• Exel Composites/

Exel Compositesin ensimmäinen strateginen tehtaan selvitystyö päätökseen; toimintojen ja tehtaan roolin muutoksella Yhdysvalloissa tavoitellaan 3,0 miljoonan euron vuosittaista kustannussäästöä

EXEL COMPOSITES OYJ          SISÄPIIRITIETO          19.10.2023 klo 9.15

Exel Composites julkisti 2.10.2023 uuden strategian, joka sisältää suunnitelman tehdä strateginen selvitystyö yrityksen kolmella tehtaalla. Selvitystyön tarkoitus on määritellä niiden rooli ja tarpeellisuus uudessa toimintamallissa.

Strateginen selvitystyö on nyt saatu päätökseen ensimmäisellä tehtaalla.

Exel on päättänyt muuttaa toimintojansa ja tehdastaan Yhdysvalloissa. Jatkossa Yhdysvalloissa valmistetaan räätälöityjä pullwindingmenetelmällä valmistettuja putkia ja pultruusiomenetelmällä valmistettuja asiakaskohtaisesti suunniteltuja komposiittiprofiileja Pohjois-Amerikan markkinoille. Tämä strateginen muutos mahdollistaa keskittymisen komposiittiputkien, sähköisten tuotteiden sekä rakennus- ja infrastruktuuritoimialojen sovellusten houkutteleviin mahdollisuuksiin. Samanaikaisesti osa tuulivoimateollisuuden tuotteiden kysynnästä on siirtymässä Yhdysvalloista muualle maailmaan. Jatkossa Exel palvelee tuulivoimateollisuuden asiakkaita enenevässä määrin Kiinasta ja Intiasta käsin. Exel rakentaa Intiaan uutta tuotantolaitosta, joka optimoidaan tuulivoimateollisuuden asiakkaiden palvelemiseen Intiassa ja globaalisti.

Tämän muutoksen vauhdittamiseksi Exel on optimoinut tehtaansa kapasiteettia Yhdysvalloissa. Yhdysvaltojen toimintojen uudelleenjärjestämisen odotetaan johtavan noin 3,0 miljoonan euron vuosittaiseen kustannussäästöön.

Näiden muutosten seurauksena Exel tekee 4,3 miljoonan euron alaskirjauksen vuoden 2023 neljännen vuosineljännekselle vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä.

Sanna Ahvenniemi, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 040 864 3000, sanna.ahvenniemi@exelcomposites.com

Exel Compositesin pääkonttori sijaitsee Suomessa ja konsernin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 ammattilaista. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.