEL COMPOSITES OYJ                 TILINPÄÄTÖSTIEDOTE             18.2.2020 klo 9.00

Q4 2019 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 8,7 prosenttia 31,7 miljoonaan euroon (Q4 2018: 29,1).
  • Liikevaihto laski -0,5 prosenttia 26,6 miljoonaan euroon (26,7).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 1,3 miljoonaan euroon (0,8) ja oli 4,9 prosenttia liikevaihdosta (2,9).
  • Liikevoitto kasvoi 1,1 miljoonaan euroon (-1,2) ja oli 4,1 prosenttia liikevaihdosta (-4,5).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 3,5 miljoonaa euroa (0,5).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (-0,14).

Q1-Q4 2019 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 9,9 prosenttia 110,7 miljoonaan euroon (Q1-Q4 2018: 100,8).
  • Liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia 103,8 miljoonaan euroon (96,6).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 7,2 miljoonaan euroon (5,0) ja oli 6,9 prosenttia liikevaihdosta (5,2).
  • Liikevoitto kasvoi 5,1 miljoonaan euroon (2,2) ja oli 4,9 prosenttia liikevaihdosta (2,3).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 9,0 miljoonaa euroa (0,9).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,20 euroa (0,03).

Osingonjakoesitys

Hallitus ehdottaa, että tilikaudelta 2019 maksetaan osinkoa 0,18 euroa (0,18) osakkeelta.

Ohjeistus koko vuodelle 2020

Exel Composites arvioi, että vuoden 2020 liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvavat vuodesta 2019.

Exel Compositesilla on tuotantoa Nanjingissa, Kiinassa. Koronavirusepidemia on pitkittänyt tuotannon ylösajoa täyteen kapasiteettiin kiinalaisen uuden vuoden jälkeen. Tämä vaikuttaa tuotantovolyymeihin Kiinassa vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Tällä hetkellä on liian aikaista arvioida epidemian leviämisen vaikutuksia Exel Compositesin liiketoimintaan ja taloudelliseen tulokseen.

2019 oli Exel Compositesille kannattavan kasvun vuosi. Liikevaihto jatkoi kasvuaan vuonna 2019 saatujen tilausten kasvun siivittämänä. Rakentaminen & Infrastruktuuri -liiketoimintasegmentti ja nimenomaisesti siihen sisältyvä tuulivoima-toimiala kasvattivat liikevaihtoa. Tuulivoima on kasvava markkina ja siitä on nopeasti tullut Exelin suurin asiakastoimiala. Muut sovellukset- asiakassegmentin liikevaihto kehittyi hyvin vuonna 2019 puolustusvälinesovellusten kasvun myötä. Exelillä on pitkä kokemus puolustusvälinealalle kehitettävistä tuotteista kuten naamioverkkojen tukivarsista. Teolliset sovellukset- asiakassegmentin liikevaihto sen sijaan laski johtuen pääasiassa telekommunikaation alhaisemmista volyymeista.

Vuoden 2019 neljännellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski hieman saatujen tilausten kasvusta huolimatta. Liikevaihdon kasvu tuulivoimassa, kuljetusvälineissä ja puolustusvälineissä ei aivan riittänyt kompensoimaan laskua telekommunikaatio- sekä rakennus- ja infrastruktuuritoimialoilla.

Maantieteellisesti katsottuna liikevaihto kasvoi vuonna 2019 Muu maailma- alueella Exelin Euroopan ja Kiinan yksiköiden lisääntyneen Pohjois-Amerikan viennin tukemana. Liikevaihto Aasian-Tyynenmeren sekä Euroopan alueilla oli noin edellisvuoden tasolla. Neljännellä vuosineljänneksellä liikevaihdon kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella ei riittänyt korvaamaan laskua Pohjois-Amerikassa, jonka liikevaihtoon vaikutti negatiivisesti tuulivoimavolyymien vaihtelu.

Oikaistu liikevoitto parani merkittävästi vuonna 2019 pääasiassa tuulivoima-alan kannattavan kasvun sekä konsernin kustannussäästöohjelman johdosta. Säästöohjelma saatiin päätökseen vuonna 2019 suunnitelmien mukaan. Ohjelmalle alun perin asetettu tavoite oli saavuttaa yhteensä kolmen miljoonan euron säästöt vuonna 2020. Vuonna 2019 kustannussäästöohjelmalla oli jo noin 2 miljoonan euron positiivinen vaikutus konsernin kannattavuuteen. Ohjelman kokonaiskannattavuusvaikutus vuonna 2020 tulee olemaan yhteensä noin 3 miljoonaa euroa vuoden 2018 kustannusrakenteeseen verrattuna. Tärkeimmät ohjelman puitteissa toteutetut toimenpiteet olivat tuotantolaitoksen sulkeminen Saksassa, parannukset Exel USA:n kulurakenteessa sekä tuotannon tehostustoimet ja synergiasäästöt Kiinassa.

Toimenpiteet Exel USA:n kannattavuuden parantamiseksi etenivät, mutta tulos ei kääntynyt positiiviseksi vielä vuonna 2019. Siinä missä kustannusrakenteen muutokset paransivat kannattavuutta, edellisvuotta alhaisempien volyymien vaikutus oli päinvastainen. Vuoden 2019 aikana tehty kustannusrakenteen ja organisaation tehostaminen antaa kuitenkin Exel USA:lle hyvät lähtökohdat vuoteen 2020.

Vuonna 2019 Exel Composites päätti laajentaa toimintaansa investoimalla uuteen tuotantolaitokseen Itävallassa. Vanhan tuotantolaitoksen kapasiteetti on rajoittanut kasvua Keski-Euroopassa ja merkittävä lisäkapasiteetti parantaa Exelin kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin. Uuden tuotantolaitoksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 loppuun mennessä.

Exel on johtava toimija komposiittialalla ja pultruusioyhtiöistä ainoa, jolla on toimintaa kaikilla päämarkkinoilla. Kiinnostus komposiittimateriaaleja kohtaan kasvaa ja globaalit megatrendit kuten kaupungistuminen, kestävä kehitys sekä elinkaarikustannusten hallinta lisäävät komposiittien kysyntää. Esimerkiksi energiatehokkuusvaatimusten kasvun kuljetusvälineteollisuudessa ja ruostumattomien materiaalien yleistymisen rakennusteollisuudessa arvioidaan lisäävän komposiittien käyttöä. Komposiittimarkkinoiden odotetaan kasvavan 2-5 prosentin vuosivauhtia vuosina 2018-2023, eniten Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Exelin tavoitteena on hyödyntää näitä trendejä tarjoamalla asiakkaillemme kysyntään vastaavia, houkuttelevia tuotteita.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

Tuhatta euroa 1.10.-31.12. 2019 1.10.-31.12. 2018 Muutos, % 1.1.-31.12. 2019 1.1.-31.12. 2018 Muutos, %
Saadut tilaukset 31 650 29 108 8,7 110 693 100 757 9,9
Tilauskanta 1) 30 391 23 685 28,3 30 391 23 685 28,3
Liikevaihto 26 585 26 711 -0,5 103 784 96 608 7,4
Liikevoitto 1 085 -1 194 190,8 5 087 2 217 129,5
% liikevaihdosta 4,1 -4,5   4,9 2,3
Oikaistu liikevoitto 2) 1 300 768 69,3 7 160 5 017 42,7
% liikevaihdosta 4,9 2,9   6,9 5,2
Katsauskauden tulos 364 -1 606 122,7 2 397 386 520,3
Liiketoiminnan nettorahavirta 3), 4) 3 502 534 556,3 9 030 868 940,3
Sijoitetun pääoman tuotto, % 6,9 -8,3   8,6 4,4
Velkaantumisaste, % 3) 114,9 96,3   114,9 96,3
Tulos/osake, euroa 0,03 -0,14   0,20 0,03
Oma pääoma/osake, euroa 2,2 2,2 2,0 2,2 2,2 2,0
Henkilöstö keskimäärin 656 677 -3,2 660 647 1,9
Henkilöstö kauden lopussa 648 675 -4,0 648 675 -4,0

1) Tilanne kauden lopussa.
2) Pois lukien merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuten muun muassa uudelleenjärjestelykulut, arvonalentumistappiot ja niiden peruutukset, sekä liiketoimintojen suunniteltuun tai toteutuneeseen hankintaan tai myyntiin liittyvät kulut.
3) Exel Composites Oyj on soveltanut IFRS16 -standardia 1.1.2019 lähtien ja noudattanut mallia, jossa vertailutietoja ei oikaista. Vertailukelpoisen nettovelkaantumisasteen, olettaen että IFRS-16 standardia ei olisi sovellettu, arvioidaan olleen 96,7 prosenttia (96,3).
4) IFRS16 standardin mukaan vuokramaksut on esitetty rahavirtalaskelmalla rahoituksen nettorahavirrassa. Q4:lla tämän vaikutus liiketoiminnan nettorahavirtaan oli 350 tuhatta euroa, H2:llä 651 tuhatta euroa ja koko vuonna 2019 1 196 tuhatta euroa.

Tulosjulkistusajankohdat ja varsinainen yhtiökokous vuonna 2020

Exel Composites julkaisee seuraavat taloudelliset katsaukset vuonna 2020:

• Tilinpäätöstiedote vuodelta 2019: 18.2.2020
  • Liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu: 6.5.2020
  • Puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu: 21.7.2020
  • Liiketoimintakatsaus tammi-syyskuu: 30.10.2020

Vuositilinpäätös, selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä palkka- ja palkkioselvitys vuodelta 2019 julkaistaan 28.2.2020 sähköisessä muodossa yhtiön verkkosivuilla www.exelcomposites.com.

Varsinainen yhtiökokous pidetään perjantaina maaliskuun 20. päivänä 2020 kello 10:00 Radisson Blu Royal Hotellissa osoitteessa Runeberginkatu 2, Helsinki.

Tiedotustilaisuus

Exel Composites Oyj järjestää tilinpäätöstiedotetta käsittelevän tiedotustilaisuuden tiistaina 18.2.2020 klo 12:30 Nasdaq Helsinki Pörssitalon Lehteri-kabinetissa osoitteessa Fabianinkatu 14, Helsinki (ilmoittautuminen Nasdaqin vastaanotossa 2. kerros).

Exel Compositesin tilinpäätöstiedote tammi-joulukuulta 2019 on kokonaisuudessaan saatavilla pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Katsaus ja siihen liittyvä esitysmateriaali tulevat myös nähtäville yhtiön internet-sivuilla Investor-osion alla.

Vantaalla, 18.2.2020

Exel Composites on suomalainen, globaali teknologiayhtiö ja maailman suurin pultruusio- ja pullwinding-teknologioita hyödyntävä komposiittituotteiden valmistaja. Maailmanlaajuinen tuotanto-, tuotekehitys- ja myyntiverkostomme palvelee useiden eri teollisuudenalojen asiakkaita ja sovelluskohteita. 60 vuoden kokemuksella, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa suunnittelemme ja valmistamme korkealaatuisia komposiittituotteita, joissa hyödynnämme hiili- ja lasikuituja ja muita edistyksellisiä materiaaleja. Kevyet komposiittiratkaisumme kasvattavat energiatehokkuutta ja suorituskykyä alhaisemmilla kokonaiselinkaarikustannuksilla ja ympäristön kannalta kestävällä tavalla.

Exel Compositesin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 innovatiivista ja asiakaslähtöistä työntekijää ympäri maailman. Konserni on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.