• Exel Composites/

Exel Compositesin liiketoimintakatsaus Q1-Q3 2023: Q3 2023 liikevaihto 20,5 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto -1,2 miljoonaa euroa

EXEL COMPOSITES OYJ          PÖRSSITIEDOTE          3.11.2023 klo 9.00

Q3 2023 lyhyesti

• Saadut tilaukset laskivat 6,7 prosenttia 22,8 miljoonaan euroon (Q3 2022: 24,5)
  • Liikevaihto laski 39,2 prosenttia 20,5 miljoonaan euroon (33,8)
  • Oikaistu liikevoitto laski -1,2 miljoonaan euroon (1,8) ja oikaistu liikevoittoprosentti -5,9 (5,4) prosenttiin
  • Liikevoitto laski -0,7 miljoonaan euroon (1,7) ja liikevoittoprosentti -3,2 (5,0) prosenttiin
  • Osakekohtainen tulos oli -0,05 euroa (0,18)

Q1-Q3 2023 lyhyesti

• Saadut tilaukset laskivat 24,8 prosenttia 74,6 miljoonaan euroon (Q1-Q3 2022: 99,1)
  • Liikevaihto laski 29,5 prosenttia 74,7 miljoonaan euroon (106,0)
  • Oikaistu liikevoitto laski -1,1 miljoonaan euroon (7,1) ja oikaistu liikevoittoprosentti -1,5 (6,7) prosenttiin
  • Liikevoitto laski -1,2 miljoonaan euroon (4,7) ja liikevoittoprosentti -1,6 (4,4) prosenttiin
  • Osakekohtainen tulos oli -0,30 euroa (0,51)

Ohjeistus koko vuodelle 2023

Exel Composites alensi koko vuoden 2023 ohjeistustaan liikevaihdon osalta 19.10.2023. Muutos ohjeistuksessa johtui haastavan markkinaympäristön ja monien komposiittituotteiden ja -ratkaisujen heikon kysynnän jatkumisesta vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla. Exel Composites arvioi, että vuonna 2023 liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskevat merkittävästi verrattuna vuoteen 2022. Aikaisemmin Exel Composites arvioi, että vuonna 2023 liikevaihto laskee ja oikaistu liikevoitto laskee merkittävästi vuodesta 2022.

Toimitusjohtaja Paul Sohlberg

Heikko markkinatilanne vaikutti liikevaihtoon

Kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihtomme laski 39 prosenttia 20,5 miljoonaan euroon (33,8) vuoden takaisesta vertailukaudesta. Liikevaihdon laskun taustalla oli ennen kaikkea suurten tilausten puuttuminen Pohjois-Amerikan tuulivoimamarkkinalla sekä asiakkaisiimme vaikuttanut globaalin kysynnän yleinen hidastuminen. Sama kehityssuunta näkyi melkein kaikilla maantieteellisillä alueilla ja asiakastoimialoilla.

Kesän aikana markkinalla oli nähty joitain positiivisia merkkejä, minkä takia odotimme asiakaskysynnän palaavan taas korkeammalle tasolle. Globaalin valmistusteollisuuden toimitukset olivat kuitenkin yhä vastatuulessa kolmannella vuosineljänneksellä.

Vaikka asiakasaktiivisuus on kasvanut vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, yleinen taloustilanne on vaikuttanut tilausten ajoituksiin sekä tiettyjen suurten hankkeiden tilausaikatauluihin. Tämän seurauksena Exelin saamat tilaukset laskivat vertailukaudesta 6,7 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä ja tilausten odotetaan jatkuvan hitaina vuoden loppuun asti.

Positiivinen rahavirta oikaistusta liiketappiosta huolimatta

Kolmannella vuosineljänneksellä oikaistu liiketuloksemme laski -1,2 miljoonaan euroon (1,8) alhaisemman liikevaihdon takia. Jatkoimme neljänneksen aikana aktiivisia toimia kustannusten laskemiseksi. Kiinteät kustannukset laskivat vertailukaudesta alhaisempien henkilöstökulujen takia, mikä johtui vuoden 2023 aikana tehdyistä määrätietoisista sopeuttamistoimenpiteistä.

Jatkoimme onnistuneesti käyttöpääoman ja varastotasojen alentamista, mikä johti 1,2 miljoonan euron positiiviseen liiketoiminnan nettorahavirtaan.

Tuotannon kehittäminen jatkui

Olemme aiemmin kertoneet rakentavamme Intiaan uutta tuotantolaitosta. Rakennustyöt ovat edistyneet hyvin ja tehdasrakennuksen pystyttäminen alkoi aikataulussa. Uusi tuotantolaitos optimoidaan tuulivoimateollisuuden asiakkaiden palvelemiseen sekä Intiassa että globaalisti. Jatkamme tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme ja toimittajiemme kanssa kerryttääksemme tilauskantaa sekä varmistaaksemme oman valmiutemme käynnistää tuotanto nopeasti.

Iso-Britannian Runcornin tehtaan tuotantolinjoista suurin osa on nyt suljettu ja loppu pultruusiotuotannosta siirretään muutaman seuraavan viikon aikana. Tehdaskiinteistön myynti etenee hyvin ja odotetaan saatavan päätökseen vuoden 2024 aikana.

Näkymät vuodelle 2023

Tiedotimme aiemmin muuttavamme ohjeistustamme vuodelle 2023. Päivitetyssä ohjeistuksessa arviomme, että Exelin liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskevat merkittävästi verrattuna vuoteen 2022. Ohjeistuksen lasku johtui yleisesti alhaisemmista tilausten määrästä kaikissa liiketoiminnoissamme sekä tiettyjen suurten tilausten lykkäytymisestä, myös tuulivoimamarkkinalla.

Exelin uusi strategia saanut positiivista palautetta, strategian toteutus aloitettu

2.10.2023 julkaisimme Exel Compositesin muutosstrategian, joka perustuu vastuullisuuteen, asiakasarvoon ja kunnianhimoiseen käytännön toteutukseen. Strategian toimeenpanon myötä Exelistä tulee entistä integroidumpi pultruusiomenetelmällä valmistettujen komposiittiratkaisujen suunnittelija ja valmistaja sekä volyymiratkaisuihin että asiakkaille räätälöityihin sovelluksiin. Strategia on kunnianhimoinen ja sen myötä voimme saavuttaa yli 200 miljoonan euron vuosittaisen liikevaihdon sekä kaksinumeroisen liikevoittoprosentin seuraavien viiden vuoden aikana.

Uusi strategiamme nojaa neljään keskeiseen pilariin ja tunnistamiimme houkutteleviin kasvualueisiin.

Ensinnäkin haemme orgaanista kannattavaa kasvua suurissa ja nopeasti kasvavissa energiamuutokseen ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen liittyvissä sovelluksissa. Näemme markkinalla vahvaa kysyntää tuotteille, joita tarvitaan sähköistämiseen, ilmastonmuutoksen vaikutusten pienentämiseen sekä energiatehokkaisiin rakennuksiin ja kuljetuksiin. Hyödyntääksemme näitä mahdollisuuksia, käytämme hyväksemme Exelin vahvuuksia: asiantuntemustamme komposiiteissa, ketteryyttämme, itsenäisyyttämme sekä kykyämme hyödyntää pultruusiosovelluksia monipuolisesti.

Toiseksi keskitymme asiakasarvon kasvattamiseen auttamalla asiakkaitamme valitsemaan komposiitteja osaksi heidän sovelluksiaan sekä tarjoamme heille teknistä tukea, tuotteistamisosaamista ja jälkiprosessointia.

Kolmanneksi uudistamme organisaatiomme kannattavuuden parantamiseksi. Tulemme muuttamaan yhtiötämme nopeasti ja määrätietoisesti. Uskomme, että tällä toimialalla kasvu on mahdollista saavuttaa korkeilla katteilla, ja meillä Exelissä on tästä jo onnistuneita esimerkkejä.

Kannattava liiketoiminta pultruusiomenetelmällä valmistetuissa komposiiteissä edellyttää asiantuntemusta, toiminnan selvää fokusointia sekä kapasiteetin oikeaa mitoittamista asiakaskysynnän mukaan. Vain näin voidaan varmistaa, että tehtaamme työstävät koko ajan oikean määrän raaka-ainetta samalla kun hyödynnämme ainutlaatuisia kyvykkyyksiämme koko prosessiin.

Osana kolmatta pilaria muutamme myös toimintamalliamme jakamalla Exelin kahteen liiketoimintayksikköön, joista toinen keskittyy volyymiratkaisuihin ja toinen räätälöityihin ratkaisuihin. Tämä muutos yksinkertaistaa rakennettamme selvästi ja mahdollistaa resurssien paremman ja nopeamman kohdistamisen näissä liiketoiminnoissa.

Olemme myös tiedottaneet, että arvioimme uusiksi tuotantoperiaatteitamme ja käynnistämme kolmella tehtaallamme strategisen arvioinnin.

Neljäs pilari on kunnianhimoiset tavoitteemme ja niiden määrätietoinen toimeenpano. Tiedotimme 19.10. saaneemme valmiiksi ensimmäisen strategisen arvioinnin koskien Yhdysvaltojen toimintojen ja tehtaan muutosta. Yhdysvaltain toimintojen merkittävän uudellenjärjestelyn, kiinteiden kustannusten alentamisen ja toiminnan painopisteen muuttamisen avulla uskomme saavamme enemmän tilauksia tältä maailman suurimmalta komposiittimarkkinalta. Hyödynnämme tässä Exelin vahvaa osaamista komposiittiputkissa, sähköistämiseen liittyvissä tuotteissa sekä rakennus- ja infrastruktuuritoimialojen sovelluksissa.

Työntekijämme, asiakkaamme ja sijoittajat ovat ottaneet uuden strategiamme hyvin vastaan, ja tämä vahvistaa entisestään sitoutumistamme sen tehokkaaseen toteuttamiseen.

Toivomme näkevämme teidät pääomamarkkinapäivässämme 13.11.2023. Kerromme silloin Exelin uudesta strategiasta ja jännittävästä tulevaisuudestamme tarkemmin.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

2,5

Saadut tilaukset 2)

Konsernin tilauskanta

Tulos/osake, laimennettu ja laimentamaton, euroa

Oma pääoma/osake, euroa

Osakekurssi keskimäärin, euroa

Keskimääräinen osakemäärä, laimennettu ja laimentamaton, 1 000 kpl

0,0

0,0

Henkilöstö keskimäärin

642

720

679

736

732

Henkilöstö kauden lopussa

639

724

639

724

721

1) Pois lukien merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuten muun muassa uudelleenjärjestelykulut, arvonalentumistappiot ja niiden peruutukset, sekä liiketoimintojen suunniteltuun tai toteutuneeseen hankintaan tai myyntiin liittyvät kulut
2) Voi sisältää vuosineljänneksen aikana tulleita tilausten peruutuksia

Yhteensä

1) Liikevaihto asiakkaan sijainnin mukaan

Liikevoitto

Konsernin liikevoitto laski -0,7 miljoonaan euroon (1,7) vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä ja liikevoittoprosentti oli -3,2 % (5,0 %). Oikaistu liikevoitto oli -1,2 miljoonaa euroa (1,8) ja oikaistu liikevoittoprosentti oli -5,9 % (5,4 %). Runcorniin liittyvät varausten purkamiset paransivat vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen liikevoittoa verrattuna oikaistuun liikevoittoon.

Rahoitusasema

Liiketoiminnan nettorahavirta tammi-syyskuussa vuonna 2023 oli 3,7 miljoonaa euroa (2,4). Investointien nettorahavirta yhteensä oli -2,2 miljoonaa euroa (-1,9).

30.9.2023 yhtiöllä oli käyttämättömiä luottolimiittejä yritystodistusten kattamiseksi.

Muutoksia konsernin johtoryhmässä

Henkilöstöjohtaja Johanna Tuomisto nimitettiin yhtiön johtoryhmään 1.9.2023 alkaen.

Raportointikauden tapahtumat

Suurin osa pultruusiotuotannon siirtämiseen liittyvistä toimista Iso-Britannian Runcornin tehtaalta on saatu päätökseen kolmannen vuosineljänneksen loppuun mennessä ja loppu pultruusiotuotannosta siirretään muutaman seuraavan viikon aikana. Toimenpiteet tehdaskiinteistön myymiseksi jatkuivat.

Raportointikauden jälkeiset tapahtumat

Uusi strategia

2.10. 2023 Exel Composites julkaisi muutosstrategian saavuttaakseen kannattavaa kasvua. Exel tähtää integroidummaksi pultruusiomenetelmällä valmistettujen komposiittiratkaisujen suunnittelijaksi ja valmistajaksi sekä volyymiratkaisuihin että asiakkaille räätälöityihin sovelluksiin. Exel järjestäytyy kahteen asiakaskeskeiseen liiketoimintayksikköön, joista toinen keskittyy volyymiratkaisuihin ja toinen räätälöityihin ratkaisuihin. Tehdasverkosto järjestetään uusien liiketoimintayksiköiden tarpeiden mukaisesti. Osana tehdasverkoston uudelleenarviointiprosessia, Exel suunnittelee strategisen selvitystyön aloittamista kolmella tehtaallaan määritelläkseen niiden roolin ja tarpeellisuuden uudessa toimintamallissa. Kahden erillisen liiketoimintayksikön uusi toimintamalli otetaan käyttöön vuoden 2024 alusta alkaen.

19.10.2023 Exel Composites julkaisi, että se on saanut päätökseen strategisen selvitystyön ensimmäisellä tehtaalla. Exel on päättänyt muuttaa toimintojansa ja tehdastaan Yhdysvalloissa. Jatkossa Yhdysvalloissa valmistetaan räätälöityjä pull-windingmenetelmällä valmistettuja putkia ja pultruusiomenetelmällä valmistettuja asiakaskohtaisesti suunniteltuja komposiittiprofiileja Pohjois-Amerikan markkinoille. Yhdysvaltojen toimintojen uudelleenjärjestämisen odotetaan johtavan noin 3,0 miljoonan euron vuosittaiseen kustannussäästöön. Exel tekee 4,3 miljoonan euron alaskirjauksen vuoden 2023 neljännen vuosineljännekselle vertailukelpoisuuteen vaikuttavana eränä.

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta

3.10.2023 Exel Composites tiedotti, että osakkeenomistajien nimitystoimikunnan jäseniksi on nimitetty Markus Lindqvist (Aktia Mikro Markka), Kalle Saariaho (OP-Rahastoyhtiö), Esko Torsti (Ilmarinen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö), Petteri Vaarnanen (Sp-Rahastoyhtiö) sekä asiantuntijajäsenenä Jouni Heinonen (hallituksen puheenjohtaja, Exel Composites Oyj).

Nimeämiseen oikeutetut suurimmat osakkeenomistajat määräytyivät Euroclear Finland Oy:n pitämän yhtiön osakasluetteloon 30.9.2023 rekisteröitynä olevien omistustietojen perusteella.

Nimitystoimikunta valmistelee hallituksen jäseniä ja hallituspalkkioita koskevat ehdotukset seuraavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle.

Vantaalla, 3.11.2023

Tiedotustilaisuus

Exel Composites järjestää Q3 2023 tulokseen liittyvän tiedotustilaisuuden tänään klo 12.30. Osallistuaksesi verkossa järjestettävään tilaisuuteen ilmoittaudu etukäteen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen investor@exelcomposites.com.

Sanna Ahvenniemi, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. 040 864 3000, Sanna.ahvenniemi@exelcomposites.com

Exel Compositesin pääkonttori sijaitsee Suomessa ja konsernin palveluksessa on kaikkiaan noin 650 ammattilaista. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.