Exelille komposiittialan innovaatiopalkinto

EXEL COMPOSITES OYJ       LEHDISTÖTIEDOTE      8.3.2016

Exel Composites on voittanut arvostetun komposiittialan innovaatiopalkinnon, JEC Innovation Awardin, infrastruktuurikategoriassa. Parhaat uudet sovellukset palkitsee vuosittain maailman suurin komposiittialan järjestö JEC. Palkittu sovellus on hiilikuidusta valmistettu GP-masto, jota käytetään osana ilmailun mittarilähestymisjärjestelmää.

Exel Composites on lentokenttätuotteiden kehittämisen ja valmistuksen edelläkävijä. Exelin tuotteita on asennettu yli 15 vuoden ajan yli 600 lentokentälle ympäri maailmaa. Yhtiön uusin innovaatio on hiilikuidusta valmistettu GP-masto, jonka etuna on erittäin suuri vakaus verrattuna perinteisiin lasikuidusta valmistettuihin mastoihin. GP-mastot ovat osa mittarilähestymis-järjestelmää, jonka avulla lentokoneet voivat lähestyä kiitotietä ilman näköhavaintoja lentokentästä.

Turvallisuussyistä GP-mastojen tulee rikkoutua törmäystilanteessa, sillä ne sijaitsevat kiitotien lopussa tai sen vieressä. Exelin mastot täyttävät Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n ja Yhdysvaltojen ilmailuhallinnon FAA:n turvallisuusmääräykset. Mastojen täytyy olla myös hyvin vakaita, sillä ne altistuvat voimakkaille tuulenpuuskille. Nyt palkittu innovaatio perustuu yhtiön keskeisiin osaamisalueisiin eli ohutseinämäisten putkien valmistamiseen sekä hiilikuituteknologiaan. Uuden GP-maston innovatiivisuus on sen vakaudessa. Vakauden lisäksi mastot ovat huoltovapaita sekä nopeita ja helppoja pystyttää keveytensä vuoksi.

“Olemme iloisia ja ylpeitä saadessamme tunnustusta työllemme maailman merkittävimmältä komposiittiteollisuuden järjestöltä JEC:iltä”, sanoo Exel Compositesin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Loukola. “Teemme parhaamme tuodaksemme markkinoille innovatiivisia sovelluksia myös tulevaisuudessa.”

Kari Loukola, myynti- ja markkinointijohtaja, Exel Composites, p. 040 50 40 755 tai email kari.loukola@exelcomposites.com

Exel Composites lyhyesti
Exel Composites (www.exelcomposites.com) on johtava komposiittiteknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittituotteita ja -ratkaisuja vaativiin sovelluksiin. Exel Composites tarjoaa ylivertaisen asiakaskokemuksen jatkuvan innovaation, maailmanluokan operaatioiden sekä pitkäaikaisten kumppanuuksien avulla. Vuonna 2015 Exel Compositesin liikevaihto oli 80 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 500 henkilöä.