Exel Composites Oyj:n 31.3.2010 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

EXEL COMPOSITES OYJ PÖRSSITIEDOTE 31.3.2010 klo 12.50 EXEL COMPOSITES OYJ:N 31.3.2010 PIDETYN VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous - vahvisti emoyhtiön ja konsernin vuoden 2009 tilinpäätöksen hallituksen esityksen mukaisesti, - myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2008, sekä - päätti, että tilikaudelta 2009 maksetaan osinkoa 0,25 euroa osakkeelta. Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous pidettiin 31.3.2010. Yhtiökokouksen päätökset ovat seuraavat: Tilinpäätöksen vahvistaminen Varsinainen yhtiökokous hyväksyi emoyhtiön ja konsernin vuoden 2009 tilinpäätöksen. Lisäksi yhtiökokous myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2009. Osingonjako Varsinainen yhtiökokous päätti, että 31.12.2009 päättyneeltä tilikaudelta maksetaan osinkoa 0,25 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkaalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 7.4.2010 on merkittynä Suomen Arvopaperikeskus Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osinko maksetaan 14.4.2010. Hallituksen kokoonpano ja palkkiot Nimitysvaliokunnan ehdotuksen mukaisesti yhtiökokous vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi viisi. Kaikki hallituksen jäsenet, Peter Hofvenstam, Göran Jönsson, Vesa Kainu, Reima Kerttula ja Heikki Mairinoja, valittiin uudelleen hallitukseen. Yhtiökokous päätti, että hallituksen palkkiot pidetään ennallaan ja että hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 32.000 euron vuosipalkkio ja lisäksi 1.500 euron palkkio hallituksen ja valiokuntien kokouksista sekä muista samankaltaisista hallitustehtävistä ja että hallituksen jäsenelle maksetaan 14.000 euron vuosipalkkio ja lisäksi 1.000 euron palkkio hallituksen ja valiokuntien kokouksista sekä muista samankaltaisista hallitustehtävistä. Matkakustannukset ja muut hallitustyöskentelystä aiheutuvat kustannukset maksetaan Yhtiön vakiintuneen käytännön ja matkustussäännön mukaisesti. Tilintarkastaja Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastusyhteisö Ernst & Young päävastuullisena tilintarkastajana KHT Juha Hilmola valittiin yhtiön tilintarkastajaksi seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun asti. Muutokset yhtiöjärjestykseen Yhtiökokous päätti muuttaa yhtiöjärjestyksen 10 §:ää siten, että kutsu yhtiökokoukseen toimitetaan osakkeenomistajille viimeistään kolme (3) viikkoa ennen yhtiökokokusta, kuitenkin vähintään yhdeksän (9) päivää ennen yhtiökokouksen täsmäytyspäivää julkaisemalla se yhtiön kotisivuilla tai toimittamalla kutsu kullekin osakkeenomistajalle osakasluetteloon merkityllä osoitteella kirjattuna kirjeenä tai muutoin todistettavalla tavalla kirjallisesti. Valtuutus päättää omien osakkeiden hankkimisesta Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 600.000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhtiön omalla vapaalla pääomalla. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka. Valtuutus päättää osakeannista sekä optio-oikeuksien, vaihtovelkakirjalainojen ja/tai erityisten oikeuksien antamisesta Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2.400.000 uuden osakkeen antamisesta sekä enintään 600.000 yhtiön oman osakkeen luovuttamisesta. Valtuutuksen nojalla hallituksella on myös oikeus antaa osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettuja optio-oikeuksia, vaihtovelkakirjalainoja ja/tai erityisiä oikeuksia. Valtuutus on voimassa 31.3.2013 asti. Nimitysvaliokunta Yhtiökokous päätti asettaa nimitysvaliokunnan valmistelemaan hallituksen jäseniä ja hallituspalkkioita koskevat ehdotukset seuraavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle. Nimitysvaliokuntaan valitaan neljän suurimman osakkeenomistajan edustajat ja hallituksen puheenjohtaja asiantuntijajäsenenä. Osakkeenomistajia edustavien jäsenten nimeämisoikeus on niillä osakkeenomistajilla, joiden osuus yhtiön kaikkien osakkeiden tuottamista äänistä on suurin varsinaista yhtiökokousta edeltävän marraskuun 1. päivänä. Toimitusjohtajan katsaus Toimitusjohtajan katsaus on nähtävissä yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.exelcomposites.com. Hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Peter Hofvenstam. Exel Composites Oyj Hallitus Tähän tiedotteeseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneisiin asioihin liittyvät kannanotot ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi yleisestä talouskehityksestä ja markkinatilanteesta esitetyt näkemykset. Myös yhtiön kasvua, kehitystä ja kannattavuutta koskevat odotukset ja lausumat sisältävät tulevaisuuteen liittyviä arvioita. Tässä yhteydessä käytetään esimerkiksi sanoja odottaa, arvioida ja ennakoida. Esitetyt arviot ja lausumat perustuvat tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin sekä tällä hetkellä tiedossa oleviin seikkoihin. Ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä joiden toteutuessa yhtiön tulokset voivat poiketa huomattavasti odotuksista. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Composites Oyj, puh. 050 590 6754 tai email vesa.korpimies@exelcomposites.com Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj, puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exelcomposites.com JAKELU NASDAQ OMX Helsinki Oy Keskeiset tiedotusvälineet www.exelcomposites.com EXEL COMPOSITES LYHYESTI Exel Composites on teknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittisia profiileja ja putkia teollisiin sovelluksiin. Konserni on maailman johtava komposiittiprofiilien valmistaja ja se keskittyy toiminnassaan kasvaviin, kapeisiin markkinasegmentteihin. Liiketoiminnan perustana on itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja tuotekehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Compositesin toiminnassa. Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n listalla pienten yhtiöiden sarjassa.