• Exel Composites/

Exel Compositesin liiketoimintakatsaus Q1 2020: Kannattavuus parani; ohjeistus peruttu heikon lyhyen aikavälin ennustettavuuden vuoksi

EXEL COMPOSITES OYJ                     PÖRSSITIEDOTE                     6.5.2020 klo 09:00

Q1 2020 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 22,6 prosenttia 34,5 miljoonaan euroon (Q1 2019: 28,2).
  • Liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia 27,8 miljoonaan euroon (27,1).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 2,1 miljoonaan euroon (2,0) ja oli 7,5 prosenttia liikevaihdosta (7,2).
  • Liikevoitto kasvoi 1,9 miljoonaan euroon (0,4) ja oli 6,7 prosenttia liikevaihdosta (1,5).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,06 euroa (-0,04).

Ohjeistus koko vuodelle 2020 (peruttu)

Covid-19-pandemiaan liittyvän kasvaneen epävarmuuden ja heikon lyhyen aikavälin ennustettavuuden seurauksena Exel Composites peruu nykyisen ohjeistuksensa. Pandemian vaikutus yhtiöön riippuu kriisin kestosta ja laajuudesta. Yhtiö täsmentää ohjeistustaan vuodelle 2020 myöhemmin kuluvan vuoden aikana kun luotettavampia arvioita voidaan tehdä.

Aiemman ohjeistuksensa mukaan yhtiö arvioi, että vuoden 2020 liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvaisivat vuodesta 2019.

Toimitusjohtaja Riku Kytömäki

Elämme ennennäkemättömiä aikoja, jossa Covid-19-pandemia aiheuttaa maailmanlaajuista huolta. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä pandemian pääasialliset vaikutukset Exel Compositesin liiketoimintaan näkyivät Kiinassa. Tuotanto oli keskeytyneenä yhteensä neljän viikon ajan pitkittynyt kiinalaiseen uuteen vuoteen liittyvä tuotantoseisokki mukaan lukien. Tuotanto ajettiin vaiheittain ylös täyteen kapasiteettiin maaliskuun puoliväliin mennessä. Tästä negatiivisesta vaikutuksesta huolimatta konsernin liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvoivat edellisvuodesta. Saatujen tilausten määrä nousi vuosineljännestasolla ennätyskorkealle Yhdysvaltain tulosyksikön saaman suuren tilauksen ansiosta. Tämän tilauksen toimitukset ajoittuvat koko vuodelle 2020. Volyymikasvu luo vahvan perustan Yhdysvaltain tulosyksikön kannattavuuskehitykselle tänä vuonna. Konsernin tilauskanta tuleville kuukausille on hyvä. Tilausmäärien kehitykseen liittyy kuitenkin lyhyellä aikavälillä paljon epävarmuutta ja näkyvyys on huono. Covid-19-pandemian vaikutusten laajuus riippuu siitä, kuinka kauan tilanne kestää.

Liikevaihto kasvoi vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Kasvun takana oli erityisesti kaksi asiakastoimialaa: puolustus sekä välineet ja muu teollisuus. Liikevaihto kasvoi myös rakennukset ja infrastruktuuri-, koneet ja sähkö-, sekä tuulivoima-asiakastoimialoissa. Lasku telekommunikaatiotoimialalla jatkui. Maantieteellisesti tarkasteltuna liikevaihto kasvoi Aasian-Tyynenmeren ja Euroopan alueilla siinä missä Pohjois-Amerikassa liikevaihto laski. Läpinäkyvyyttä ja sidosryhmien ymmärrystä lisätäksemme raportoimme vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen liikevaihdon aikaisempaa tarkemman asiakastoimialajaottelun mukaan. Raportoimme liikevaihtojakauman jatkossa vuosineljänneksittäin.

Oikaistu liikevoitto kasvoi edellisvuodesta vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Yhdysvaltain tulosyksikkömme teki positiivista tulosta volyymikasvun, kustannusrakenteen parannusten ja tuotannon tehostustoimien johdosta, ja sillä oli merkittävä myönteinen vaikutus konsernin kannattavuuteen. Kiinassa Covid-19-pandemiaan liittynyt tuotannon ylösajon pitkittyminen pienensi toimitusmääriä ja vaikutti siten negatiivisesti konsernin kannattavuuteen. Tästä huolimatta konsernin oikaistu liikevoitto ylitti vertailuvuoden tason.

Toistaiseksi pandemian vaikutukset, kuten esimerkiksi vaikeudet hankintaketjussa, tilausten lykkääntymiset tai toimitusten myöhästymiset, ovat olleet rajallisia. Konsernin taloudellinen asema on tällä hetkellä hyvä. Exel Composites on strategiansa mukaisesti luonut globaalin tuotantoverkoston, joka on hajauttanut pandemian riskejä ja rajoittanut sen vaikutuksia. Samaan aikaan kun Covid-19-tilanne Euroopassa ja Yhdysvalloissa on ollut vaikea, Kiinassa tehtaiden toiminta on palautunut lähes normaaliksi.

Covid-19-pandemia jättää eittämättä jälkensä globaaliin liiketoimintaan pitkäksi aikaa. Uskomme kuitenkin, että ilmaston lämpenemisen hidastaminen, energiatehokkuusvaatimukset sekä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen arvot, lisäävät edelleen komposiittien kysyntää pitkällä aikavälillä.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

Tulos/osake, laimennettu ja laimentamaton, euroa 0,06 -0,04 244,7 0,20
Oma pääoma/osake, euroa 2,1 2,0 1,8 2,2
Osakekurssi keskimäärin, euroa 5,40 4,15 30,1 4,54
Keskimääräinen osakemäärä, laimennettu ja laimentamaton, 1 000 kpl 11 821 11 820 0,0 11 820
Henkilöstö keskimäärin 662 689 -3,9 660
Henkilöstö kauden lopussa 672 694 -3,2 648

1) Pois lukien merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuten muun muassa uudelleenjärjestelykulut, arvonalentumistappiot ja niiden peruutukset, sekä liiketoimintojen suunniteltuun tai toteutuneeseen hankintaan tai myyntiin liittyvät kulut.

Liikevaihdon jakauma

Exel Composites on tarkentanut käyttämiensä pääasiallisten asiakastoimialojen ja maantieteellisten alueiden jakoa. Konsernin liikevaihtojakauma esitetään uuden jaon mukaisesti neljännesvuosittain vuoden 2020 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen. Muutoksen keskeisin tavoite on lisätä läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhdenmukaisuus yhtiön sijoittaja- ja muussa ulkoisessa viestinnässä.

Seitsemän asiakastoimialaa

•    Rakennukset ja infrastruktuuri (aiemmin osa Rakentaminen ja infrastruktuuri-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Ikkuna- ja oviprofiilit, julkisivut, rakenteelliset komposiitit, kaapelien hallinta, sähkönsiirto, raideratkaisut, sillat
•    Välineet ja muu teollisuus (aiemmin osa pääasiassa Muut sovellukset-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Puhdistus- ja ylläpitotyökalut, työkaluvarret, kolmijalkatelineet, urheiluvälineet, öljy- ja kaasuteollisuus, maatalous
•    Tuulivoima (aiemmin osa Rakentaminen ja infrastruktuuri-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Tuulivoimaturbiinien siipien vahvisteet ja jäykisteet, tukirakenteet, eristeet
•    Koneet ja sähkö (aiemmin osa pääasiassa Teolliset sovellukset-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Johtimet, robotiikka, sähköneristys, ratkaisut tekstiili- ja paperikoneille, käsikäyttöiset työkalut
•    Kuljetus (aiemmin osa Teolliset sovellukset-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Profiilit ja sovellukset busseille, kuorma-autoille ja peräkärryille, junille ja raitiovaunuille, auto-, ilmailu- ja merenkulkualoille
•    Puolustus (aiemmin osa Muut sovellukset-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Naamioverkkojen tukivarret, ei-magneettiset työkaluvarret, kotelot
•    Telekommunikaatio (aiemmin osa Teolliset sovellukset-asiakassegmenttiä)
Sovellusesimerkkejä: Antennien suojakuvut, mastot

Neljä maantieteellistä aluetta

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma esitetään asiakkaan sijainnin mukaan, ei Exelin valmistavan tuotantolaitoksen sijainnin mukaan.

•    Eurooppa (ennallaan)
•    Pohjois-Amerikka, Meksiko mukaan lukien, on erotettu Muu maailma-alueesta, sillä alueella on nyt myös markkinaa palveleva oma tuotantolaitos
•    Aasia-Tyynimeri, APAC (ennallaan)
•    Muu maailma

Liikevaihto asiakastoimialoittain

Rakennukset ja infrastruktuuri 6 216 5 993 3,7 23 502
Välineet ja muu teollisuus 6 111 5 453 12,1 18 644
Tuulivoima 5 826 5 767 1,0 23 620
Koneet ja sähkö 3 780 3 606 4,8 14 384
Kuljetus 3 376 3 688 -8,5 13 127
Puolustus 1 251 375 233,7 2 292
Telekommunikaatio 1 245 2 209 -43,6 8 215
Yhteensä 27 805 27 090 2,6 103 784

Liikevaihto alueittain

Eurooppa 16 870 16 445 2,6 62 076
Pohjois-Amerikka 5 820 6 763 -13,9 22 407
Aasia-Tyynimeri 4 182 3 693 13,2 17 600
Muu maailma 933 188 395,6 1 701
Yhteensä 27 805 27 090 2,6 103 784

Covid-19-pandemian vaikutukset

Toiminta

Vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen aikana Covid-19-pandemia vaikutti Exel Compositesin liiketoiminnan volyymeihin ja kannattavuuteen lähinnä Kiinassa. Tuotanto kiinalaisissa yksiköissä oli keskeytyneenä yhteensä neljän viikon ajan pitkittynyt kiinalaiseen uuteen vuoteen liittyvä tuotantoseisokki mukaan lukien. Tuotanto ajettiin vaiheittain ylös täyteen kapasiteettiin maaliskuun puoliväliin mennessä. Kiinan tuotantolaitoksia lukuun ottamatta kaikki tehtaamme toimivat normaalisti ensimmäisellä neljänneksellä. Huhtikuun 2020 alusta lähtien Ison-Britannian yksikkö on toiminut alemmalla kapasiteetilla. Yksikön tilauskanta huomioiden, tällä ei ole merkittävää taloudellista vaikutusta. Yhdysvaltain yksikössä valmistetaan huhtikuun alusta alkaen ainoastaan viranomaisten kriittisiksi luokittelemien toimialojen tuotteita, esimerkiksi tuulivoimateollisuuden komponentteja. Yhdysvaltojen tehtaan tilauskannasta kuitenkin valtaosa kategorisoidaan tällä hetkellä kriittisten toimialojen tuotteiksi.

Pandemian vaikutukset raaka-ainehankintaan ja logistiikkaan ovat toistaiseksi olleet vähäisiä. Pienet haasteet tietyissä raaka-ainekategorioissa tai henkilökohtaisten suojatarvikkeiden saatavuudessa on ratkaistu konserninlaajuisten yhteisten hankintojen sekä vaihtoehtoisten toimittajien tai teknisten ratkaisujen avulla.

Taloudellinen tilanne

Olemme vastaanottaneet asiakkailtamme jonkin verran toimitusten siirtopyyntöjä, tyypillisesti kahdesta neljään viikkoon alun perin suunnitellusta toimitusajasta eteenpäin, mikä vaikuttaa liikevaihdon ja tuloksen ajoitukseen. Emme kuitenkaan ole saaneet merkittäviä tilausten peruutuksia. Toisaalta pitkäjänteinen tuotekehityksemme kantoi hedelmää ennätyssuurten tilausten muodossa ensimmäisellä vuosineljänneksellä, täysin Covid-19-tilanteesta riippumatta.

Konsernin maksuvalmius ja kassatilanne ovat tällä hetkellä hyvät ja Covid-19-pandemian vaikutus konsernin likviditeettiin on ollut vähäinen tai olematon. Huhtikuussa 2020 konserni solmi sopimuksen, jolla kesäkuussa 2020 erääntyvää 10 miljoonan euron sidottua tililimiittiä jatketaan kahdella vuodella. Uusi tililimiitti erääntyy kesäkuussa 2022. Huhtikuussa yhtiö sopi myös 7 miljoonan euron pitkäaikaisesta lainasta Itävallan tehdashankkeen rahoituksen varmistamiseksi. Yhdessä aiempien voimassa olevien sidottujen luottolimiittien kanssa nämä sopimukset turvaavat suunnitteilla olevien investointien rahoituksen vuonna 2020 ja tarjoavat hyvän maksuvalmiuspuskurin odottamattomien tapahtumien varalle.

Exel Composites maksoi 31.3.2020 yhteensä 2,1 miljoonaa euroa osinkoina tilikaudelta 2019.

Tällä hetkellä Exel Composites ei saa merkittävää taloudellista avustusta minkään paikallisen Covid-19 liittyvän ohjelman myötä.

Toimenpiteet Covid-19-pandemian suhteen

Työntekijöidemme, asiakkaidemme ja liiketoimintakumppaniemme terveys ja turvallisuus on Exel Compositesille ensiarvoisen tärkeä asia. Turvallisuuden ja liiketoiminnan jatkuvuuden suojaamiseksi yhtiön johtoryhmä ja paikallinen johto pitävät säännöllisiä tilannekatsauksia etänä käyden läpi toimenpiteitä ja parhaita käytäntöjä kaikissa toiminnoissa ja yksiköissä. Eurooppalaisista tuotantolaitoksistamme valtaosa sijaitsee syrjäisemmillä alueilla, joissa koronaviruksen esiintyneisyys on toistaiseksi ollut isoja kaupunkeja alhaisempi. Kaikki työntekijät, joille etätyö on mahdollista, työskentelevät kotona, verkkokokouksia suositaan ja ulkopuolisten vierailut toimitiloissa on vähennetty minimiin. Jatkuvaa sisäistä viestintää Covid-19-tilanteeseen liittyvistä asioista on lisätty eri kanavin niin konsernin laajuisesti kuin paikallisestikin.

Asiakkaiden, raaka-ainevalmistajien ja muiden liiketoimintakumppaneiden kanssa pidetään yhteyttä säännöllisesti oikea-aikaisen reagoinnin mahdollistamiseksi. Vaikka liiketoiminta jatkuukin tällä hetkellä pitkälti muuttumattomana, näemme varovaisuuden lisääntyneen asiakkaidemme keskuudessa toisen vuosineljänneksen edetessä. Covid-19-pandemian kesto ja laajuus tulevat selvästi olemaan olennaisia seikkoja kriisin lopullisia vaikutuksia arvioitaessa.

Tiedotustilaisuus

Exel Composites Oyj järjestää liiketoimintakatsausta tammi-maaliskuulta 2020 käsittelevän tiedotustilaisuuden keskiviikkona 6.5.2020 klo 12:30. Tilaisuuteen on tullut etukäteen ilmoittautua.

Vantaalla, 6.5.2020

Exel Composites on suomalainen, globaali teknologiayhtiö ja maailman suurin pultruusio- ja pullwinding-teknologioita hyödyntävä komposiittituotteiden valmistaja. Maailmanlaajuinen tuotanto-, tuotekehitys- ja myyntiverkostomme palvelee useiden eri teollisuudenalojen asiakkaita ja sovelluskohteita. 60 vuoden kokemuksella, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa suunnittelemme ja valmistamme korkealaatuisia komposiittituotteita, joissa hyödynnämme hiili- ja lasikuituja ja muita edistyksellisiä materiaaleja. Kevyet komposiittiratkaisumme kasvattavat energiatehokkuutta ja suorituskykyä alhaisemmilla kokonaiselinkaarikustannuksilla ja ympäristön kannalta kestävällä tavalla.

Exel Compositesin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 innovatiivista ja asiakaslähtöistä työntekijää ympäri maailman. Konserni on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.